نتایج جستجو
از الکتاب
- گويد:الهام القاء چيزى است در قلب و مخصوص است به اينكه از جانب خدا و از ملاء اعلى باشد مثل قول حضرت رسول «صلى اللَّه عليه و آله» «اِنَّ الرُّوحَ الْاَمينَ۲ کیلوبایت (۱۱۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۶
- براى تعجب آيد مثل [اسراء:93]. [نور:16]. تسبيح در قرآن بنفسه منعدى شده مثل [اعلى:1]. و نيز باباء مثل [واقعة:74]. و ايضاً بالام نحو [حديد:1]. چون «سبّح» در۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۹۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۰
- مىكنند. ملاء اعلى 1- [صافات:8]. يعنى شياطين به جماعت بالاتر نتوانستند گوش بدهند و از هر طرف زده مىشوند و طرد مىگردند. گفتهاند: مراد از ملاء اعلى جماعت ملائكه۴ کیلوبایت (۳۹۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۱
- مىكنند. ملاء اعلى 1- [صافات:8]. يعنى شياطين به جماعت بالاتر نتوانستند گوش بدهند و از هر طرف زده مىشوند و طرد مىگردند. گفتهاند: مراد از ملاء اعلى جماعت ملائكه۴ کیلوبایت (۳۹۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۹
- معناى چیز گسترده، مانند صورت است) سپس به نامه و کتاب اطلاق شده. و در سوره «أعلى» به معناى «لوح»، یا «ورقه» و یا چیز دیگرى است که در آن مطلبى را مى نویسند;۳ کیلوبایت (۲۹۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۲
- معناى چیز گسترده، مانند صورت است) سپس به نامه و کتاب اطلاق شده. و در سوره «أعلى» به معناى «لوح»، یا «ورقه» و یا چیز دیگرى است که در آن مطلبى را مى نویسند;۳ کیلوبایت (۲۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۲
- پروردگار تو به فرشتگان گفت: من آدميى از گِل مىآفرينم. وقتی (این گفتگو در ملأ اَعلی و عالَم بالا درگرفت) که پروردگارت به فرشتگان گفت: من انسانی را از گِل میآفرینم۲۰ کیلوبایت (۱٬۴۴۷ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۳
- در مورد انسان به كار مىرود، نه اشيا، سازگارتر است. مراد از «ملا اعلى» همان «افق اعلى» است كه در سورهى نجم مىخوانيم: «وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى»۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۳۸ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۳
- وسيله اقتدار و نفوذ سلطان برتر و بالاتر است. *** اعلى: بالاتر و برتر. در علوّ مكان و مقام هر دو آيد مثل [اعلى:1]. كه در علوّ مقام است و مثل [ص:69]. [نجم:7]۶ کیلوبایت (۵۹۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۷
- صفحه 448 سوره اعلى اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است. سورههايى را كه با فرمان تسبيح خداوند آغاز مىشود، مسبّحات گويند و سوره اعلى، آخرين سوره۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۸۶ واژه) - ۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۸
- صفحه 448 سوره اعلى اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است. سورههايى را كه با فرمان تسبيح خداوند آغاز مىشود، مسبّحات گويند و سوره اعلى، آخرين سوره۲۷ کیلوبایت (۲٬۵۲۹ واژه) - ۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۹
- صفحه 448 سوره اعلى اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است. سورههايى را كه با فرمان تسبيح خداوند آغاز مىشود، مسبّحات گويند و سوره اعلى، آخرين سوره۲۸ کیلوبایت (۲٬۶۸۵ واژه) - ۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۹
- (۴۰ بار) (بر وزن فرس) و فلاح به معنى رستگارى و نجات است همچنين است افلاح [اعلى:14-15]. رستگار شد آنكه پاك شد و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند. آن۲ کیلوبایت (۱۳۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۵
- [يوسف:64-92] و غيره ولى در اين آيه سافلين بدون لام است. بعضى گفتهاند آن نظير اعلى علّيين است. ولى علّيين مفرد است نه جمع. در كشاف گويد: عبداللّ آن را اسفل۳ کیلوبایت (۲۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۹
- بچرانيد. مرعى به معنى چراگاه است محليكه چهارپايان با چريدن محافظت مىشود [اعلى:4-5]. رعاء و رعاة جمع راعى به معنى چوپان است [قصص:23]. گفتند گوسفندان خود۴ کیلوبایت (۳۱۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۸
- خودش حرف مىزند. مىو معشوق خيالى عمده محرك شاعر است وقتى مىبينى در عرش اعلى قدم مىزند و گاهى در حضيض بى هدفى گام بر مىدارد. در واقع قرآن مجيد با لفظ۳ کیلوبایت (۲۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- [قمر:17]. حقا كه قرآن را براى پند گرفتن آسان كردهايم آيا پندگيرندهاى هست؟ * [اعلى:8]. [ليل:5-7]. يُسرى مونث ايسر است به معنى آسانتر موصوف آن بايد مثل خصلت۴ کیلوبایت (۳۶۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- [قمر:17]. حقا كه قرآن را براى پند گرفتن آسان كردهايم آيا پندگيرندهاى هست؟ * [اعلى:8]. [ليل:5-7]. يُسرى مونث ايسر است به معنى آسانتر موصوف آن بايد مثل خصلت۵ کیلوبایت (۴۰۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۸
- است بنا براين لازم نيست هميشه پى ابطال ما قبل «بل» بگرديم در آياتى نظير [اعلى:14-16] و غيره اگر كعناى اخير را به نظر آوريم كار آسان خواهد بود. تا اينجا۲۳ کیلوبایت (۵۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- جمله «إِذْ قالَ» مربوط به جمله «تحيمون» در آيات قبل باشد، يعنى من از ملاء اعلى آنگاه كه فرشتگان بر سر آفرينش انسان با خداوند مجادله مىكردند آگاه نبودم۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۶۹ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۴
- [قمر:17]. حقا كه قرآن را براى پند گرفتن آسان كردهايم آيا پندگيرندهاى هست؟ * [اعلى:8]. [ليل:5-7]. يُسرى مونث ايسر است به معنى آسانتر موصوف آن بايد مثل خصلت۷ کیلوبایت (۴۴۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- جمله «إِذْ قالَ» مربوط به جمله «تحيمون» در آيات قبل باشد، يعنى من از ملاء اعلى آنگاه كه فرشتگان بر سر آفرينش انسان با خداوند مجادله مىكردند آگاه نبودم۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۳۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۵
- آيهاى رااز ياد پيغمبر ببرد و آن از بين رفتن حكم آيه و خود آيه است.و آن با [اعلى:6]. مخالف نيست زيرا اين آيه نيسان را نفى مىكند نه انساءرا بعبارت ديگر بعد۹ کیلوبایت (۸۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۶۳ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۱
- را اندازه گرفت و متعادل كرد تسويه ظاهراً ميان اجزاء بدن است ايضاً در آيات [اعلى:2]، [كهف:37]. و در آيه [انفطار:7]. به نظرم مراد از سوّاك سلامت اعضاء و گذاشتن۷ کیلوبایت (۷۹۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۳
- از آيات را شاهد آورد كه بيان مىدارند قرآن در نامه پيشينيان بوده است مثل [اعلى:18-19]. و نحو [شعراء:192-196]. بعيد نيست صحف همان نامهها باشد كه قرآن را۹ کیلوبایت (۸۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- آيهاى رااز ياد پيغمبر ببرد و آن از بين رفتن حكم آيه و خود آيه است.و آن با [اعلى:6]. مخالف نيست زيرا اين آيه نيسان را نفى مىكند نه انساءرا بعبارت ديگر بعد۹ کیلوبایت (۹۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۳
- بندگان تو از آنها كه خالص شدگانند. تفسير خداوند شمهاى از احوال اهل عالم اعلى را كه در آيات سابقه اشاره بآن شده بود براى پيغمبر خود بيان فرموده تا مردم۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۲۴ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۴
- بِمِنًى يَمْسَحُ ظَهْرَ قَدَمَيْهِ مِنْ أَعْلَى اَلْقَدَمِ إِلَى اَلْكَعْبِ وَ مِنَ اَلْكَعْبِ إِلَى أَعْلَى اَلْقَدَمِ۲ کیلوبایت (۲۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۰۲
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۱۱ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۲
- بندگان تو از آنها كه خالص شدگانند. تفسير خداوند شمهاى از احوال اهل عالم اعلى را كه در آيات سابقه اشاره بآن شده بود براى پيغمبر خود بيان فرموده تا مردم۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۹۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۵
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۴۴ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۲
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۹۸ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۳
- بِمِنًى يَمْسَحُ ظَهْرَ قَدَمَيْهِ مِنْ أَعْلَى اَلْقَدَمِ إِلَى اَلْكَعْبِ وَ مِنَ اَلْكَعْبِ إِلَى أَعْلَى اَلْقَدَمِ۲ کیلوبایت (۳۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۶
- داده شود و يا خود شخص در اثر تلقيب بد فاسق گردد. * [رحمن:78]، [انسان:25]، [اعلى:15] در اين گونه آيات مراد ذكر خداوند است و قيد اسم ظاهراً براى آن است كه۱۲ کیلوبایت (۱٬۱۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۸
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۱۰ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۳
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۲۸ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۴
- چيز را به اندازه خويش و طريق زندگى و بقايش هدايت نمود در اينصورت آيه مثل [اعلى:3]. خواهد بود، و اگر اعطاء خلق به معنى آفريدن باشد معنا اين مىشود كه خدا۱۳ کیلوبایت (۱٬۲۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- قدس ربوبى باشد اتّخاذ ميفرمود نه از عالم مادّيات كه دور از وادى ايمن و عالم اعلى هستند و بعضى لهو را بزن و فرزند تفسير نموده و كلام را ناظر به ردّ يهود و۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- آيه 7 و 8. و معني بالغه بعضي گفتند: مراد حد اعلي خوبي است در حق شما که هر چيزي که بحد اعلي برسد در جودت و حسن كمال تعبير ببالغه۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۵۹ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۴۵
- معاصى و تحصيل علم و عمل و طلب مقامات عاليه جزا داده ميشوند در آخرت بنزول در اعلى منازل بهشت براى صبرشان در دنيا و ملائكه بآنها تبريك ورود ميگويند و ابلاغ۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۲۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- بود، و مردمان بعضى مقتول و جمعى مجروح، مشركان مىگفتند: اعلى هبل. مسلمانان مىگفتند: الله اعلى و اجل. كافران به مؤمنان بر سبيل فرح و سرور جلد 12 - صفحه۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۵۶ واژه) - ۶ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۸
- اظهار نظر نمودهاند و تحقيق همانست كه بيان شد و البتّه مقرّبان درگاه الهى در اعلى درجات بهشتهاى پرنعمت جاى دارند و چون قسمت مهمّ ايندسته را انبياء عظام و اوصياء۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۸۶ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۰
- بندگان تو از آنها كه خالص شدگانند. تفسير خداوند شمهاى از احوال اهل عالم اعلى را كه در آيات سابقه اشاره بآن شده بود براى پيغمبر خود بيان فرموده تا مردم۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۵۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۶
- فرمود اين آيه در شأن من نازل شده و معلوم است كه فردا كمل اهل ايمان و جامع اعلى مراتب اوصاف مذكوره در آيات سابقه و «قسيم الجنّة و النّار» او است سلام اللّه۳۱ کیلوبایت (۲٬۸۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- را بپذیرند و به من ایمان آورند، تا [به حقّ و حقیقت] راه یابند [و به مقصد اعلی برسند]. چون بندگان من درباره من از تو بپرسند، بگو كه من نزديكم و به نداى۵۹ کیلوبایت (۵٬۳۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- پاداش داده شوند به غرفههاى بهشت، يعنى بلندتر موضعى در آن و منازل عليا در جنت اعلى به ايشان دهند. بِما صَبَرُوا: به سبب آنچه صبر كردند بر مشقت دنيا و اذيتهاى۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- نامحدود خدا بیمصداق و بیمعنیاست. «الْمَثَلُ الأعْلی»: وصف اتم و اکمل. اعلی درجه صفات حمیده، همچون قدرت شامله، و حکمت تامّه، و مالکیّت بیحدّ و نهایت،۴۸ کیلوبایت (۴٬۱۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- أَنَّ اَلسُّلْطَانَ أَسْقَطَ تِلْكَ اَلدَّرَاهِمَ وَ جَاءَ بِدَرَاهِمَ أَعْلَى مِنْ تِلْكَ اَلدَّرَاهِمِ اَلْأُولَى وَ لَهُمُ اَلْيَوْمَ وَضِيعَةٌ فَأَيُّ۳ کیلوبایت (۱۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۳
- قدس ربوبى باشد اتّخاذ ميفرمود نه از عالم مادّيات كه دور از وادى ايمن و عالم اعلى هستند و بعضى لهو را بزن و فرزند تفسير نموده و كلام را ناظر به ردّ يهود و۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶