نتایج جستجو
از الکتاب
- آیات شامل این کلمه «أمکُثُوا» از مادّه «مکث» به معناى توقف کوتاه است. مکث (۷ بار) ماندن. توقف. اقامت. راغب ثَباتٌ مَعَ الْاِنْتِظار گفته است [نمل:22]۳ کیلوبایت (۱۸۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۲
- تکرار در قرآن: ۲(بار) لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... «رَکسْ» (بر وزن مکث) به معناى وارونه کردن چیزى و آن را با سر بر زمین گذاردن است و به معناى باز۳ کیلوبایت (۱۸۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
- تکرار در قرآن: ۳(بار) لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... «رکض» (بر وزن مکث) به معناى کوبیدن پا بر زمین، و گاه، به معناى دویدن آمده است; و در اینجا به۲ کیلوبایت (۱۸۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۰
- مشاهده کرد و به اهل بیت خود (که در بیابان سرد به آتش محتاج بودند) گفت: اندکی مکث کنید که از دور آتشی به چشم دیدم، باشد که یا پارهای از آن آتش بر شما بیاورم۴۲ کیلوبایت (۳٬۷۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- خویش کرد (در راه) آتشی از جانب طور دید، به اهل بیت خود گفت: شما در اینجا مکث کنید که از دور آتشی به نظرم رسید (میروم تا) شاید از آن خبری بیاورم یا برای۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- کلمات مشتق شده در حال بارگیری... توقف. اقامت. «لَبِثَ بِالْمَكانِ لَبْثاً: مَكَثَ و اَقامَ» راغب ملازمت نيز قيد كرده. [هود:69]. درنگ نكرد تا گوساله بريانى۴ کیلوبایت (۱۵۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۸
- آیات شامل این کلمه ف (۲۹۹۹ بار) مکث (۷ بار) ماندن. توقف. اقامت. راغب ثَباتٌ مَعَ الْاِنْتِظار گفته است [نمل:22]. هدهد كمى درنگ كرد پس آمد و گفت: دانستم۲ کیلوبایت (۱۷۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۸
- آیات شامل این کلمه ف (۲۹۹۹ بار) مکث (۷ بار) ماندن. توقف. اقامت. راغب ثَباتٌ مَعَ الْاِنْتِظار گفته است [نمل:22]. هدهد كمى درنگ كرد پس آمد و گفت: دانستم۲ کیلوبایت (۱۷۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۸
- آیات شامل این کلمه مکث (۷ بار) حَسَنا الّذِين فِيه أَجْرا وَ أَبَدا لَهُم يُنْذِر أَن الصّالِحَات قَالُوا يَعْمَلُون اتّخَذ اللّه الْمُؤْمِنِين در حال۱ کیلوبایت (۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۲
- الْقُرْآن عَلَيْهِم عَلَيْک تِلْک أَرْسَلْنَاک قُطّعَت أَحْسَن أَنْت مَن الر مُکْث هٰذَا ظُلْما الْوَعِيد تَوَکّلْت ضَرَب تَنْزِيل فَأَعْرَض نَفَر مَغْفِرَة۳ کیلوبایت (۱۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۱
- آیات شامل این کلمه لبث (۳۱ بار) توقف. اقامت. «لَبِثَ بِالْمَكانِ لَبْثاً: مَكَثَ و اَقامَ» راغب ملازمت نيز قيد كرده. [هود:69]. درنگ نكرد تا گوساله بريانى۲ کیلوبایت (۱۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۴
- تَعلَمُونَ (114) فرمود: چه اندازه مكث كرديد در روي زمين شماره سالهاي شما چند سال عمر كرديد گفتند مكث كرديم يك روز يا بعض روز، پس۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- آوردهام و بعضى سبأ بفتح همزه و بدون آن قرائت نمودهاند و مكث بضمّ كاف نيز قرائت شده و بعضى مكث كننده را هدهد دانستهاند و گفتهاند آن كمى يا در جاى نزديكى۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- قول دوم: مراد مكث در عالم برزخ و قبر است كه وقتى مقايسه كنند عذاب برزخ را، نسبت به شدت عذاب قيامت كوتاه شمرند آن را و گويند ده روز بود مكث شما. عاقلترين۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- را از بعضى آيات استفاده كرد مثلا در آيه [اسراء:106]. «فَرَقْناهُ» و «عَلى مُكْثٍ» قرينه است بر اينكه مراد از «نَزَلْناهُ» انزال تدريجى است. نزول قرآن مجيد۱۴ کیلوبایت (۱٬۵۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۴
- آوردهام و بعضى سبأ بفتح همزه و بدون آن قرائت نمودهاند و مكث بضمّ كاف نيز قرائت شده و بعضى مكث كننده را هدهد دانستهاند و گفتهاند آن كمى يا در جاى نزديكى۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- بالف و لام مفيد عموم است و در منهج الصادقين است كه خلود اگرچه بحسب وضع بمعنى مكث طويل است ولى اينجا مراد دوام و ثبات ميباشد باجماع امّت و بنظر حقير اين بيان۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- صالحه را به اينكه از براي آنها است اجر و جزاء نيكويي که مكث ميكنند در او هميشه ابد الآباد (قيّما) صفت كتابست در آيه قبل بعضي۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- مُخْرَج مُدْخَل مُطْمَئِنّين مُعَذّبُوهَا مُعَذّبِين مُهْلِکُوهَا مُوسَى مُکْث مِثْلَهُم نَأَى نَافِلَة نَبْعَث نَجّاکُم نَحْشُرُهُم نَحْن نَخِيل نَدْعُو۶۴ کیلوبایت (۳٬۳۳۸ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۷
- بودهكه بر ما پوشيده استتعيين يكسال فقط در روايات فريقين است و قرآن مدت مكث رامعين نكرده است. مخفى نماند در نظر بود مقدارى از افسانهها كه درباره اين۳۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه ابراهيم عليه السّلام سه سال بعد از بشارت مكث فرمود پس بشارت ديگرى آمد از طرف خداوند براى او باسماعيل و آنجا در قرآن تصريح۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه ابراهيم عليه السّلام سه سال بعد از بشارت مكث فرمود پس بشارت ديگرى آمد از طرف خداوند براى او باسماعيل و آنجا در قرآن تصريح۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه ابراهيم عليه السّلام سه سال بعد از بشارت مكث فرمود پس بشارت ديگرى آمد از طرف خداوند براى او باسماعيل و آنجا در قرآن تصريح۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- طرف چپ صحراي محشر، و انطلاق نقل از مكاني است بمكان ديگر بدون مكث و تأمل چنانچه ميفرمايد: يَومَ يَخرُجُونَ مِنَ الأَجداثِ سِراعاً كَأَنَّهُم۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۵۵ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۶
- طرف چپ صحراي محشر، و انطلاق نقل از مكاني است بمكان ديگر بدون مكث و تأمل چنانچه ميفرمايد: يَومَ يَخرُجُونَ مِنَ الأَجداثِ سِراعاً كَأَنَّهُم۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۱۲ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۶
- روز، يعنى در جنب درازى مدت آخرت و دائمى بودن آنها در جهنم كوتاه شمرند مدت مكث در دنيا را. خداى تعالى بدين فرمايش آگاه فرمايد بزرگى آنچه به مكذبين و منكرين۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- طرف چپ صحراي محشر، و انطلاق نقل از مكاني است بمكان ديگر بدون مكث و تأمل چنانچه ميفرمايد: يَومَ يَخرُجُونَ مِنَ الأَجداثِ سِراعاً كَأَنَّهُم۳۳ کیلوبایت (۲٬۹۴۷ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۵
- 192. و ميفرمايد: «وَ قُرآناً فَرَقناهُ لِتَقرَأَهُ عَلَي النّاسِ عَلي مُكثٍ وَ نَزَّلناهُ تَنزِيلًا» بني اسرائيل آيه 107. و غير اينها از آيات۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- بنعم الهي تا زمان بلوغ اجل آنها. (تنبيهان) «1» مفسرين در مدت مكث يونس در بطن ماهي اختلاف كردند بعضي گفتند هفت روز بعضي بيست روز۳۱ کیلوبایت (۲٬۸۶۴ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۵
- تمتع و بهره ببرند. و كلمه «مكث»، به معناى سكونت در مكان است، به تدريج و مرور زمان. و در باب «مكث» - به فتح كاف - و باب «مكث» - به ضمه كاف - و باب تفعل۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۰۶ واژه) - ۳ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۵:۴۹
- عليه السّلام در چاه به سن هفت سالگى و رسيدن به پدرش به هشتاد سالگى، و مدت مكث بعد از اجتماع بيست و سه سال و فوت او در صد و بيست سال بود. بنا به قولى وقوع۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- بسيار دارد تنجيس مسجد حرام است ازاله نجاست از مسجد واجب فوري است مكث جنب و حايض و نفساء در آن حرام است بلكه عبور آنها در بعض مساجد۴۵ کیلوبایت (۴٬۲۱۵ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۲:۰۳
- الاَرْض إِلا مَا شاءَ رَبُّك إِنَّ رَبَّك فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ»: اين آيه مدت مكث و اقامت دوزخيان را در دوزخ بيان مى كند، همچنانكه آيه بعدى كه مى فرمايد: «و۳۷ کیلوبایت (۴٬۵۷۲ واژه) - ۸ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۳:۰۳
- صالحه را به اينكه از براي آنها است اجر و جزاء نيكويي که مكث ميكنند در او هميشه ابد الآباد (قيّما) صفت كتابست در آيه قبل بعضي۴۰ کیلوبایت (۳٬۲۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- جماعتى كه به ايشان انس حاصل شود در امكنه موحشه. خلاصه، فرمود: به اهل خود اينجا مكث كنيد تا من خبرى از كسى كه نزد آن آتش باشد بپرسم. أَوْ آتِيكُمْ بِشِهابٍ قَبَسٍ:۴۳ کیلوبایت (۳٬۸۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- آنها گمان ميكردند زنده است و از بعضى از روايات استفاده ميشود كه چون مدّت مكث حضرت سليمان باين حال طول كشيد بعضى از مردم قائل بخدائى او شدند چون ديدند نه۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- آنها گمان ميكردند زنده است و از بعضى از روايات استفاده ميشود كه چون مدّت مكث حضرت سليمان باين حال طول كشيد بعضى از مردم قائل بخدائى او شدند چون ديدند نه۵۰ کیلوبایت (۴٬۹۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- گذاشته، و خدمه هر چه خواهد پيش از سؤال بياورند، و حور العين بر او وارد؛ پس مكث نمايد به مدتى كه خدا بخواهد. بعد از جانب حق تعالى خطاب شود: اى محبان من و۵۲ کیلوبایت (۴٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- (فاصدع بما تؤمر). وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً (106) قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ۶۰ کیلوبایت (۵٬۵۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- الفلق، سوره الناس وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً (106) قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ۶۳ کیلوبایت (۵٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- منقار داشت ، نوح فهميد كه آب از روى زمين فروكش كرده و كم شده است هفت روز ديگر مكث كرد، باز كبوتر را رها ساخت اين دفعه ديگر به نزد نوح برنگشت. و در اول ماه ششصد۴۱ کیلوبایت (۵٬۱۴۴ واژه) - ۶ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۲۴
- نفساء هم ممنوع هستند از دخول در مسجد الحرام و مسجد النّبي و از مكث در ساير مساجد. و اينکه از احكام مسجد است چنانچه تنجيس مساجد هم۷۶ کیلوبایت (۶٬۹۳۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- زمين چقدر از نظر عدد سال مكث كرديد؟ گفتند: يا يك روز، و يا پاره اى از يك روز، بايد از شمارگران بپرسى ، گفت : شما جز اندكى مكث نكرديد اگر دانا مى بوديد)،۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۷۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۳۴
- إِذَا كَانَتْ لَيْلَةٌ مُظْلِمَةٌ أَوْ مَطَرٌ صَلَّى اَلْمَغْرِبَ ثُمَّ مَكَثَ قَدْرَ مَا يَتَنَفَّلُ اَلنَّاسُ ثُمَّ أَقَامَ مُؤَذِّنُهُ ثُمَّ صَلَّى۲ کیلوبایت (۱۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۰۷
- اِمْرَأَتَهُ عَلَى طُهْرٍ مِنْ غَيْرِ جِمَاعٍ وَ أَشْهَدَ اَلْيَوْمَ رَجُلاً ثُمَّ مَكَثَ خَمْسَةَ أَيَّامٍ ثُمَّ أَشْهَدَ آخَرَ فَقَالَ إِنَّمَا أُمِرَ أَنْ يُشْهَدَا۲ کیلوبایت (۱۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۴
- نَسَمَةً يُعْتِقُهَا فَقَالَ إِذاً يَظْلِمُ قَوْماً آخَرِينَ حُقُوقَهُمْ ثُمَّ مَكَثَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَبْداً مُسْلِماً فِي ضَرُورَةٍ۲ کیلوبایت (۲۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۰۶
- كَانَتْ لَيْلَةٌ مُظْلِمَةٌ وَ رِيحٌ وَ مَطَرٌ صَلَّى اَلْمَغْرِبَ ثُمَّ مَكَثَ قَدْرَ مَا يَتَنَفَّلُ اَلنَّاسُ ثُمَّ أَقَامَ مُؤَذِّنُهُ ثُمَّ صَلَّى۲ کیلوبایت (۲۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۱
- اَللَّهِ ع وَ نَحْنُ عِنْدَهُ عَنْ عَارِيَّةِ اَلْفَرْجِ فَقَالَ حَرَامٌ ثُمَّ مَكَثَ قَلِيلاً ثُمَّ قَالَ لَكِنْ لاَ بَأْسَ بِأَنْ يُحِلَّ اَلرَّجُلُ جَارِيَتَهُ۲ کیلوبایت (۲۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۶
- وَ يُعْتِقُهَا فَقَالَ إِذاً يَظْلِمَ قَوْماً آخَرِينَ حُقُوقَهُمْ ثُمَّ مَكَثَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَبْداً مُسْلِماً فِي ضَرُورَةٍ۳ کیلوبایت (۲۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۴۷
- هُوَ جُنُبٌ قَالَ لاَ قُلْتُ فَيُجْنِبُ وَ هُوَ مُخْتَضِبٌ قَالَ لاَ ثُمَّ مَكَثَ قَلِيلاً ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا سَعِيدٍ أَ فَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى شَيْءٍ۲ کیلوبایت (۲۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۰۴
- قَالَ يَا جَعْفَرُ إِذَا أَنَا مِتُّ وَ دَفَنْتَنِي فَادْفِنْهُ مَعِي ثُمَّ مَكَثَ بَعْدَ حِينٍ ثُمَّ اِنْقَلَعَ أَيْضاً آخَرُ فَوَضَعَهُ عَلَى كَفِّهِ ثُمَّ۳ کیلوبایت (۲۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۵۲
- اِمْرَأَتَهُ عَلَى طُهْرٍ مِنْ غَيْرِ جِمَاعٍ وَ أَشْهَدَ اَلْيَوْمَ رَجُلاً ثُمَّ مَكَثَ خَمْسَةَ أَيَّامٍ ثُمَّ أَشْهَدَ آخَرَ فَقَالَ إِنَّمَا أُمِرَ أَنْ يُشْهَدَا۲ کیلوبایت (۲۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۰۳
- اَلْعَبْدِ مِنْهُمَا قَالَ فَأَخْرَجَ اَلْغُلاَمُ رَأْسَهُ مُبَادِراً وَ مَكَثَ اَلْآخَرُ فِي اَلثَّقْبِ فَقَالَ عَلِيٌّ ع لِلْغُلاَمِ أَ لَسْتَ تَزْعُمُ۹ کیلوبایت (۲۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۵
- اَلْحَاجَةُ قَالَ هُوَ بِالْخِيَارِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْعَصْرِ وَ إِنْ مَكَثَ حَتَّى اَلْعَصْرِ ثُمَّ بَدَا لَهُ أَنْ يَصُومَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ نَوَى۳ کیلوبایت (۳۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۰۰
- گناهكاران را كور محشور كنيم (۱۰۲) كه آهسته با همديگر گويند بيش از ده روز مكث نكرديم (۱۰۳) بهتر مى دانيم كه چه مى گويند آندم كه از همه بهترشان مى گويند:۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۸۰ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۰
- متفرّد و تنها بود، بعد از آن، محمد و على و فاطمه را آفريد، و ايشان هزار روزگار مكث كردند. پس همه چيزها را آفريد و ايشان را در هنگام آفريدن آنها، حاضر گردانيد،۸ کیلوبایت (۵۱۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۶
- و حضرت موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: «پس ابراهيم عليه السلام با اين حال مكث فرمود، آن قدرى كه خدا مىخواست. بعد از آن، خدا او را شاد كرد و آرام داد به۱۰ کیلوبایت (۶۴۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۴۰
- يُبعَثُون»، جاويد بودن مكث آن جناب است در شكم ماهى، تا روزى كه مبعوث شود و از شكم ماهى بيرون آيد. مانند قبر، كه مردم در آن دفن مى شوند و مكث مى كنند، تا روزى۴۶ کیلوبایت (۵٬۱۲۸ واژه) - ۲۲ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۴۳
- باقر عليه السلام از پدران بزرگوارش ، از رسول خدا (ص ) روايت كرده كه فرمود: مكث آدم و حوا در بهشت ، از هنگامى كه وارد آن شدند، تا ساعتى كه بيرون شدند تنها۴۲ کیلوبایت (۴٬۷۶۷ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۴۰
- اينكه : بگوييم مراد از خلود در همه جا به معناى مكث طولانى است ولى چيزى كه هست اين است كه در شرك اين مكث طولانى ، ابدى است و در غير آن بالاخره پايان پذير۴۴ کیلوبایت (۵٬۲۲۹ واژه) - ۲ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۷
- و همراه تو در راه خدا شهيد شوم. رسول خدا از برايش دعا فرمود. بعد از آن پر مكث نكرد تا آنكه در بعضى ازجنگهاى پيغمبر صلى الله عليه و آله بيرون رفت، و بعد۱۶ کیلوبایت (۱٬۰۴۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۷
- مؤ منان آگاه به آنها مى گويند شما به فرمان خدا مدتى طولانى تا روز قيامت ، مكث كرده ايد و هم اكنون روز قيامت است ». پاسخ اين ايراد در روايات متعددى چنين۳۲ کیلوبایت (۳٬۸۴۸ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۷
- نمايند. پس پيدا شدن اين طريقه در بين يك امت به وراثت نيست بلكه استقرار و مكث روح دينى در يك مدت معتنابه در بين يك امت باعث اين است كه اين طريقه صحيح يا۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۹۱ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۸
- (( نقل كرده كه فرمود: يعنى داناتر و صالح تر آنان مى گويند: بيش از يك روز مكث نكرديد. و در مجمع البيان از بعضى نقل كرده كه گفته است : مردى از ثقيف از رسول۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۲۸ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۹
- شده ، از سوى ديگر ظاهر آيه شريفه : «و قرآنا فرقناه لتقراه على الناس على مكث ، ونزلناه تنزيلا» دلالت دارد بر اينكه قرآن كريم به تدريج و در مجموع مدت دعوت۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۸۹ واژه) - ۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۲
- طول بيست و سه سال نبوّت، كه آيه شريفه «و قرآنا فرقناه لتقرأه على النّاس على مكث و نزّلناه تنزيلا»، نزول تدريجى آن بيان مى كند؛ و همچنين آيه زير كه مى فرمايد:۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۴۲ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۲
- قبطى به قتلش برسانند سپس مدتى مقرر كه همان ده سال باشد، در مدين پيش شعيب مكث نموده و خدمت كرد، و با يكى از دختران او ازدواج نمود و پس از به سر رساندن آن۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۴۴ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۹
- چنانكه در آيه ۱۰۶ سوره اسراء مى خوانيم : و قرانا فرقناه لتقرأ ه على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا: ما قرآنى بر تو نازل كرديم كه به صورت آياتى جدا از هم مى باشد۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۶۷ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۰
- آيه «انا انزلناه فى ليلة مباركة » و آيه و قرآنا فرقناه لتقراه على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا و آياتى كه در اين معنا هستند بهتر مى سازد تا با آيه مورد بحث۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۵۱ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۳
- «إِذْ رَءَا نَاراً فَقَالَ لاَهْلِهِ امْكُثُوا إِنى ءَانَست نَاراً...»: ((مكث (( به معناى ((لبث (( است ، و ((آنست (( از ايناس ، به معناى ديدن و يا يافتن۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۱۴ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۰۲
- نوشيدن (اركض برجلك هذا مغتسل بارد و شراب ). «اركض » از ماده «ركض » (بر وزن مكث ) به معنى كوبيدن پا بر زمين ، و گاه به معنى دويدن آمده است ، و در اينجا به۴۵ کیلوبایت (۵٬۳۸۹ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۹
- است، همچنان كه در جاى ديگر فرموده: «و قرآنا فرقناه لتقرأه على النّاس على مُكث و نزّلناه تنزيلا». و نيز كلمۀ «باسم ربّك»، مفعول فعل «إقرأ» و حرف «باء» در۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۶۳ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۵