الشعراء ١٧٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

در این (ماجرای قوم لوط و سرنوشت شوم آنها) آیتی است؛ امّا بیشترشان مؤمن نبودند.

قطعا در اين [عقوبت‌] عبرتى است و اكثر آنان مؤمن نبودند
قطعاً در اين [عقوبت‌] عبرتى است، و[لى‌] بيشترشان ايمان‌آورنده نبودند.
همانا در این هلاک قوم لوط نیز آیت عبرتی (برای دیگران) بود، و اکثر آنها ایمان نیاوردند.
بی تردید در این سرگذشت عبرتی بزرگ وجود دارد و قوم لوط بیشترشان مؤمن نبودند،
هرآينه در اين عبرتى است، و بيشترينشان ايمان نياوردند.
بی‌گمان در این مایه عبرتی هست، و بیشترینه آنان مؤمن نبودند
همانا در اين نشانه و عبرتى است و بيشترشان مؤمن نبودند.
در این (ماجرای قوم لوط) درس عبرتی (برای هوشیاران) است، و بیشتر آن قوم ایمان نیاوردند (و سزای خود را دیدند).
به‌راستی در این (عقوبت) همواره نشانه‌(ی بزرگی) است و (اما) بیشترشان ایمان آورنده نبوده‌اند.
همانا در این است آیتی و نیستند بیشترشان ایمان‌آرندگان‌


الشعراء ١٧٣ آیه ١٧٤ الشعراء ١٧٥
سوره : سوره الشعراء
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :


تفسیر

نکات آیه

۱ - نجات لوط(ع) و خاندانش - به جز همسر وى - و هلاکت قوم زشت کردارش، آیتى بزرگ و عبرت آموز براى دیگران (إنّ فى ذلک لأیة) «ذلک» به جریان نجات لوط(ع) و کسان وى و نیز هلاکت قوم فساد پیشه اش اشاره دارد. «آیة» در این جا معادل «عبرة» است و نکره آمدن آن براى بیان عظمت واقعه و درسى مى باشد که در آن نهفته است.

۲ - هلاکت قوم فساد پیشه لوط و نجات وى و خاندانش - به جز همسر وى - نمودى از سنت مستمر الهى در یارى رسانى به حق و سرکوب باطل (إنّ فى ذلک لأیة) نشانه و مایه عبرت بودن سرگذشت قوم لوط، در صورتى است که درباره دیگر امت ها قابل تکرار باشد و به تعبیر دیگر، سنتى مستمر به شمار آید.

۳ - تاریخ، منبعى براى درس آموختن و عبرت گرفتن (إنّ فى ذلک لأیة)

۴ - بیشتر قوم لوط، حق ناپذیر و مصمم بر کفر (و ما کان أکثرهم مؤمنین) ضمیر «هم» در «أکثرهم» به قوم لوط بازمى گردد.

۵ - فرجام هلاکت بار قوم لوط، هشدارى جدى است به همه حق ستیزان. (ثمّ دمّرنا الأخرین ... و ما کان أکثرهم مؤمنین) با توجه به لحن تهدیدآمیز آیه و بیان این که علت انتقام گرفتن خداوند از قوم لوط، این بود که بیشتر آنان پذیراى ایمان نبودند رساننده مطلب یاد شده است.

۶ - اصرار اکثریت افراد جامعه بر کفرورزى و حق ناپذیرى، زمینه ساز نزول عذاب و گرفتار شدن به خشم و قهر الهى (إنّ فى ذلک لأیة و ما کان أکثرهم مؤمنین)

۷ - رسوخ روحیه کفرورزى و حق ستیزى، در اکثریت شرک پیشگان صدراسلام (إنّ فى ذلک لأیة و ما کان أکثرهم مؤمنین) گرچه ضمیر «هم» در«أکثرهم» به قوم لوط بازمى گردد; اما در عین حال اشاره به مشرکان صدراسلام نیز دارد.

موضوعات مرتبط

  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۷
  • اکثریت: آثار حق ناپذیرى اکثریت ۶; آثار کفر اکثریت ۶
  • باطل: نابودى باطل ۲
  • تاریخ: عبرت از تاریخ ۳; فواید تاریخ ۳
  • حق: آثار اصرار بر حق ناپذیرى ۶; امداد به حق ۲; هشدار به حق ستیزان ۵
  • خدا: زمینه غضب خدا ۶; سنتهاى خدا ۲
  • سنتهاى خدا: سنت امداد ۲
  • شناخت: منابع شناخت ۳
  • عبرت: عوامل عبرت ۱، ۳
  • عذاب: زمینه عذاب ۶
  • قوم لوط: آثار هلاکت قوم لوط ۵; اصرار بر کفر قوم لوط ۴; حق ناپذیرى اکثریت قوم لوط ۴; عبرت از فرجام قوم لوط ۱; کفر اکثریت قوم لوط ۴; هلاکت قوم لوط ۲
  • کفر: آثار اصرار بر کفر ۶
  • لوط(ع): عبرت از قصه لوط(ع) ۱; قصه لوط(ع) از آیات خدا ۱; نجات خانواده لوط(ع) ۱، ۲; نجات لوط(ع) ۱، ۲; هلاکت همسر لوط(ع) ۱
  • مشرکان: حق ناپذیرى اکثریت مشرکان صدراسلام ۷; کفر اکثریت مشرکان صدراسلام ۷

منابع