آل عمران ١٤٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و همانا شما بودید که آرزوی مرگ میکردید پیش از آنکه بدان رسید اکنون دیدید آن را و شمائید نگران | |-|معزی=و همانا شما بودید که آرزوی مرگ میکردید پیش از آنکه بدان رسید اکنون دیدید آن را و شمائید نگران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::143|١٤٣]] | قبلی = آل عمران ١٤٢ | بعدی = آل عمران ١٤٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ»: آرزو میکردید و میخواستید. | «کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ»: آرزو میکردید و میخواستید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶
ترجمه
آل عمران ١٤٢ | آیه ١٤٣ | آل عمران ١٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ»: آرزو میکردید و میخواستید.
تفسیر
نکات آیه
۱- شهادت طلبى برخى مؤمنان صدر اسلام پس از جنگ بدر و نگرانى و حیرت آنها به هنگام بروز جنگ احد (و لقد کنتم تمنّون الموت من قبل ان تلقوه فقد رایتموه و انتم تنظرون)
۲- وحشت برخى مؤمنان صدر اسلام از مرگ و شهادت در راه خدا (و لقد ... فقد رایتموه و انتم تنظرون)
۳- میدان نبرد، عرصه بروز شخصیّت و حقیقت درونى افراد (و لقد کنتم تمنّون الموت ... فقد رایتموه و انتم تنظرون)
۴- عدم موفقیت برخى از مؤمنان صدر اسلام، در امتحان الهى (ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة ... فقد رایتموه و انتم تنظرون)
۵- ناشایستگىِ عمل نکردن به شعارها و ادعاهاى پسندیده (و لقد کنتم تمنّون الموت ... فقد رایتموه و انتم تنظرون) لحن عتاب آمیز در آیه شریفه، حکایت از مذمت و سرزنش کسانى دارد که آرزوى کشته شدن داشتند و به هنگام مواجه شدن با آن، هراسناک شدند و اقدامى نکردند.
۶- ناهماهنگى و دوگانگى باورها و عملکرد برخى از مسلمانان صدر اسلام (و لقد کنتم تمنّون الموت ... فقد رایتموه و انتم تنظرون)
۷- پیکار احد، کارزارى سخت و مجسّم کننده مرگ در دیده پیکارگران مسلمان (و لقد کنتم تمنّون الموت ... فقد رایتموه و انتم تنظرون)
۱- مفسران برآنند که آیه شریفه درباره نبرد احد نازل شده است. ۲ چون خداوند از رویارویى و درگیر شدن با کافران، به دیدن مرگ تعبیر کرده است، معلوم مى شود که کارزارى سخت بوده که ورود به آن، مساوى دیدن مرگ بوده است.
۸- شهادت طلبى و حضور در عرصه پیکار با دشمنان دین، امتیازى ارزشمند در دیدگاه اسلام (ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة ... و لقد کنتم تمنّون الموت) چون خداوند اعراض کنندگان از جهاد و مبارزه و فراریان از شهادت و مرگ در راه خدا را مذمت کرده و از سویى تمام سعادت (بهشت) را در گرو مبارزه دانسته، ارزش والاى جهاد و شهادت به دست مى آید.
روایات و احادیث
۹- اشتیاق مؤمنان به حضور در میدان جهاد و شهادت، پس از آگاهى از درجات شهداى بدر (و لقد کنتم تمنّون الموت من قبل) امام باقر (ع) درباره آیه فوق فرمود: فانّ المؤمنین لمّا اخبرهم اللّه بالّذى فعل بشهدائهم یوم بدر و منازلهم من الجنّة رغبوا فى ذلک فقالوا اللهمّ ارنا القتال نستشهد فیه.[۱]
موضوعات مرتبط
- ارزیابى: ملاکهاى ارزیابى ۸
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱، ۲، ۴، ۶، ۷
- امتحان:۳، ۴
- انسان: شخصیت انسان ۳
- ترس:۲
- تکلیف: زمینههاى عمل به تکلیف ۹
- جامعهشناسى:۶
- جهاد:۱۰ ارزش جهاد ۱۰ ۸ ; امتحان در جهاد ۱۰ ۳
- دشمنان:۸
- ذکر:۷
- شهادت در راه خدا:۲ ارزش شهادت در راه خدا ۲ ۸
- شهیدان: مقام شهیدان ۹
- علم:۹
- عمل:۹ ناشایست ۵
- غزوه: احد ۷ ; غزوه بدر ۱
- مجاهدان احد:۷
- مرگ: ذکر مرگ ۷
- مسلمانان صدر اسلام:۱، ۲، ۴، ۶
- مؤمنان: امتحان مؤمنان ۴ ; ترس مؤمنان ۲ ; شهادتطلبى مؤمنان ۱، ۹ ; مؤمنان و جهاد ۹
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۱، ص ۱۱۹ ; تفسیر برهان، ج ۱، ص ۳۱۹، ح ۱.