المدثر ١٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۱۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

هرگز چنین نخواهد شد؛ چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می‌ورزد!

|حاشا! همانا او نسبت به آيات ما عناد دارد
ولى نه، زيرا او دشمن آيات ما بود.
هرگز (بر نعمتش نیفزایم) که او با آیات ما دشمنی و عناد ورزید.
این چنین نیست؛ زیرا او همواره به آیات ما دشمنی می ورزد،
آرى، كه او در برابر آيات ما ستيزه‌جوست.
حاشا، که او به آیات ما ستیزه‌جوست‌
هرگز، زيرا كه او با آيات ما- سخنان و نشانه‌هاى ما- ستيهنده بود.
هرگز! (چنین نخواهد شد و بدانچه آرزو می‌کند نخواهد رسید). چرا که با آیات ما دشمن و ستیزه‌جو است.
هرگز چنان نیست (که می‌پندارد). او بی‌امان دشمن آیات ما بوده.
نه چنین است همانا او است آیتهای ما را دشمن‌


المدثر ١٥ آیه ١٦ المدثر ١٧
سوره : سوره المدثر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَنِیداً»: مخالف. ستیزه‌گر (نگا: هود / ، ابراهیم / ، ِ / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - ولیدبن مغیره، هرگز به تمامى آرزوهاى مادى خود نرسید و عطش زیاده خواهى او سیراب نگردید. (ثمّ یطمع أن أزید . کلاّ)

۲ - ولیدبن مغیره، فردى عنود و حق ستیز (إنّه کان لأیتنا عنیدًا)

۳ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص)، در برابر مخالفت هاى کافران عنود، قدرت طلب و افزون خواه (همچون ولیدبن مغیره) (ثمّ یطمع أن أزید . کلاّ) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که مخالفان پیامبر(ص) - از جمله ولیدبن مغیره - از ثروت اندوزان و قدرت مندان بودند. نفى ازدیاد قدرت و ثروت آنان با تعبیر (کلاّ) از سوى خداوند، مى تواند به منظور دلدارى به پیامبر(ص) باشد.

۴ - وجود انسان هایى حق ناپذیر در جامعه، به رغم شناخت نشانه هاى درستى آن (إنّه کان لأیتنا عنیدًا) «عنید» و «عنود» به کسى گفته مى شود که حق را شناخته است; ولى عمداً و آگاهانه با آن مخالفت مىورزد.

۵ - مخالفان رسالت پیامبر(ص)، مردمى لجوج و حق ناپذیر بودند. (إنّه کان لأیتنا عنیدًا)

۶ - حق ناپذیرى و عناد با دین، موجب زوال نعمت ها است. (ثمّ یطمع أن أزید . کلاّ إنّه کان لأیتنا عنیدًا) جمله «إنّه کان لآیاتنا عنیداً» تعلیل براى ردع (کلاّ) است; یعنى، چنین نخواهد شد (بر قدرت و ثروت او افزوده نخواهد شد); چون او نسبت به آیات ما عناد دارد.

موضوعات مرتبط

  • انسان: اقسام انسان ها ۴
  • حق: آثارحق ناپذیرى ۶; حق ناپذیران ۴
  • دین: آثار دشمنى با دین ۶
  • محمد(ص): حق ناپذیرى مخالفان محمد(ص) ۵; دشمنى مخالفان محمد(ص)۳; دلدارى به محمد(ص) ۳; رذایل اخلاقى مخالفان محمد(ص) ۳، ۵; طمع مخالفان محمد(ص) ۳; قدرت طلبى مخالفان محمد(ص) ۳; لجاجت مخالفان محمد(ص) ۵
  • نعمت: عوامل سلب نعمت ۶
  • ولیدبن مغیره: آرزوهاى ولیدبن مغیره ۱; حق ستیزى ولیدبن مغیره ۲; دشمنى ولیدبن مغیره ۲، ۳; طمع ولیدبن مغیره ۱، ۳; قدرت طلبى ولیدبن مغیره ۳

منابع