۱۳٬۷۹۸
ویرایش
خط ۹۹: | خط ۹۹: | ||
<span id='link367'><span> | <span id='link367'><span> | ||
==رواياتى درباره آغاز خلقت | ==رواياتى درباره آغاز خلقت عالَم == | ||
و در روضه | و در روضه كافى، به سند خود، از محمد بن عطيه، از امام ابى جعفر «عليه السلام» روايت كرده كه فرمود: خداى تعالى، نخست آن ماده اى را كه تمامى اشياء را از آن درست كرده، بيافريد، و آن عبارت بود از: «آب»، كه تمامى اشياء را مولود آن دانسته، ولى ديگر براى آب نسبتى و ماده اى كه خلقتش را به آن نسبت دهد، قرار نداده. و از جمله، چيزهايى كه از آب خلق كرده، باد است. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۶۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۶۵ </center> | ||
خداى | خداى تعالى، باد را كه از آب پديد آورد، بر آب مسلط كرد، تا شكم آب را پاره كند و آب را بر هم زند، تا كف كند، آن قدر كه خود خدا مى خواست كف كند. سپس از آن كف، زمينى سفيد و پاكيزه كه در آن هيچ بلندى و پستى و هيچ سوراخ و برآمدگى و هيچ درخت نبود، درست كرد، و آنگاه آن را در هم پيچيده، روى آب قرار داد. | ||
و سپس از | و سپس از آب، آتش را بيافريد. آتش نيز، شكم آب را باز كرده و آن را بر هم زد، تا بخار و دودى از آن برخاست، آن قدر كه خود خدا مى خواست برخيزد، و سپس از آن دود، آسمانى صاف و شفاف بيافريد، كه در آن هيچ برآمدگى و سوراخى نبود. اين است كه مى فرمايد: «وَ السّمَاء وَ مَا بَنَاهَا». | ||
مؤلف: در اين معنا رواياتى ديگر نيز هست. و ممكن است مضمون آن ها را و نيز مضامين آيات را به فرضيات مسلّمه علوم امروزى تطبيق كرد. فرضياتى كه درباره آغاز خلقت عالَم و هيأت آن دارند. چيزى كه هست، از آن جايى كه حقايق قرآنى را نمى توان با حدس و فرضيات علمى محدود كرد، لذا متعرض اين تطبيق نشديم. بله، اگر روزى اين فرضيات آن قدر قطعى و مسلّم شد كه به صورت برهان علمى در آمد، آن وقت ممكن است در مقام تطبيق آن با آيات قرآنى بر آمد. | |||
و در نهج البلاغه است كه : يكى از شواهد خلقت او، آفرينش | و در نهج البلاغه است كه: يكى از شواهد خلقت او، آفرينش آسمان ها است، كه بدون پايه و ستونى استوار و پا برجا است. خداى سبحان آن ها را دعوت كرد، بدون درنگ و به فوريت اجابت كردند، در حالى كه مطيع و معترف به ربوبيتش بودند. و اگر اقرار آن ها به ربوبيت خداى تعالى نبود و به اطاعتش گردن ننهاده بودند، خداى تعالى، آن ها را محل عرش خود نمى كرد، و مسكن فرشتگان خويش و محل صعود كلمۀ طيّب و عمل صالح بندگانش نمى ساخت. | ||
و در كتاب كمال | و در كتاب كمال الدين، به سندى كه به فضيل رسّان دارد، از او روايت كرده كه گفت: محمد بن ابراهيم، نامه اى به امام صادق «عليه السلام» نوشت و در آن عرضه داشت: ما را از فضل و برترى كه شما اهل بيت داريد خبر بده. | ||
امام صادق «عليه السلام»، در پاسخش نوشت: ستارگان، امان اهل آسمان هستند، به طورى كه اگر از بين بروند، وعده اى كه به اهل آسمان داده شده، فرا مى رسد و همه نابود مى گردند، و رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» فرمود: اهل بيت من هم، امان اهل زمين اند، اگر اهل بيت من، از زمين رخت بربندد، آن وعده اى كه خدا داده، به امت من خواهد رسيد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۶۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۶۶ </center> | ||
مؤلف: اين معنا در روايات بسيارى وارد شده. | |||
و در | و در بحار، از كتاب الغارات و او به سند خود، از ابن نباته، روايت كرده كه گفت: از اميرالمؤمنين «عليه السلام» پرسيدند: فاصله بين زمين و آسمان چقدر است؟ فرمود: به قدرى كه چشم كار كند و به مقدارى كه نفرين مظلوم بالا رود. | ||
مؤلف: و اين پاسخ امام «عليه السلام»، از لطائف كلمات آن جناب است، كه هم به ظاهر آسمان اشاره كرده و هم به باطن آن، كه بيانش گذشت. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۶۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۶۷ </center> | ||
<span id='link368'><span> | <span id='link368'><span> |
ویرایش