ص ٤٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۰۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ما آنها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم، و آن یادآوری سرای آخرت بود!

|ما آنها را با خصلتى بى‌آلايش كه آخرت انديشى بود خالص كرديم
ما آنان را با موهبت ويژه‌اى -كه يادآورى آن سراى بود- خالص گردانيديم.
ما آنان را خالص و پاکدل برای تذکر سرای آخرت گردانیدیم.
ما آنان را با [صفت بسیار پرارزش] یاد کردن سرای آخرت با اخلاصی ویژه خالص ساختیم.
آنان را خصلت پاكدلى بخشيديم تا ياد قيامت كنند.
ما آنان را به خصلتی ویژه ساختیم که آخرت اندیشی بود
ما ايشان را ويژه- پاك و خالص- ساختيم به آن ويژگى كه يادكرد آن جهان است.
ما آنان را با صفت خاصّی ویژگی بخشیدیم که یاد (همیشگی ایشان از) سرای آخرت بود.
ما همواره آنان را با پاک‌سازی ویژه‌ای - (که) یادآوریِ سرای (دنیا و آخرت است) - خالص گردانیدیم.
همانا مخصوصشان داشتیم به خاصه‌ای یادآوردن آن سرای‌


ص ٤٥ آیه ٤٦ ص ٤٧
سوره : سوره ص
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَخْلَصْنَاهُمْ»: ایشان را برگزیدیم. آنان را اختصاص دادیم. بدیشان ویژگی بخشیدیم. «خَالِصَةٍ»: صفت اختصاصی. ویژگی خاصّ. «ذِکْری»: یاد کردن. در اندیشه چیزی بودن. خبر مبتدای محذوف و یا بدل از (خَالِصَةٍ) است. «الدَّارِ»: سرا. به طور مطلق مراد سرای آخرت است. گوئی غیر از آن، سرائی وجود ندارد و دنیا جز گذرگاهی به سوی آن نیست.


تفسیر

نکات آیه

۱ - آخرت اندیشى و یاد مستمر قیامت، از اوصاف ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) «خالصة» موصوف براى صفت مقدر (چون خصلة) و یا صفت است. «باء» آن براى سببیت و عبارت «ذکرى الدار» نیز بیان براى «خالصة» مى باشد. بر این اساس پیام آیه چنین خواهد بود: ما با خصلت و صفت خالص و بى شائبه - که عبارت است از آخرت اندیشى - آنان را خالص ساختیم.

۲ - ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) از هرگونه آلودگى هاى مادى و متضاد با آخرت اندیشى پاک و منزه بود. (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار)

۳ - پیامبران، از هرگونه گناه و خطاکارى معصوم اند. (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) از این که خداوند پیامبران را به آخرت اندیشى خالص ساخت، مى توان عصمت آنان را به دست آورد; زیرا ریشه گناه و خطاکارى بشر دنیاطلبى است و از آن جایى که انبیا از چنین خواسته اى مبرا بوده و تنها طالب آخرت اند; استفاده مى شود که آنان هرگز گناه نمى کنند و معصوم اند.

۴ - آخرت اندیشى و دورى از دنیاطلبى، از خصوصیات رهبران الهى (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار)

۵ - آخرت اندیشى و دورى از دنیاطلبى، از ارزش هاى بس والا و مهم (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار)

۶ - حیات آخرت، حیات اصلى و هدف نهایى براى بشر است. (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) از ستایش شدن پیامبران به آخرت اندیشى و دنیاگریزى، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.

۷ - صفت آخرت اندیشى و دنیاگریزى ابراهیم، اسحاق و یعقوب(علیهم السلام) شایان یاد و یادآورى است. (و اذکر عبدنا ... إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) برداشت یاد شده بر این اساس مبتنى است که جمله «إنّا أخلصناهم...» تعلیل براى «اُذکر...» باشد; یعنى، سرگذشت ابراهیم(ع) و... را یاد کن; چون آنان را به آخرت اندیشى خالص گردانیدیم.

۸ - آخرت اندیشى و دنیاگریزى، موجب قدرت و توانایى و کمال بصیرت و روشن بینى است. (أُولى الأیدى و الأبصر . إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) برداشت یاد شده بر این اساس مبتنى است که جمله «إنّا أخلصناهم...» تعلیل براى اوصافى باشد که براى پیامبران ذکر شده است (أُولى الأیدى و الأبصار).

موضوعات مرتبط

  • آخرت طلبى: آثار آخرت طلبى ۸; ارزش آخرت طلبى ۵
  • ابراهیم(ع): آخرت طلبى ابراهیم(ع) ۱; اخلاص ابراهیم(ع) ۲; تنزیه ابراهیم(ع) ۲; فضایل ابراهیم(ع) ۱، ۲
  • ارزشها :۵
  • اسحاق(ع): آخرت طلبى اسحاق(ع) ۱; اخلاص اسحاق(ع) ۲; تنزیه اسحاق(ع) ۲; فضایل اسحاق(ع) ۱، ۲
  • انبیا: عصمت انبیا ۳; مقامات انبیا ۳
  • انسان: فلسفه خلقت انسان ها ۶
  • بصیرت: زمینه بصیرت ۸
  • ذکر: ذکر آخرت طلبى ابراهیم(ع) ۷; ذکر آخرت طلبى اسحاق(ع) ۷; ذکر آخرت طلبى یعقوب(ع) ۷; ذکر زهد ابراهیم(ع) ۷; ذکر زهد اسحاق(ع) ۷; ذکر زهد یعقوب(ع) ۷; ذکر قیامت ۱
  • رهبران دینى: آخرت طلبى رهبران دینى ۴; زهد رهبران دینى ۴; ویژگیهاى رهبران دینى ۴
  • زندگى: اهمیت زندگى اخروى ۶
  • زهد: آثار زهد ۸; ارزش زهد ۵
  • قدرت: زمینه قدرت ۸
  • معصومان :۳
  • یعقوب(ع): آخرت طلبى یعقوب(ع) ۱; اخلاص یعقوب(ع) ۲; تنزیه یعقوب(ع) ۲; فضایل یعقوب(ع) ۱، ۲

منابع