لقمان ٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۳۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

مایه هدایت و رحمت برای نیکوکاران است.

[كه‌] هدايت و رحمتى براى نيكوكاران است
[كه‌] براى نيكوكاران رهنمود و رحمتى است،
که هدایت و رحمت است برای نیکوکاران عالم.
که سراسر هدایت و رحمتی است برای نیکوکاران.
نيكوكاران را هدايت و رحمتى است:
رهنمود و رحمتی برای نیکوکاران‌
رهنمونى و بخشايشى براى نيكوكاران.
هدایت و رحمت برای نیکوکاران است.
حال آنکه برای نیکوکاران رهنمودی (بزرگ) و رحمتی (سترگ) است.
راهنمائی و رحمتی برای نیکوکاران‌


لقمان ٢ آیه ٣ لقمان ٤
سوره : سوره لقمان
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هُدیً وَ رَحْمَةً»: حال آیات می‌باشند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قرآن کریم، کتابى دربردارنده هدایت و رحمت است. (هدًى و رحمة للمحسنین) «هدًى» و«رحمة» حال براى «الکتاب» در آیه قبل است.

۲ - قرآن، کتاب هدایت و رحمت براى محسنان (کسانى که اعمال شایسته انجام مى دهند) است. (هدًى و رحمة للمحسنین) از این که مراد از «محسنین» چه کسانى اند، چندین احتمال داده شده است: یکى از آن احتمال ها - که با لفظ هم سازگار است - این است: «کسانى که اعمال شایسته انجام مى دهند».

۳ - هدایت قرآن، کامل و به دور از هر شایبه کاستى و نقص است. (الکتب ... هدًى) «هدًى» مصدر و به معناى اسم فاعل (هادى) است. کاربرد آن به جاى اسم فاعل، اشاره به هدایت محض بودن آن دارد.

۴ - آمادگى براى پذیرش حق، شرط بهره گرفتن از قرآن است. (هدًى و رحمة للمحسنین) بى شک قرآن کریم، کتاب هدایت براى همه است. اختصاص یافتن هدایت آن به گروهى خاص، در این آیه، به معناى محدودیت هدایت قرآن نیست، بلکه به معناى بهره بردن کسانى است که آمادگى لازم را داشته باشند.

۵ - روحیات انسان، تأثیر عمیقى در نحوه برداشت و استفاده وى از منابع شناخت و هدایت دارد. (هدًى و رحمة للمحسنین) از این که خداوند، تنها دارندگان روحیه احسان را بهره مند از هدایت و رحمت قرآنى دانسته است، استفاده مى شود که روحیات خود انسان، در استفاده از منابع هدایتى نقش اساسى دارد.

۶ - بهره مندى محسنان از هدایت و رحمت قرآن، افزون از دیگران است. (هدًى ... للمحسنین) «محسنین» به قرینه آیه بعد - که در آن برپایى نماز و پرداخت صدقه و ایمان به آخرت، به عنوان اوصاف محسنان ذکر شده است - کسانى اند که ایمان دارند. بنابراین، هدایت قرآن نسبت به آنان، مى تواند ابتدایى نبوده و بلکه افزایشى باشد.

موضوعات مرتبط

  • انسان: نقش روحیات انسان ۵
  • حق: آثار حق پذیرى ۴
  • شناخت: شرایط شناخت ۵
  • قرآن: رحمت قرآن ۱، ۲، ۶; شرایط استفاده از قرآن ۴; ویژگیهاى هدایتگرى قرآن ۳; هدایتگرى قرآن ۱، ۲، ۶
  • محسنان: استفاده محسنان از قرآن ۶; عوامل هدایت محسنان ۲; هدایت محسنان ۶
  • هدایت: شرایط استفاده از منابع هدایت ۵

منابع