نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۱۰۰ از ۳۷۷
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • چیزى گفته مى شود که اشیاء را در آن محفوظ و مستور مى دارند و منظور، رازها، اندیشه ها و توطئه هایى است که کفار در دل پنهان مى داشتند. کون‌ (۱۳۹۰ بار) وَ لَم
    ۵ کیلوبایت (۱۴۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۰
  • آن بر دو گونه است: گاهى، با چشم دیده مى شود، مانند گشودن قفل، و گاه، با اندیشه درک مى شود، مانند گشودن پیچیدگى اندوهها و غصه ها، و یا گشودن رازهاى علوم،
    ۲ کیلوبایت (۱۵۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۶
  • قابل ملاحظه اینجاست که گویا مى خواهد این حقیقت را بیان کند که دعوت کننده به اندیشه و بیدارى فکر، چگونه ممکن است خود مجنون باشد، و همین که منادى تفکر است، خود
    ۲ کیلوبایت (۱۵۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۹
  • صحیح و استدلالات حساب شده است. و به تعبیر دیگر، دست انداختن در درون فکر و اندیشه مردم، به حرکت در آوردن آن و بیدار ساختن عقل هاى خفته، نخستین گام محسوب مى
    ۳ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۷
  • آن بر دو گونه است: گاهى، با چشم دیده مى شود، مانند گشودن قفل، و گاه، با اندیشه درک مى شود، مانند گشودن پیچیدگى اندوهها و غصه ها، و یا گشودن رازهاى علوم،
    ۶ کیلوبایت (۵۷۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۶
  • قرآن) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت! |همانا او [براى مبارزه با قرآن‌] فكر كرد و سنجيد آرى، [آن دشمن حق‌] انديشيد و سنجيد. اوست که فکر و اندیشه بدی کرد
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۹۸۰ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۴۳
  • گذاردن و ریا که سودش ناچیز و زیانش سریع و عظیم است ترک اندیشه و تفکر است، و خداوند همگان را به اندیشه و تفکر دعوت می‌کند. تفسیر آیات ۱ - تشبیه انفاق کننده
    ۵۷ کیلوبایت (۴٬۵۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • کسی است که زنده می‌کند و می‌میراند؛ و رفت و آمد شب و روز از آن اوست؛ آیا اندیشه نمی‌کنید؟! |و اوست آن كه زنده مى‌كند و مى‌ميراند و آمد و شد شب و روز از
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۹۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • نگاه کنند، آثار عذاب آشکار است!) و (در این حال) دلهایشان (فرومی‌ریزد؛ و از اندیشه و امید،) خالی می‌گردد! |در حالى كه گردن كشيده سر به هوا راه مى‌روند و چشمشان
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۲۶۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
  • پند گيرند. کتابی است مبارک که آن را بر تو فرو فرستاده‌ایم، تا در آیات آن اندیشه کنند، و خردمندان از آن پند گیرند [اين قرآن‌] كتابى است فرخنده و با بركت
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۶۳ واژه) - ‏۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۴
  • |سپس نگاهى افكند آنگاه نظر انداخت. پس باز اندیشه کرد. آن گاه نظر کرد، آنگاه نگريست. سپس بازنگریست‌ آنگاه انديشه كرد. باز هم نگریست و دقّت کرد. آن‌گاه نظر
    ۳۳ کیلوبایت (۳٬۳۳۵ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۴۶
  • آید. مادّه «نظر» چنان که «راغب» در «مفردات» مى گوید، به معناى گردش فکر یا اندیشه، براى مشاهده یا ادراک چیزى است، و گاه به معناى تأمل و جستجوگرى، و نیز به
    ۹ کیلوبایت (۶۶۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
  • requires Javascript to function. او گروه زیادی از شما را گمراه کرد، آیا اندیشه نکردید؟! |و حقا كه او بسيارى از شما را به بيراهه كشاند. چرا تعقل نمى‌كرديد
    ۲۷ کیلوبایت (۱٬۸۶۰ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۵
  • بايد تنها بر خدا توكل كنند. آن‌گاه که دو طایفه از شما بد دل و ترسناک (و در اندیشه فرار از جنگ) شدند و خدا یار آنها بود، و همیشه باید اهل ایمان به خدا توکل
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۱۳۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
  • ۲ - کافران حق ناپذیر و اندیشه گر علیه دین، مستحق هلاکت و نابودى اند. (إنّه فکّر و قدّر . فقتل کیف قدّر) ۳ - حق ناپذیرى و اندیشه دین ستیزانه، عملى شگفت انگیز
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۶۶۱ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۴۵
  • دهیم، در آفرینش واژگونه‌اش می‌کنیم (و به ناتوانی کودکی باز می‌گردانیم)؛ آیا اندیشه نمی‌کنند؟! |و هر كه را عمر دراز دهيم، در آفرينش دگرگونش كنيم [كه ناتوان
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۳۹ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
  • به چیزى است، یعنى نتیجه دلباختگى آنها به شرک و بت پرستى که پرده اى بر روى اندیشه و خِرَد آنها افکنده، این شده است: در قیامت که پرده ها کنار مى رود، متوجّه
    ۱۶ کیلوبایت (۱٬۴۱۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
  • آل عمران ٦٤ (رده آزادى اندیشه)
    یحرّمون فتأخذون بقولهم؟ فقال: نعم، فقال النّبى (ص): هو ذاک. آزادى: ۱۰ آزادى اندیشه ۱۰ اتحاد: عوامل اتحاد ۴ ادیان: هماهنگى ادیان ۱ انبیا: انبیا و آزادى ۱۰ ;
    ۵۵ کیلوبایت (۴٬۳۹۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
  • - تعقل و اندیشه، مانع از تأثیر تبلیغات سوء و گمراه کننده در انسان (فاستخفّ قومه فأطاعوه) ۶ - زبون ساختن انسان ها و ممانعت از رشد و تکامل اندیشه آنان، روش
    ۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۸۸ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۳
  • ترجمه Tabber requires Javascript to function. (تا اندیشه کنید) درباره دنیا و آخرت! و از تو در باره یتیمان سؤال می‌کنند، بگو: «اصلاح کار آنان بهتر است.
    ۶۲ کیلوبایت (۵٬۱۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
  • ضرورت و لزوم تدبّر و اندیشه عمیق در قرآن (افلا یتدبّرون القران) اندیشه و تأمل مداوم در یک چیز را تدبّر مى گویند که از آن به «اندیشه عمیق» تعبیر شده است
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۴۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
  • تمدن بشرى در رشد اندیشه کافران، دست کم تا عصر بعثت پیامبر(ص) (بل قالوا مثل ما قال الأوّلون) ۳ - سطحى نگرى و عدم به کارگیرى عقل و اندیشه، وجه مشترک همه کافران
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۶۶۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • به کارگیرى اندیشه و فکر، در شناخت اسرار طبیعت براى ره یابى به آیات الهى (ءایت لقوم یعقلون) تعبیر «لقوم یعقلون» تشویق ضمنى به تعقل و اندیشه براى شناخت آیات
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۹
  • به راز دلها داناست. خدا به اسرار غیب آسمانها و زمین داناست و به افکار و اندیشه دلها هم کاملا آگاه است. یقیناً خدا دانای غیب آسمان ها و زمین است و بی تردید
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۰۶ واژه) - ‏۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۴۹
  • تعقلون) ۱۰- به کار نگرفتن عقل و اندیشه زمینه توجه به دنیا و غفلت از آخرت (و ما الحیوة الدنیا إلا ... أفلا تعقلون) ۱۱- اندیشه و تعقل درباره دنیا و آخرت و ارزش
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۴۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
  • که در آن اختلاف می‌کنند آشکار و مبین گرداند و تا کافران کاملا به دروغ و اندیشه غلط خود آگاه شوند. [یقیناً مردگان را زنده می کند] تا حقایقی را که در آن
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۸۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
  • می‌شوند. فقط کسانی [دعوتت را] پاسخ می دهند که [سخنانت را با دقّت، تدبّر، اندیشه و تفکّر] می شنوند، [مشرکان و کافران لجوج، مردگانند] و خدا مردگان را [در
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۴۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
  • بت پرست در پاسخ به اعتراض حضرت ابراهیم(ع)، مسأله سابقه تاریخى اندیشه بت پرستى و فزونى پیروان اندیشه شرک را مطرح کردند; ولى حضرت ابراهیم(ع) با گمراه خواندن آنان
    ۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۳۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • در تکذیب و کشتن انبیا گردید. (تأثیر اندیشه در رفتار) و این کردار ناروا مایه کورى و کرى آنان شد. (تأثیر رفتار در اندیشه). ۱۱- گرایش بنى اسرائیل در برهه اى
    ۵۰ کیلوبایت (۳٬۸۹۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
  • خدا گردید و نیکوکار گشت مسلّم اجرش نزد خدا خواهد بود و آنان را هیچ خوف و اندیشه و هیچ اندوهی نخواهد بود. آری، کسانی که همه وجود خود را تسلیم خدا کنند در
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۵۳۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
  • را جز بشری مانند خود نمی بینیم، و کسی را جز فرومایگان که نسنجیده و بدون اندیشه از تو پیروی کرده باشند مشاهده نمی کنیم، و برای شما هیچ برتری و فضیلتی بر
    ۴۹ کیلوبایت (۳٬۸۷۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • تا همه به وسیله آن انذار شوند، و بدانند او خدا یکتاست؛ و تا صاحبان مغز (و اندیشه) پند گیرند! |اين [قرآن‌] پيامى روشنى براى مردم است، و براى اين كه بدان انذار
    ۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
  • إذًا لفى ضلل مبین) ۴ - بطلان و بیراهه بودن شرک و بت پرستى، با اندک تأمل و اندیشه روشن مى شود. (و مالى لا أعبد الذى فطرنى ... ءأتّخذ من دونه ءالهة ...إنّى
    ۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۰۶ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۰
  • تشویق و فراخوانى خداوند به تفکر و اندیشه در طبیعت براى شناخت حقایق الهى (إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون) ۲۱- تفکر و اندیشه ورزى در طبیعت، از راههاى خداشناسى
    ۶۵ کیلوبایت (۵٬۶۰۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • بلکه نگاه به معنی دقت و اندیشه در ساختمان این مواد غذائی، و اجزاء حیاتبخش آن، و تأثیرات شگرفی که در وجود انسان دارد، و سپس اندیشه در خالق آنهاست. و نیز دقیقا
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۹۴ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۷
  • (شیطان) جهاد می‌کنند، پس (شما مؤمنان) با دوستان شیطان بجنگید (و از آنها بیم و اندیشه مکنید) که مکر و سیاست شیطان بسیار سست و ضعیف است. آنان که ایمان آورده اند،
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۵۱۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • نمى‌آوريد، گمراه‌تر از كسى كه همچنان راه مخالفت در پيش گرفته است كيست؟ بگو اندیشه کنید اگر [قرآن‌] از سوی خدا باشد، و سپس شما منکرش شوید، دیگر چه کسی از کسی
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۹۱ واژه) - ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۳
  • الهى بودن قرآن، مى تواند گویاى حقیقت یاد شده باشد. ۵ - قرآن، در عرصه فکر و اندیشه، پیروز شکست ناپذیر و کتابى عالمانه است. (تنزیل الکتب من اللّه العزیز العلیم)
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۳۲ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۷
  • فَلا تَعْقِلُونَ). هر کس آیات این کتاب را که مایه تذکر و بیداری دل و حرکت اندیشه و پاکی جامعه‌هاست بررسی کند به خوبی می‌داند یک معجزه روشن و جاویدان است،
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۹۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • انفال و غیر آن هم به خواهش مردم توجه مکن، پیرو امر خدا باش و از خلق ابدا اندیشه مدار). همان گونه که پروردگارت تو را به درستی و راستی از خانه ات [به سوی
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۰۸۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • هلاک شدند) که همه مکر و تدبیرها نزد خداست، او می‌داند هر کس به چه کار و اندیشه است، و کافران به زودی خواهند یافت که عاقبت خوش و منزل سعادت برای کیست. کسانی
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۳۴۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
  • نهاد در میان شما دوستی و مهری را همانا در این است آیتهائی برای گروهی که اندیشه کنند And of His signs is that He created for you mates from among yourselves
    ۴۴ کیلوبایت (۳٬۷۰۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • می‌نماید، و بهتر می‌داند که چه افرادی (بر طبق حکمت و عنایت یزدان و برابر اندیشه و تلاش انسان، سزاوار پذیرش ایمان بوده و به سوی صفوف مؤمنان) راهیابند. به‌راستی
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
  • و چون از حضور تو دور شوند شبانه گروهی خلاف گفته تو را در دل گیرند، و خدا اندیشه شبانه آنها را خواهد نوشت. پس (ای پیغمبر) از آنها روی بگردان و به خدا اعتماد
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۱۶۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
  • (منافق) به آنها گفتند: لشکری بسیار بر علیه شما مؤمنان فراهم شده، از آنان در اندیشه و بر حذر باشید، (این تبلیغات) بر ایمانشان بیفزود و گفتند: تنها خدا ما را
    ۴۵ کیلوبایت (۳٬۸۶۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
  • باشد; مى تواند بیانگر مطلب بالا باشد. ۵ - حقیقت ملکوتى قرآن، دور از درک و اندیشه توده ها * (و لقد یسّرنا القرءان) مفهوم «و لقد یسّرنا القرآن...» این است
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۹۷ واژه) - ‏۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۳
  • «قیام»، «عزم و تصمیم» است. لذا «قاموا» یعنى بر اندیشه توحیدى خود مصمّم شدند. «فقالوا» نیز گویاى اعلان آن اندیشه است. ۳- قیام براى خدا و دفاع از ارزش ها، نیازمند
    ۴۹ کیلوبایت (۳٬۸۹۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
  • بزرگ و فضیلت بی‌حساب تنها با تلاوت خالی از اندیشه و ایمان و عمل حاصل نمی‌شود، چرا که تلاوت مقدمه‌ای است برای اندیشه، و «ایمان» و «عمل» ثمره‌ای از آن است. بسم
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۹۸ واژه) - ‏۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۶
  • مستقل و مقدم بر سایر جانداران یاد شده است، مطلب بالا استفاده مى شود. ۳ - اندیشه در چگونگى پیدایش حیات و نیروى حس و ادراک در موجودات زنده، زمینه ره یابى
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۰۶ واژه) - ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۸
  • اگر این کارزار به وعده و قرار شما با دشمن مقرر می‌شد در وعده‌گاه (از خوف و اندیشه در جنگ) اختلاف می‌کردید لیکن برای آنکه حکم ازلی و قضای حتمی را که خدا مقدر
    ۶۴ کیلوبایت (۵٬۳۶۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • آنجا حیران است و به جائی نمی‌رسد، و اندیشه در ذات نامحدود برای عقول محدود غیر ممکن است، چرا که ج4، ص595 هر چه در اندیشه گنجد محدود است و خداوند محال است محدود
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۸۷ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۵
  • (این حقایق را) نمی‌دانند» (وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ). چرا که اندیشه و فکر خود را به کار نمی‌گیرند، و گر نه دلائل مبدأ و معاد واضح و آشکار است
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۴۳ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۱
  • بودن قرآن، پندارى موهوم و از اندیشه هاى باطل کافران است. فى تکذیب ... بل هو قرءان مجید حرف «بل»، اضراب از قبل است و اندیشه تکذیب گرانه کافران را تخطئه مى کند
    ۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۸۹ واژه) - ‏۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۶:۰۰
  • نیز در آنان مؤثرند. ۳- انکار رحمانیت خداوند، قضاوتى شتابزده و به دور از اندیشه خردمندانه است. (هم بذکر الرحمن هم کفرون . خلق الإنسن من عجل ) برداشت یاد
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۵۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • نکشید مگر به حق [به قصاص یا حد]، این چنین به شما سفارش کرده است، باشد که اندیشه کنید بگو: بياييد آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده بخوانم: اينكه چيزى
    ۷۷ کیلوبایت (۶٬۳۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
  • را به آنها باز دهید، و به اسراف و عجله مال آنها را حیف و میل مکنید بدین اندیشه که مبادا بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگیرند). و هر کس (از اولیاء یتیم)
    ۶۱ کیلوبایت (۵٬۰۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
  • ان ینزل علینا مائدة من السماء) ۳- حواریون عیسى (ع) در ابتداى ایمانشان بر اندیشه اى ناصواب نسبت به خداوند و توانمندى وى (اذ قال الحواریون ... هل یستطیع ربک
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۳۱۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
  • القول) «اذ یبیتون»، حاکى از اندیشه خیانت و گناه است. و جمله «ما لایرضى»، تصریح به ناخشنودى خداوند و نکوهش از چنین پندار و اندیشه اى دارد. ۸- خداوند، محیط
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۲۹۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
  • مردگان. مراد کافران و مشرکانی است که تعصّب و لجاجت و استمرار بر گناه، فکر و اندیشه آنان را به خود مشغول داشته است و گوش ایشان را از شنیدن ادلّه و پذیرش حق
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۸۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • شریفه در مقام بیان جلوه هاى آن در طبیعت است. ۲ - تشویق خداوند به تأمل و اندیشه در جلوه هاى قدرت الهى در طبیعت (مانند شتر، گاو و گوسفند) (أوَلم یروا أنّا
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۵۹۱ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
  • کفرون) از این که در جوامع شرک پیشه، تنها سخن مرفهان ذکر گردیده - با آن که اندیشه شرک مختص آنان نبوده است - مى توان استفاده کرد که آنان، نقش اصلى را در تعیین
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۱۸۹ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۸
  • مخالف اندیشه دینى است. (یهب لمن یشاء إنثًا و یهب لمن یشاء الذکور) تقدیم «إناثاً» بر «الذکور» علاوه بر رعایت فاصله و سجع، مى تواند به منظور نفى اندیشه جاهلیت
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۱۵ واژه) - ‏۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۹
  • اجتماعى، نشانگر میزان اندیشه و خرد انسان (إنّ الذین ینادونک من وراء الحجرت أکثرهم لایعقلون) از مفهوم «أکثرهم...»، استفاده مى شود که هر جا اندیشه باشد، آداب صحیحِ
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۷۲ واژه) - ‏۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • دیدن خداوند نشانه مبرا بودن او از خصوصیات جسم است. ۶- تنها خداوند به درک و اندیشه آدمى کاملاً آگاه است. (و هو یدرک الأبصر) چنانکه راغب در المفردات گفته است
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۴۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • ..» معنا شده است. بر این اساس ، هود(ع) به مردم مى گوید: اگر در این معنا اندیشه کنید که من هیچ مزدى از شما درخواست نمى کنم ، خواهید فهمید که در ادعاى نبوت
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۲۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
  • به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بی‌ارزشی بیش نبود می‌برد، و او را به اندیشه وا می‌دارد، می‌گوید: «آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او (آن
    ۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۷۳ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۰
  • است. ۲ - کافران حق ناپذیز و اندیشه گر علیه دین، مستحق شدیدترین عقوبت و نابودى اند. (ثمّ قتل کیف قدّر) ۳ - حق ناپذیرى و اندیشه دین ستیزانه، عملى بس شگفت انگیز
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۷۴۰ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۴۶
  • دارد. ۱۰- اصلاح اندیشه و اعتقاد، نیازمند اصلاح نفس* (بل هم فى لبس من خلق جدید ... و نعلم ما توسوس به نفسه) این آیات، در مقام اصلاح اندیشه منکران معاد است
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۵۶ واژه) - ‏۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۸
  • (لعنهم اللّه بکفر هم) «باء» در «بکفر» سببیه است. ۶ - قرار گرفتن حجاب بر قلب و اندیشه یهودیان ریشه در فطرت و خلقت آنان ندارد بلکه کفرورزى و دور شدنشان از رحمت
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۵۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
  • و پسندیده است، بدین‌سان خداوند آیاتش را برای شما روشن می‌گرداند، باشد که اندیشه کنید بر نابينا و لنگ و بيمار و خودتان تنگى و گناهى نيست كه از خانه‌هاى خويش-
    ۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۱۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • دانایى او نسبت به کردار و اندیشه ها پس از بیان خروج پیامبر (ص) از مدینه براى آماده سازى محلّ دفاع، حکایت از بگو مگوها و اندیشه هاى مخالف نظر پیامبر (ص)
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۴۹۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
  • آنان که دوری گزینند گناهان بزرگ را و ناشایسته‌ها را (پرده‌دریها را) جز اندیشه گناه (یا گناه خرد) همانا پروردگار تو پهناور است آمرزش او و او داناتر است
    ۸۹ کیلوبایت (۸٬۰۰۹ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۳
  • سؤال بردن آنها (سلهم أیّهم بذلک زعیم) ۲ - هیچ کس نمى تواند ضامن درستى این اندیشه شود که خداوند، سرنوشت مسلمانان و تبهکاران را یکسان دانسته و آزادى مطلق انسان ها
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۶۵ واژه) - ‏۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۴۶
  • هرگونه دلیل و برهان بى بهره بودند. ۲ - فراخوانى مشرکان از سوى خداوند، به اندیشه و تأمل درباره پوچى مکتب شرک (أفرءیتم اللّ-ت و العزّى) از واژه «أفرأیتم»
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۸۴ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۶
  • من قبله) آیه شریفه پس از طرح عقاید شرک آلود و خرافى مشرکان مى گوید: این اندیشه ها در هیچ یک از کتاب هاى پیشین نیامده است. از این نکته مطلب بالا استفاده
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۸۸ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
  • انکارى پس از آن، به سرزنش شدن آن اندیشه و عمل، دلالت دارد. ۱۲ - تعصّب و وفادارى به آراى پیشینیان، مانع بروز و رشد اندیشه هاى نو است. (و إذا قیل لهم اتّبعوا
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۲۶۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • ایمانهاست، بیانگر این است که آنان نیز حضور مؤمنان در کارزار بدر برخاسته از اندیشه دینى ایشان مى دانستند. ۳- منافقان و سست ایمانها، حضور مؤمنان را در جنگ بدر
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۰۶۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • به «کلّ أفّاک» باز گردد و «یلقون السمع» کنایه از این باشد که آنها تمامى اندیشه و حواس خویش را در اختیار شیاطین مى گذارند. گفتنى است که بر این مبنا ضمیر
    ۴۹ کیلوبایت (۴٬۷۸۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • بی‌پایه، چهره حقیقت را بپوشانند. تفسیر آیات ۱ - خداوند، پیامبر(ص) را به اندیشه و تحلیل در چگونگى و شیوه هاى مخالفت و مبارزه سران کفر و شرک با قرآن و رسالت
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۲۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • استفاده مى شود. ۴ - تأثیر تمایلات و حبّ و بغض هاى انسان ها، در شکل گیرى اندیشه و باورهاى آنان (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه ... کلاّ بل تحبّون العاجلة)
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۵۵ واژه) - ‏۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۱۲
  • و شهرهای بلا دیده و نابود شده) آنها درس عبرت و نشانه روشنی برای کسانی که اندیشه می‌کنند باقی گذاردیم» (وَ لَقَدْ تَرَکْنا مِنْها آیَةً بَیِّنَةً لِقَوْمٍ
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۵۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • غرق در آن پوشش نبوده; بلکه به هنگام حضور جبرئیل چنان ویژگى را مى یافت. ۳ - اندیشه بشر، ناتوان از درک برخى حقایق عالم (إذ یغشى السدرة مایغشى) از این که پوشش
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۰۹ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۲
  • بودند. (إنّکم لفى قول مختلف) ۲ - کفر و حق ستیزى، منتهى به تناقض در گفتار و اندیشه * (إنّکم لفى قول مختلف) مخاطب «إنّکم»، کافران هستند. از آن جایى که براى
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۹۰ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۵
  • من نزّل ... ماء فأحیا به الأرض ... قل الحمد للّه ۱۴ - اکثر مشرکان، فاقد اندیشه هستند. (بل أکثرهم لایعقلون) ۱۵ - نیندیشیدن مشرکان در آیات و دلایل وحدانیت
    ۴۴ کیلوبایت (۳٬۶۵۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • هر (گونه) محصولات (دیگر) برایتان می‌رویاند. همواره در اینها برای گروهی که اندیشه می‌کنند نشانه‌ای است. و شب و روز و خورشید و ماه را برایتان رام گردانید،
    ۷۱ کیلوبایت (۳٬۵۶۸ واژه) - ‏۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۷
  • اسلام واقعی است بر همه ادیان) تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش
    ۹۶ کیلوبایت (۸٬۴۱۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • و آنچه را كه دلها نهان مى‌دارند، مى‌داند. و خدا بر نگاه خیانت چشم خلق و اندیشه‌های نهانی دلها (ی مردم) آگاه است. [او] چشم هایی را که به خیانت [به نامحرمان]
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۷۵ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۱
  • انطاکیه (حبیب نجار)، مردم را به گوش فرادادن به سخنان خود و تأمل و تفکر در اندیشه ها و باورهاى خود فراخواند. (فاسمعون) ۳ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، ایمان
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۷۵ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۰
  • اندک، خویش را فلاح یافته مى انگاشتند و خداوند با نفى علم غیب از آنان، این اندیشه را تخطئه مى کند. ۵ - شهودى بودن علم غیب (أعنده علم الغیب فهو یرى) تفریع
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۱۸ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۹
  • (سبحن ربّ السموت ... عمّا یصفون) ۷ - پروردگار گستره هستى، فراتر از دسترسى اندیشه بشر و منزّه از توصیف هاى خلق (سبحن ربّ السموت و الأرض ربّ العرش عمّا یصفون)
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۰۲ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۱
  • نقشه هاى آنان، به وسیله پرندگانى کوچک و ضعیف، نشانه قدرت خداوند و سزاوار تأمل و اندیشه (ألم تر کیف فعل ربّک ... ألم یجعل کیدهم فى تضلیل . و أرسل علیهم طیرًا أبابیل)
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۳۸۵ واژه) - ‏۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۱۱
  • توحید، پیامى حق و منطبق با واقعیت هاى عالم هستى (بل أتینهم الحقّ) ۵ - شرک، اندیشه اى نادرست، دروغ و نا منطبق با واقعیت هاى جهان هستى (بل أتینهم بالحقّ و إنّهم
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۰۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • این که آیات پیشین نظر به مشرکان منکر معاد داشت، این آیه مى تواند ردى بر اندیشه آنان باشد. آسمان: تعدد آسمان ها ۳; عظمت آسمان ها ۴; قانونمندى خلقت آسمان
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۴۸ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۰
  • أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّ-عبین ) ۲- دعوت حضرت ابراهیم(ع) به توحید و ردّ اندیشه شرک و بت پرستى، موجب تردید مردم بت پرست در عقیده خود شد. (ما هذه التماثیل
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۱۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • ممکن است بیان این دقایق در این آیات، به منظور نمایاند آن حساب گرى باشد. ۴ - اندیشه در پدیده هاى زمین، عامل راه یابى انسان به توحید و جلوه هاى رحمت حق (الرحمن
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۸۴ واژه) - ‏۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۵۵
  • حتّى یخرجوا منها فان یخرجوا منها فانا دخلون) آیه و سیاق آن، حکایت از تخطئه اندیشه قوم موسى (ع) (فتح سرزمین قدس بدون مبارزه) دارد. ۶- انتظار فتح و پیروزى بدون
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۴۹۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • بیان حقایق بسیار مهم را با سوگند شروع می‌کند، سوگندهائی که خود نیز سبب حرکت اندیشه و فکر و عقل انسان است و ارتباط خاصی با همان مطلب مورد نظر دارد. در اینجا
    ۲۷ کیلوبایت (۲٬۶۵۶ واژه) - ‏۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۵۵
  • یضرهم و لا ینفعهم) به کارگیرى لفظ «ما» - که بیشتر در مورد چیزهاى فاقد عقل و اندیشه کاربرد دارد - بیانگر برداشت فوق مى باشد. ۵ - پرستش غیر خدا، حرام است. (و
    ۴۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
  • فرعون ما أریکم إلاّ ما أرى) ۱۵ - فرعون، خود را فردى خیرخواه و پایبند به اندیشه ها و عقاید خویش و نیز به دور از دورویى معرفى کرد. (قال فرعون ما أریکم إلاّ
    ۴۶ کیلوبایت (۳٬۶۶۳ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۵
  • آنان مى فرماید: وحى - که طریق ارتباط انسان با غیب است - هیچ گونه سازگارى با اندیشه آنان ندارد. تورات: تعالیم تورات در صدراسلام ۱; ویژگیهاى تورات ۲ علم غیب:
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۴۵ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۱
نمایش (۱۰۰تای قبلی | ) (۲۰ | ۵۰ | ۱۰۰ | ۲۵۰ | ۵۰۰)