فصلت ٣٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و هرگاه وسوسه‌هایی از شیطان متوجّه تو گردد، از خدا پناه بخواه که او شنوده و داناست!

|و اگر از جانب شيطان دستخوش وسوسه‌اى شدى، به خدا پناه ببر كه او خود شنواى داناست
و اگر دمدمه‌اى از شيطان تو را از جاى درآورد، پس به خدا پناه ببر كه او خود شنواى داناست.
و هر گاه از شیطان تو را وسوسه و تحریکی رسد به خدا پناه بر که او شنوا و داناست.
و اگر وسوسه ای از سوی شیطان تو را تحریک کند [که از این بهترین شیوه دست برداری] به خدا پناه ببر؛ بی تردید او شنوا و داناست.
و اگر از جانب شيطان دستخوش وسوسه‌اى گردى، به خدا پناه ببر، كه او شنوا و داناست.
و اگر وسوسه‌ای از سوی شیطان تو را به وسواس افکند، به خداوند پناه ببر، چرا که او شنوای داناست‌
و اگر تو را وسوسه‌اى از شيطان برسد كه بشوراندت، پس به خداى پناه ببر، كه اوست شنوا و دانا.
هرگاه وسوسه‌ای از شیطان (در این مسیر) متوجّه تو گردید (به هوش باش و در مقابل آن مقاومت کن و) خود را به خداوند بسپار (و به سایه‌ی لطف او پناه بر) که او بس شنوا و آگاه است (و تو را می‌پاید و محافظت می‌نماید).
و اگر بی‌گمان کششی (دمدمه‌ای) از شیطان تو را از جای برکَنَد، پس به خدا پناه ببر. همانا، همو بسیار شنوای بسی داناست.
و اگر بِخَلد در دلت از شیطان شوریدگی پس پناه بر به خدا که او است همانا شنوای دانا


فصلت ٣٥ آیه ٣٦ فصلت ٣٧
سوره : سوره فصلت
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَ إِمَّا یَنزَغَنَّکَ ...»: (نگا: اعراف / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - لزوم استعاذه (پناه بردن) به خداوند، در برابر وسوسه ها و تهییج هاى شیطان (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ فاستعذ باللّه)

۲ - شیطان، محرک انسان ها به نزاع، دشمنى و کشمکش (ادفع بالتى هى أحسن ... و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ)

۳ - تمامى انسان ها - حتى پیامبر(ص) - در معرض تحریک ها و وسوسه هاى شیطان قرار دارند. (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ) «نزغ» در اصل به معناى تحریک کردن است و مراد از آن در آیه شریفه، وسوسه مى باشد.

۴ - تلاش شیطان، در واداشتن مؤمنان و پیامبر(ص) به انتقام جویى (ادفع بالتى هى أحسن ... و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ) تأکید در فعل «ینزغنّک» اشعار به تلاش شیطان دارد و از آن جا که این آیه در پى توصیه به شیوه برخورد نیکو و به دور از انتقام جویى در برابر بدرفتارى دیگران آمده است، مطلب بالا استفاده مى شود.

۵ - برانگیختن حس انتقام جویى در انسان، از شگردهاى شیطانى است. (ادفع بالتى هى أحسن ... و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ)

۶ - انسان، نیازمند یارى خداوند، حتى در برابر کوچک ترین وسوسه شیطان (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ فاستعذ باللّه) برداشت یاد شده از تنکیر «نزغ» - که براى تحقیر مى باشد - استفاده شده است.

۷ - شیطان در وسوسه و به انحراف کشاندن آدمیان، از توانى گسترده برخوردار است. (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ فاستعذ باللّه) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که پیامبر(ص) نیز در برابر وسوسه هاى شیطان، نیازمند به استعاذه و پناه بردن به خداوند است.

۸ - خداوند، سمیع (شنوا) و علیم (دانا) است. (إنّه هو السمیع العلیم)

۹ - شنوایى و دانایى مطلق، در انحصار خداوند است. (إنّه هو السمیع العلیم)

۱۰ - علم و آگاهى خداوند، مقتضى استعاذه و پناه بردن به او در برابر وسوسه هاى شیطان (فاستعذ باللّه إنّه هو السمیع العلیم)

موضوعات مرتبط

  • اختلاف: منشأ اختلاف ۲
  • استعاذه: استعاذه از شیطان ۱، ۱۰; استعاذه به خدا ۱، ۱۰
  • اسماء و صفات: سمیع ۸; علیم ۸
  • انتقام جویى: زمینه انتقام جویى ۵
  • انسان: نیازهاى معنوى انسان ۶
  • خدا: اختصاصات خدا ۹; شنوایى خدا ۹; علم خدا ۹، ۱۰
  • دشمنى: منشأ دشمنى ۲
  • شیطان: اغواگرى شیطان ۷; اهمیت وسوسه هاى شیطان ۶; روش اغواگرى شیطان ۵; زمینه وسوسه هاى شیطان ۳; قدرت شیطان ۷; نقش شیطان ۲; وسوسه هاى شیطان ۱، ۴، ۱۰; ویژگیهاى شیطان ۷
  • مؤمنان: زمینه انتقامجویى مؤمنان ۴; وسوسه مؤمنان ۴
  • محمد(ص): زمینه انتقامجویى محمد(ص) ۴; وسوسه محمد(ص) ۳، ۴
  • نیازها: نیاز به امدادهاى خدا ۶

منابع