الزمر ٧٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۰۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

به آنان گفته می‌شود: «از درهای جهنّم وارد شوید، جاودانه در آن بمانید؛ چه بد جایگاهی است جایگاه متکبّران!»

|و گفته شود: از درهاى دوزخ داخل شويد و جاودانه در آن بمانيد، پس بد است جايگاه متكبران
و گفته شود: «از درهاى دوزخ درآييد، جاودانه در آن بمانيد؛ وه چه بد [جايى‌] است جاى سركشان!»
آن گاه به آن کافران خطاب شود: اینک از هر در به دوزخ داخل شوید و در آن عذاب جاودان بمانید که متکبران را (دوزخ) بسیار بد منزلگاهی است.
[به آنان] گویند: از درهای دوزخ درآیید در حالی که در آن جاودانه اید؛ پس جایگاه متکبران چه بد جایگاهی است؛
گفته شود: از درهاى جهنم داخل شويد، همواره در آنجا خواهيد بود. جايگاه سركشان چه بد جايگاهى است.
گفته شود از درهای جهنم وارد شوید که جاودانه در آنید، چه بد است منزلگاه متکبران‌
گفته شود: به دروازه‌هاى دوزخ در آييد، در آنجا جاويدان باشيد، پس بد است جايگاه گردنكشان.
بدیشان گفته می‌شود: از درهای دوزخ داخل شوید. جاویدانه در آن می‌مانید. جایگاه متکبّران چه بد جایگاهی است.
و گفته شد: «از درهای دوزخ درآیید، حال آنکه جاودانه در آن بمانید. پس چه بد (جایی) است پایگاه دائمی سرکشان!»
گفته شد درآیند به درهای دوزخ جاودانان در آن چه زشت است جایگاه گردن‌فرازان‌


الزمر ٧١ آیه ٧٢ الزمر ٧٣
سوره : سوره الزمر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَثْوَی الْمُتَکَبِّرِینَ»: (نگا: نحل / ، زمر / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - کافران، پس از توقّفى چند در آستانه درهاى دوزخ براى پاسخ به پرسش هاى دربانان، به ورود در آن فرمان خواهند یافت. (قال لهم خزنتها ألم یأتکم رسل ... قالوا بلى ... قیل ادخلوا أبوب جهنّم)

۲ - ورود کافران به دوزخ، از درب هاى گوناگون خواهد بود. (قیل ادخلوا أبوب جهنّم)

۳ - جهنم، داراى درب هاى متعدد و گوناگون (أبوب جهنّم)

۴ - کافران، در دوزخ جاودانه خواهند بود. (خلدین فیها)

۵ - کافران، گروهى خود بزرگ بین و متکبراند. (حقّت کلمة العذاب على الکفرین ... فبئس مثو‏‏َى المتکبّرین)

۶ - کفر به خدا و انکار رستاخیز - در عین شناخت آیات الهى - برخاسته از تکبر و غرور است. (ألم یأتکم رسل منکم یتلون علیکم ءایت ربّکم ... فبئس مثو‏‏َى المتکبّرین) توصیف شدن کافران و منکران قیامت به متکبر، مى تواند بیانگر برداشت یاد شده باشد.

۷ - کفر و انکار مغرورانه آیات الهى، عامل جاودانگى در دوزخ (قیل ادخلوا أبوب جهنّم خلدین فیها فبئس مثو‏‏َى المتکبّرین)

۸ - جهنم، جایگاه همیشگى متکبران (فبئس مثو‏‏َى المتکبّرین) «مثو‏‏َى» (اسم مکان از ماده «ثواء») به معناى اقامت توأم با استمرار است; یعنى، جایگاه همیشگى و دائمى.

۹ - جهنم، جایگاهى بد و ناگوار (فبئس مثو‏‏َى المتکبّرین)

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۷
  • تکبر: آثار تکبر ۶
  • جهنم: پرسشهاى نگهبانان جهنم ۱; تعدد دربهاى جهنم ۲، ۳; جاودانان در جهنم ۴، ۸; شومى جهنم ۹; عوامل جاودانگى در جهنم ۷
  • جهنمیان: ۸
  • قیامت: عوامل تکذیب قیامت ۶
  • کافران: پرسش از کافران ۱; تکبر کافران ۵; صفات کافران ۵; کافران در جهنم ۴; کافران هنگام ورود به جهنم ۱، ۲
  • کفر: آثار کفر ۷; عوامل کفر ۶
  • متکبران: متکبران در جهنم ۸

منابع