البلد ٨
ترجمه
البلد ٧ | آیه ٨ | البلد ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلَمْ نَجْعَلْ»: مگر ترتیب نداده و نساختهایم؟
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۰، سوره بلد
- حقيقتى درباره خلقت انسان كه سوره مباركه بلد بيان مى كند صفحه
- سه وحه در معناى آيه : ((و انت حلّ بهذا البلد))
- بيان اينكه سوگند ((و والد و ما ولد)) سوگند به ابراهيم واسمعيل (عليهما السّلام ) است
- چند قول ديگر درباره مراد از ((والد و ما ولد))
- خلقت انسان در ((كبد)) و آميخته بودن حيات او با رنج و خستگى
- حكايت منت گذارى كسى كه مقدارى از مال خود را انفاق نموده ، مى گويد:مال هنگفتى را تلف كردم
- رد و انكار لازمه سخن كسى كه انفاق از مال بر او گران آمده گفت : ((اهلكت مالا لبدا))
- معناى ((عقبه )) و وجه تفسير آن به ((فك رقبه )) و ((اطعام در روز قحطى ))
- رواياتى درباره قسم به شهر مكه ، مراد از (( والد و ما ولد))
- رواياتى در ذيل ((هديناه النجدين )) و درباره اطعام مسكين و آزاد كردن برده
نکات آیه
۱ - دو چشم انسان، عطاى خداوند و نعمتى بزرگ است. (ألم نجعل له عینین)
۲ - بى توجّهى به نعمت بینایى و غفلت از وابستگى آن به خداوند، شگفت آور و ملامت بار است. (ألم نجعل له عینین) استفهام در «ألم نجعل ...»، براى تعجب و گرفتن اقرار است.
۳ - وابستگى ابزار درک و شناخت به خداوند، دلیل آگاهى او از انفاق ها و اهداف مدعیان انفاق است. (یقول أهلکت مالاً ... ألم نجعل له عینین)
۴ - توجّه به خدادادى بودن نعمت بینایى، مایه یقین به پنهان نبودن چیزى از خداوند است. (أیحسب أن لم یره أحد . ألم نجعل له عینین) مطرح کردن نعمت بینایى - در پى سرزنش کسانى که به آگاهى خداوند توجه ندارند - نوعى استدلال بر علم خداوند است. به این بیان که انسان باید خداوند را آگاه تر از خود بداند; زیرا او ابزار این آگاهى را در اختیار وى قرار داده است.
۵ - خداوند، بر تمام دیدنى ها آگاه است. (ألم نجعل له عینین)
موضوعات مرتبط
- اعداد: عدد دو ۱
- خدا: دلایل علم غیب خدا ۳; عطایاى خدا ۱; علم غیب خدا ۵; نعمتهاى خدا ۱
- ذکر: آثار ذکر ۴; ذکر نعمت چشم ۴
- شناخت: وابستگى ابزار شناخت ۳
- غفلت: سرزنش غفلت از نعمتهاى خدا ۲; شگفتى غفلت از نعمتهاى خدا ۲; غفلت از نعمت چشم ۲
- نعمت: مراتب نعمت ۱; نعمت چشم ۱
- یقین: عوامل یقین ۴; یقین به نظارت خدا ۴