يس ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(به همین دلیل) من به پروردگارتان ایمان آوردم؛ پس به سخنان من گوش فرا دهید!»

|من به پروردگارتان ايمان آوردم، پس [اقرار] مرا بشنويد
من به پروردگارتان ايمان آوردم. [اقرار] مرا بشنويد.»
پس، از من (ای رسولان) بشنوید (و گواه باشید) که به خدای (فرستنده) شما ایمان آوردم.
[ای رسولان!] بی تردید به پروردگار شما ایمان آورده ام؛ بنابراین از من بشنوید.
من به پروردگارتان ايمان آوردم. سخن مرا بشنويد.
پس سخن مرا بشنوید [و شهادت دهید] که من به پروردگارتان ایمان آورده‌ام‌
من به پروردگارتان- خداى يگانه- ايمان آوردم پس بشنويد از من- و مرا فرمان بريد-.
من به پروردگار شما ایمان آورده‌ام، پس بشنوید، (و بدانید که من دعوت این فرستادگان خدا را پذیرفته‌ام. شما نیز دعوت ایشان را پذیرا شوید که سعادتتان در پذیرش فرموده‌ها و رهنمودهای آنان است).
«به‌راستی من به پروردگارتان ایمان آوردم. پس (اقرار) مرا بشنوید.»
همانا ایمان آوردم به پروردگار شما پس مرا بشنوید


يس ٢٤ آیه ٢٥ يس ٢٦
سوره : سوره يس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فَاسْمَعُونِ»: پس از من بشنوید. اگر مخاطب فرستادگان خدا باشد، مراد این است که فردای قیامت شاهد ایمان آوردن وی باشند. و اگر مخاطب سائر مردم باشد، مراد این است که بشنوند و گواه جرأت او باشند، و یا این که سخن وی را بپذیرند و همچون او از پیغمبران پیروی کنند که به سود ایشان است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، ایمان استوارش به خداى یکتا را قاطعانه به مردم اعلام کرد. (إنّى ءامنت بربّکم) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که مخاطبانِ «ربّکم» و «فاسمعون»، مردم انطاکیه باشند.

۲ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، مردم را به گوش فرادادن به سخنان خود و تأمل و تفکر در اندیشه ها و باورهاى خود فراخواند. (فاسمعون)

۳ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، ایمان استوارش به خداى یکتا را به پیامبران آن دیار اعلام کرد. (إنّى ءامنت بربّکم) برداشت یاد شده بر این اساس استوار است که مخاطبانِ «کم» و «فاسمعون»، پیامبران مردم انطاکیه باشند.

۴ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، پیامبران آن دیار را بر ایمان استوارش به خداى یکتا، به گواهى گرفت. (إنّى ءامنت بربّکم فاسمعون) خطابِ «فاسمعون» - بر مبناى این که مخاطبان آن پیامبران باشند - به این منظور ایراد شده است تا پیامبران انطاکیه را بر ایمان آوردن خود به پروردگار شاهد بگیرد.

۵ - تبلیغ دین و دفاع صریح و قاطعانه از مواضع عقیدتى خود در محیط خفقان آور و پرخطر کفر و شرک، باید پس از طى مراحلى چون دفاع غیرمستقیم و برخورد دلسوزانه با مخالفان و... انجام گیرد. (قال یقوم اتّبعوا المرسلین ... و مالى لا أعبد الذى فطرنى ... ءأتّخذ من دونه ءالهة ... إنّى إذًا لفى ضلل مبین . إنّى ءامنت بربّکم فاسمعون) برداشت یاد شده از آن جا است که جمله «إنّى آمنت بربّکم...» - که آخرین کلام مؤمن انطاکیه با مردم است - در مقام نتیجه گیرى و بیان هدف نهایى او از مجموعه سخنانى است که در ضمن پنج آیه پیش بیان شده است. بدین صورت که او در ابتدا سخن خود را با لحنى خیرخواهانه و نرم آغاز کرد و در پایان با زبان صریح و قاطعانه، مواضع عقیدتى خود را اظهار داشت.

۶ - خداوند، پروردگار حقیقى انسان ها است. (ءامنت بربّکم)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: گواهى انبیاى انطاکیه ۴
  • انسان: مربى انسان ها ۶
  • انطاکیه: دعوت از اهل انطاکیه ۲
  • ایمان: ایمان به انبیاى انطاکیه ۳; ایمان به خدا ۱
  • تبلیغ: شرایط تبلیغ ۵
  • تعقل: دعوت به تعقل ۲
  • توحید: توحید ربوبى ۶
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۶
  • حبیب نجار: ایمان حبیب نجار ۳; توحید حبیب نجار ۱، ۳، ۴; دعوتهاى حبیب نجار ۲; عقیده حبیب نجار ۲; قاطعیت حبیب نجار ۱; قصه حبیب نجار ۱، ۲، ۳; گواهان ایمان حبیب نجار ۴
  • دین: شرایط دفاع از دین ۵
  • شرک: روش مبارزه با شرک ۵
  • کفر: روش مبارزه با کفر ۵

منابع