الكهف ١٠٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

امّا کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، باغهای بهشت برین محل پذیرایی آنان خواهد بود.

بى‌گمان كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردند باغ‌هاى فردوس جاى پذيرايى آنهاست
بى‌گمان كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند، باغهاى فردوس جايگاه پذيرايى آنان است.
آنان که به خدا ایمان آورده و نیکوکار شدند البته آنها در بهشت فردوس منزل خواهند یافت.
مسلماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، بهشت های فردوس جای پذیرایی آنان است.
كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند مهمانسرايشان باغهاى فردوس است.
بی‌گمان منزلگاه کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند، باغهای فردوس است‌
همانا كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى نيك و شايسته كردند بهشتهاى فردوس جايگاه- يا وسيله- پذيرايى ايشان است
بی‌گمان کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند، باغهای بهشت جایگاه پذیرائی از ایشان است.
بی‌گمان کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته‌(ی ایمان) کردند، باغ‌های سردرهم فردوس جایگاه پذیرایی آنان بوده است.
همانا آنان که ایمان آوردند و کردار شایسته کردند بوده است ایشان را باغهای بهشت پیشکشی‌


الكهف ١٠٦ آیه ١٠٧ الكهف ١٠٨
سوره : سوره الكهف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْفِرْدَوْسِ»: بهشتِ برین. بهشت (نگا: مؤمنون / ). «نُزُلاً»: خبر (کانَتْ) است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- بوستان هاى فردوس، منزل گاهى تضمین شده براى نیک کردارانِ مؤمنِ به آیات الهى و قیامت است. (إنّ الذین ءامنوا ... نزلاً) متعلق ایمان در «آمنوا» به قرینه آیات قبل - که درباره کفر به آیات و لقاى پروردگار بود - ایمان به آیات و قیامت است. «فردوس» یعنى «وادى سرسبز». برخى از زبان شناسان، آن را کلمه اى رومى مى دانند که به زبان عرب وارد شده است (تاج العروس) کلمه «نزل» در معانى «منزل» و «وسایل پذیرایى» و... استعمال مى شود. برداشت یاد شده، براساس معناى نخست است. فعل ماضى (کانت) درباره حوادث آینده، بر وقوع حتمى و تضمین شده آن حوادث دلالت دارد.

۲- باغ هاى سرسبز آخرت، وسیله پذیرایى از مؤمنان نیک کردار است. (کانت لهم جنّت الفردوس نزلاً) یکى از معانى «نزل»، «غذا» و یا «امکانات دیگرى است که براى پذیرایى از میهمان آماده مى شود.».

۳- بهشت، داراى بوستان هاى متعدّد است. (جنّت الفردوس) مراد از «فردوس» (وادى سرسبز) همان بهشت موعود است و «جنّات» دلالت بر تعدّد بوستان هاى آن دارد.

۴- ثمربخشى ایمان و عمل صالح، در پرتو پیوستگى آن دو با هم است. (ءامنوا و عملوا الصلحت)

۵- مژده و بشارت در کنار هشدار و تهدید، روش به کار گرفته شده در قرآن براى تبلیغ و هدایت است. (جزاؤهم جهنّم بما کفروا ... إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت کانت لهم جنّت الفردوس نزلاً)

روایات و احادیث

۶- «عن النبى(ص): الفردوس أعلى درجة فى الجنّة و فیها یکون عرش الرحمن و منها تفجر أنهار الجنّة الأربعة ; از رسول خدا(ص) روایت شده: فردوس، بالاترین درجه بهشت است و عرش رحمان در آن جا است و نهرهاى چهارگانه بهشت، از آن جا سرچشمه مى گیرد».[۱]

۷- «عن النبى(ص): الفردوس من ربوة الجنّة هى أوسطها و أحسنها; از پیامبر(ص) روایت شده: فردوس، از مکان هاى مرتفع بهشت است و آن جا وسط و بهترین مکان بهشت است».[۲]

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: مؤمنان به آیات خدا ۱
  • انذار: آثار انذار ۵
  • ایمان: آثار ایمان ۴; ایمان و عمل صالح ۴
  • بشارت: آثار بشارت ۵
  • بهشت: باغهاى بهشت ۱، ۲; تعدد باغهاى بهشت ۳; درجات بهشت ۶، ۷; فردوس ۶، ۷
  • بهشتیان ۱:
  • تبلیغ: انذار در تبلیغ ۵; بشارت در تبلیغ ۵; روش تبلیغ ۵
  • صالحان: پذیرایى اخروى از صالحان ۲; فرجام صالحان ۱
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۴
  • قیامت: مؤمنان به قیامت ۱
  • مؤمنان: پذیرایى اخروى از مؤمنان ۲; فرجام مؤمنان ۱
  • هدایت: روش هدایت ۵

منابع

  1. الدرالمنثور، ج ۵، ص ۴۶۷.
  2. تفسیر طبرى، جزء ۱۶، ج ۹، ص ۳۸.