الشعراء ٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۱۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و هیچ ذکر تازه‌ای از سوی خداوند مهربان برای آنها نمی‌آید مگر اینکه از آن روی‌گردان می‌شوند!

و هيچ تذكّر جديدى از سوى خداى رحمان برايشان نمى‌آيد جز اين كه از آن روى بر مى‌تابند
و هيچ تذكر جديدى از سوى [خداى‌] رحمان برايشان نيامد جز اينكه همواره از آن روى برمى‌تافتند.
و (وای بر اینان که) هیچ آیت و ذکر تازه‌ای از خدای رحمان بر آنها نیاید جز آنکه از آن اعراض می‌کنند.
هیچ [مایه] تذکر جدیدی از سوی [خدای] رحمان برای آنان نمی آید، مگر آنکه از آن روی گردان می شوند.
برايشان هيچ سخن تازه‌اى از خداى رحمان نازل نمى‌شود، جز آنكه از اعراض مى‌كنند.
و هیچ یادی نوپدید از سوی خدای رحمان برای آنان نیامد مگر آنکه از آن رویگردان بودند
هيچ يادكرد و پند تازه‌اى از خداى رحمان بديشان نرسد مگر آنكه از آن رويگردان شوند.
هیچ گونه موعظه و اندرز تازه‌ای (از قرآن) برای آنان از سوی خداوند رحمان نمی‌آید، مگر این که ایشان از آن روی‌گردان می‌شوند.
و هیچ یادواره‌ی جدیدی از سوی رحمان برایشان نیاید جز اینکه بی‌گمان از آن رویگردان بوده‌اند.
و نیایدشان یادآوریی از خدای مهربان نوینی مگر آنکه باشند از آن روگردانان‌


الشعراء ٤ آیه ٥ الشعراء ٦
سوره : سوره الشعراء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذِکْرٍ»: موعظه و اندرز. در اینجا مراد بخشی از آیات قرآن است. «مُحْدَثٍ»: تازه و نو (نگا: انبیاء / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قرآن، نشأت یافته از رحمت و لطف الهى به انسان ها است. (و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن)

۲ - خداوند، رحمان (گسترده مهر) است. (من الرحمن)

۳ - آیات قرآن، مایه تذکر آدمیان و بازدارنده آنان از غفلت (و ما یأتیهم من ذکر) برداشت یاد شده با توجه به بکارگیرى واژه «ذکر» (مایه تذکر) درباره کتاب هاى آسمانى استفاده مى شود.

۴ - نزول وحى از سوى خدا، داراى سابقه دیرین در تاریخ بشر (و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن محدث)

۵ - رحمت گسترده خداوند، مقتضى نزول وحى و پیام نو به نو براى انسان ها (و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن محدث) برداشت یاد شده از ارتباط میان آمدن صفت «رحمان» براى خداوند و صفت «ذکر» براى وحى،استفاده مى شود.

۶ - بناى کافران بر خصومت و موضع گیرى علیه هر پیام جدیدالهى، در طول تاریخ (و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن محدث ... معرضین)

۷ - روى گردانى از پیام هاى الهى، اعراض از رحمت او و روى برتافتن از منافع خویش است. (و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن ... معرضین) با توجه به این که پیام هاى الهى تبلور رحمت او است، روى گردانى از آن در حقیقت اعراض از رحمت خدا و محروم ساختن خود از لطف او مى باشد.

۸ - دلبستگى عمیق جوامع کفرپیشه و شرکورز به اندیشه ها و سنت هاى دیرین خویش (و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن محدث ... معرضین) واژه «محدث» (جدید) مى تواند اشاره به این داشته باشد که جدید بودن پیام هاى الهى، در عدم پذیرش جوامع شرک تأثیر داشته است و این مى تواند ناشى از دلبستگى آنان به سنت هاى کهن خویش باشد.

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: رحمان ۲
  • تذکر: عوامل تذکر ۳
  • خدا: آثار رحمت خدا ۱، ۵; آثار لطف خدا ۱; اعراض از رحمت خدا ۷
  • غفلت: موانع غفلت ۳
  • قرآن: منشأ قرآن ۱; نقش قرآن ۳
  • کافران: تحجر کافران ۸; دشمنى کافران ۶; موضعگیریهاى کافران ۶
  • مشرکان: تحجر مشرکان ۸
  • وحى: آثار اعراض از وحى ۷; تاریخ وحى ۴; دشمنى با وحى ۶; زمینه وحى ۵; موضعگیرى علیه وحى ۶

منابع