الحج ٥٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

کافران همواره در باره قرآن در شکّ هستند، تا آنکه روز قیامت بطور ناگهانی فرارسد، یا عذاب روز عقیم [= روزی که قادر بر جبران گذشته نیستند] به سراغشان آید!

|و كسانى كه كافر شدند همواره از بابت آن در شك‌اند تا آن‌گاه كه قيامت بر آنها در رسد يا عذاب روز عقيم به سراغشان بيايد [كه قادر به جبران گذشته نباشند]
و[لى‌] كسانى كه كفر ورزيده‌اند، همواره از آن در ترديدند، تا بناگاه قيامت براى آنان فرا رسد، يا عذاب روزى بدفرجام به سراغشان بيايد.
و آنان که کافرند در (اینکه نزول) قرآن (از جانب خداست یا در وعد و وعید قرآن) همیشه شک دارند تا وقتی که ناگهان ساعت مرگ (یا قیامت) فرا رسد یا عذاب روز عقیم بی‌خیر (که شب آسایش و خیر و سعادت در پی ندارد) بر آنها فرود آید.
و کافران همواره نسبت به آیات خدا در تردیدی سخت قرار دارند تا آنکه ناگهان قیامت بر آنان در رسد، یا عذاب روزی که روز دیگری به دنبال ندارد [بلکه ابدی است] به سراغشان آید.
همواره كافران در آن شك مى‌كنند تا آنگاه كه قيامت ناگهان بر سرشان فرارسد يا به عذاب روز بى‌شادمانى گرفتار آيند.
و کافران همچنان از آن در شک هستند، تا آنکه قیامت ناگاه فرارسدشان، یا عذاب روزی [سهمگین و] سترون گریبانگیرشان شود
و كسانى كه كافر شدند هميشه از آن در شك و گمانند تا آنگاه كه رستاخيز ناگهان بديشان فرا رسد يا عذاب روزى نازا به آنها رسد
کافران همواره درباره‌ی آن، (یعنی آنچه پیغمبران با خود آورده‌اند، به ویژه قرآن) در شکّ و تردید بسر خواهند برد تا این که وقت (مرگ) ایشان به ناگاه فرا می‌رسد، و یا عذاب روز سترون، آنان را در بر می‌گیرد (که قیامت است و خیر و رحمتی، و خوشی و نعمتی برای ایشان به همراه ندارد).
و کسانی که کفر ورزیدند، همیشه از آن (راه راست) در تردیدی شدیدند، تا ناگهان ساعت (زندگی آخرین) برایشان فرا رسد، یا عذاب روزی نازا به سراغشان آید.
و پیوسته باشند آنان که کفر ورزیدند در شکی از آن تا بیایدشان ساعت ناگهان یا بیایدشان عذاب روزی نازا (بی‌مانند)


الحج ٥٤ آیه ٥٥ الحج ٥٦
سوره : سوره الحج
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الَّذِینَ کَفَرُوا ...»: مراد اغلب کفّار و افراد متعصّب و کینه‌توز ملحد است؛ نه همه کافران. چرا که بسیاری در ادامه راه بیدار شده‌اند و به صفوف پیغمبران و پیروان ایشان پیوسته‌اند. «مِرْیَةٍ»: شکّ و تردید. «السَّاعَةُ»: دم مرگ که نخستین مرحله و اوّلین منزل قیامت است (نگا: انعام / ). قیامت. «یَوْمٍ عَقِیمٍ»: روز نازا و سترون. یعنی قیامت که دیگر روزی به دنبال ندارد، و بی‌خیر و رحمت و راحت و خوشی برای کفّار است (نگا: ذاریات / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - شک و تردد مشرکان صدراسلام نسبت به قرآن والهى بودن آن، عمیق و غیر قابل زوال بود. (و لایزال الذین کفروا فى مریة منه حتّى تأتیهم الساعة) متعلق «کفروا» حذف شده و تقدیر آن به قرینه «أنّه الحقّ من ربّک» (در آیه پیش)، «کفروا بالقرآن» مى باشد. «مریة» اسم مصدر از فعل «امترى یمترى» و به معناى شک و تردید است. «ال» در «الساعة» براى عهد ذهنى و «ساعة» به معناى لحظه و هنگام است. بنابراین «الساعة»; یعنى، آن هنگام که اشاره دارد به زمان برپایى قیامت و حضور مردم در عرصه محشر. «بغت و بغتة» یعنى ناگهان.

۲ - توصیه خداوند به پیامبر(ص)، مبنى بر این که از کفرپیشگان حق ستیز قطع امید کند و به ایمان آوردن آنان دل نبندد. (حتّى تأتیهم الساعة بغتة) اخبار خداوند به این که مخالفان پیامبر(ص)، هرگز به قرآن ایمان نخواهند آورد، مى تواند متضمن توصیه اى باشد به پیامبر(ص) مبنى بر این که آنان را در کفر بى ایمانى شان رها کند و امیدى به گرویدن آنان به اسلام و قرآن نداشته باشد.

۳ - برپایى قیامت و حضور مردم در عرصه محشر، رخدادى ناگهانى و غافلگیر کننده (حتّى تأتیهم الساعة بغتة)

۴ - زمان برپایى قیامت، زمانى است مشخص در پیشگاه خداوند. (حتّى تأتیهم الساعة بغتة) به کارگیرى «ساعة» با الف و لام عهد بیانگر برداشت یاد شده است.

۵ - تهدید کفرپیشگان صدراسلام به عذاب استیصال (أو یأتیهم عذاب یوم عقیم) مراد از «عذاب» در جمله فوق عذاب استیصال است. اضافه «عذاب» به «یوم»، اضافه ظرفیه و به تقدیر «عذاب فى یوم عقیم» مى باشد. «عقیم» نیز صفت «یوم» و به معناى نازا است. توصیف «یوم» به «عقیم»، بدان جهت است که روزى که عذاب استیصال نازل شود، آن روز، آخرین روز زندگى کافران خواهد بود و براى آنان روز دیگرى در پى نخواهد آمد.

۶ - روز وقوع عذاب استیصال، آخرین روز حیات کافران بوده و رهایى آنان از آن ناممکن است. (أو یأتیهم عذاب یوم عقیم)

۷ - عذاب استیصال، برطرف کننده هرگونه شک و ریب از دل کفرپیشگان نسبت به آیات الهى (أو یأتیهم عذاب یوم عقیم)

۸ - بى فایده بودن اظهار ایمان در روز وقوع عذاب استیصال و نیز در روز رستاخیز (حتّى تأتیهم الساعة بغتة أو یأتیهم عذاب یوم عقیم)

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: عوامل رفع شک از آیات خدا ۷
  • انذار: انذار از عذاب استیصال ۵
  • ایمان: ایمان بى ارزش ۸; ایمان در قیامت ۸; ایمان هنگام عذاب استیصال ۸
  • حق ستیزان: یأس از ایمان حق ستیزان ۲
  • خدا: توصیه هاى خدا ۲; علم خدا ۴
  • عذاب: آثار عذاب استیصال ۷;عذاب استصال ۸; نجات از عذاب استیصال ۶
  • قرآن: شک به وحیانیت قرآن ۱
  • قیامت: علم به قیامت ۴; ناگهانى بودن قیامت ۳; وقت قیامت ۴; ویژگیهاى قیامت ۳
  • کافران: انذار کافران صدراسلام ۵; رفع شک کافران ۷; عذاب استیصال کافران ۶; فرجام کافران ۶; یأس از ایمان کافران ۲
  • محمد(ص): توصیه به محمد(ص) ۲
  • مشرکان: شک مشرکان صدراسلام ۱; مشرکان صدراسلام و قرآن ۱

منابع