غُرُورا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/غُرُورا | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/غُرُورا | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۱۵: خط ۱۶:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, إِلاّ:60, إِن:43, مَا:40, يَعِدُهُم:31, الشّيْطَان:31, اللّه:30, بَعْضُهُم:26, أُولٰئِک:23, إِذ:21, الْقَوْل:21, عِبَادِي:21, مَأْوَاهُم:21, لَيْس:20, جَهَنّم:20, قَالَت:20, يُمْسِک:20, بَعْضا:20, لَو:20, رَسُولُه:20, زُخْرُف:20, طَائِفَة:19, بَعْض:19, السّمَاوَات:19, لَک:19, شَاء:19, عَلَيْهِم:17, الظّالِمُون:17, مِنْهُم:17, إِلَى:17, لا:17, رَبّک:17, وَعَدَنَا:16, يَا:16, الْأَرْض:16, يَجِدُون:16, يَعِد:16, سُلْطَان:16, عِدْهُم:14, فَعَلُوه:14, أَهْل:14, يُمَنّيهِم:14, يُوحِي:14, أَن:14, عَنْهَا:14, الْجِن:13, کَفَى:13, بَل:13, يَثْرِب:13, فَذَرْهُم:13, مَرَض:13, تَزُولا:13, مَحِيصا:13, قُلُوبِهِم:11, الْأَوْلاَد:11, مِنْه:11, الْإِنْس:10, فِي:10, بَيّنَة:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::غُرُورا]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::غُرُورا]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵

آیات شامل این کلمه

«غرور» (بر وزن جسور) صیغه مبالغه به معناى هر موجود فریبنده و فوق العاده فریبکار است، و این که آن را به شیطان تفسیر کرده اند، در حقیقت بیان مصداق واضح آن است، و الا هر انسان فریبنده، هر کتاب فریبنده، هر مقام وسوسه گر و هر موجودى، که انسان را گمراه سازد، در مفهوم وسیع این کلمه داخل است; مگر این که مفهوم شیطان را چنان وسعت دهیم که همه اینها را شامل شود.

لذا «راغب» در «مفردات» مى گوید: «غَرور، هر چیزى است که انسان را مغرور سازد و بفریبد، اعم از مال، مقام، شهوت و شیطان، و این که: به شیطان تفسیر شده، به خاطر این است که خبیث ترین فریبندگان است».

و این که بعضى آن را به دنیا تفسیر کرده اند، به خاطر فریبندگى دنیاست چنان که در «نهج البلاغه» مى خوانیم: الدُّنْیا تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ: «مى فریبد، و ضرر مى زند، و مى گذرد»!

«غُرور» در اصل از مادّه «غُرّ» (بر وزن حُرّ) به معناى اثر ظاهر چیزى است، و لذا، به اثر ظاهر در پیشانىِ اسب «غرّة» گفته مى شود، سپس به حالت غفلت اطلاق شده است که در ظاهر، انسان هوشیار است، اما در حقیقت بى خبر است، و به معناى فریب و نیرنگ نیز استعمال مى شود.

تعبیر به وعده هاى «غرور» ناظر به این است که بت پرستان این خرافات و اوهام را به صورت وعده هاى تو خالى از یکدیگر مى گرفتند، و به صورت شایعه و تقلیدهاى بى اساس، بعضى به بعض دیگر القاء مى کردند.

ریشه کلمه


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...