آل عمران ١٢٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=خدای را است آنچه در آسمانها است و آنچه در زمین بیامرزد هر که را خواهد و عذاب کند هر که را خواهد و خدا است آمرزنده مهربان | |-|معزی=خدای را است آنچه در آسمانها است و آنچه در زمین بیامرزد هر که را خواهد و عذاب کند هر که را خواهد و خدا است آمرزنده مهربان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::129|١٢٩]] | قبلی = آل عمران ١٢٨ | بعدی = آل عمران ١٣٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۵
ترجمه
آل عمران ١٢٨ | آیه ١٢٩ | آل عمران ١٣٠ | ||||||||||||||
|
تفسیر
نکات آیه
۱- مالکیت آسمانها و زمین (هستى) و حاکمیت بر آنها، در انحصار خداوند است. (و للّه ما فى السّموات و ما فى الارض) تقدیم «لِلّه» بیانگر انحصار است.
۲- تعدّد آسمانها (و للّه ما فى السّموات)
۳- انحصار حاکمیّت و مالکیّت مطلق خداوند بر هستى، دلیل انحصار عفو و یا مجازات بندگان به وى (او یتوب علیهم او یعذّبهم ... و للّه ما فى السّموات و ما فى الارض یغفر لمن یشآء و یعذّب من یشآء) جمله «و للّه ما فى السّموات»، بیان علت جمله هاى سابق است.
۴- انحصار مالکیت و حاکمیت مطلق خداوند بر هستى، دلیل عجز غیر خدا در تدبیر شؤون زندگى انسانها (لیس لک من الامر شىء ... و للّه ما فى السّموات و ما فى الارض) زیرا جمله «لیس لک ... » با جمله «و للّه ما فى السّموات» تعلیل شده است.
۵- مالکیّت مطلق خداوند بر هستى، دلیل نداشتن حقّ تصمیمگیرى رسول خدا (ص)، در مورد سرنوشت کفّار (لیس لک من الامر شىء او یتوب علیهم ... و للّه ما فى السّموات و ما فى الارض)
۶- بخشایش و آمرزش توبه کنندگان و عذاب گناهکاران، برخاسته از مشیّت خداوند (او یتوب علیهم او یعذّبهم ... یغفر لمن یشآء و یعذّب من یشآء)
۷- اصل، در مشیّت الهى، آمرزش بندگان است، نه عذاب آنان (یغفر لمن یشآء و یعذّب من یشآء و اللّه غفور رحیم) تقدیم ذکرى آمرزش بر عذاب، دلالت بر تقدیم واقعى و اصالت مغفرت الهى است.
۸- واگذاردن بندگان میان عذاب و آمرزش (خوف و رجاء)، از روشهاى قرآن براى تربیت انسانها (یغفر لمن یشآء و یعذّب من یشآء)
۹- خداوند، بسیار آمرزنده و همواره مهربان با بندگان (و اللّه غفور رحیم)
۱۰- مالکیّت و حاکمیّت خداوند بر سرنوشت مؤمنان و کافران (پیروزى یا شکست) (لیقطع طرفاً من الّذین کفروا ... لیس لک من الامر شىء ... و للّه ما فى السّموات و ما فى الارض)
۱۱- نگرش توحیدى و خدا محورى به تاریخ و تحلیل حوادث بر اساس آن، دیدگاه اسلام در فلسفه تاریخ (و لقد نصرکم اللّه ببدر و انتم اذلّة ... یمددکم ربّکم ... لیقطع طرفاً ... یغفر لمن یشآء)
موضوعات مرتبط
- آسمانها:۱ تعدد آسمانها ۱ ۲
- اللّه: حاکمیت اللّه ۱، ۳، ۴، ۱۰ ; رحمت اللّه ۹ ; عذاب اللّه ۷ ; عفو اللّه ۳ ; مالکیت اللّه ۱، ۳، ۴، ۵، ۱۰ ; مشیت اللّه ۶، ۷ ; مغفرت اللّه ۶، ۷، ۹
- انبیا: قلمرو مسؤولیت انبیا ۵
- انسان: حیات انسان ۴
- پیروزى:۱۰
- تاریخ: فلسفه تاریخ ۱۱
- تربیت: شیوههاى تربیت ۸
- توّابین: آمرزش توّابین ۶
- ثواب و عقاب:۳
- جامعه: تحولات در جامعه ۱۱
- جهانخبینى توحیدى:۱۱
- خوف و رجاء:۸
- زمین:۱
- شکست:۱۰
- قرآن: ویژگى قرآن ۸
- قضا و قدر:۱۰
- کافران: سرنوشت کافران ۵، ۱۰
- کیفر:۷
- گناه: کیفر گناه ۶
- مالکیت:۱، ۳، ۴، ۵
- محمّد (ص): مسؤولیت محمّد (ص) ۵
- مؤمنان: سرنوشت مؤمنان ۱۰