کَادُوا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/کَادُوا | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/کَادُوا | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۸: خط ۹:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, إِن:42, عَلَيْنَا:22, يَقْتُلُونَنِي:21, يَکُونُون:21, لا:21, يَفْعَلُون:21, لَيَفْتِنُونَک:21, لَيَسْتَفِزّونَک:21, يَدْعُوه:21, مَا:21, عَن:20, فَلا:20, سَبِيلا:20, عَلَيْه:20, اللّه:20, نَصِيرا:20, اسْتَضْعَفُونِي:20, إِذ:20, مِن:20, أَضَل:18, عَبْد:18, الّذِي:18, تُشْمِت:18, قُل:18, لِبَدا:18, فَذَبَحُوهَا:18, قَتَلْتُم:18, الْأَرْض:18, الْقَوْم:18, لَک:17, قَام:17, أَوْحَيْنَا:17, لِيُخْرِجُوک:17, بِي:17, فِيهَا:17, نَفْسا:17, إِنّمَا:17, بِالْحَق:17, تَجِد:16, أَدْعُو:16, جِئْت:16, فَادّارَأْتُم:16, الْأَعْدَاء:16, لَمّا:16, أَعْمَى:16, إِلَيْک:16, مِنْهَا:16, أُم:16, رَبّي:14, أَنّه:14, الْآخِرَة:14, ابْن:14, لِتَفْتَرِي:14, الْآن:14, إِذا:13, قَال:13, أَحَدا:13, فِي:13, ثُم:13, قَالُوا:13, إِلَيْه:11, تَجْعَلْنِي:11, غَيْرَه:11, يَلْبَثُون:10, شِيَة:10, مَع:10, يَجُرّه:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::کَادُوا]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::کَادُوا]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۹

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

از افعال مقاربه و به معنى نزديكى است «كادَيَفْعَلُ» يعنى نزديك است بكند و هنوز نكرده است اسمش مرفوع و خبرش منصوب باشد [اعراف:150]. نزديك بود مرا بكشند. راغب گفته اگر حرف نفى با آن باشد اشاره است كه چيزى واقع شده ولى نزديك بود كه واقع نشود مثل [بقره:71]. يعنى آن را ذبح كردند و نزديك نبودند كه بكنند (به اكراه و ناراحتى انجام دادند) و مثل [زخرف:52]. در قاموس گويد: كاد به معنى اراده آيد [طه:15]. يعنى قيامت آمدنى است مى‏خواهم آن را مخفى دارم و مثل «عَرَفَ مايَكادُ مِنْهُ» يعنى آنچه از او اراده مى‏شود دانسته است. در اقرب الموارد آن را از معانى «كادَ» شمرده است در صحاح نيز آن را از بعضى نقل كرده است. اين معنى مورد تصديق طبرسى است و در ذيل آيه فوق آن را اراده معنى كرده و گويد: ثعلب گفته اين اجود اقوال و قول اخفش است. * [نور:40]. بعضى‏ها گفته‏اند «يَكَد» در آيه صله و زايد است و تقدير آن «لَمْ يَرَها» است چنانكه در قاموس و اقرب هست در مجمع آن را از فراء نقل كرده و گويد: حسن و اكثر مفسران گفته‏اند: آن نفى رؤيت و نفى قرب رؤيت است يعنى چون دستش را بيرون آورد آن را نمى‏بيند و به ديدن آن نزديك نمى‏شود. به نظر نگارنده: اين معنى بهتر است. كاد در قرآن مجيد به صيغه مضارع از قبيل يكاد، تكاد، يكادون و غيره نيز آمده است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...