الانسان ٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۱۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(و می‌گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می‌کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‌خواهیم!

[و در دل گويند:] ما فقط براى رضاى خدا شما را اطعام مى‌كنيم و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى‌خواهيم
«ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‌خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‌خواهيم.
(و گویند) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می‌دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی هم نمی‌طلبیم.
[و می گویند:] ما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می کنیم و انتظار هیچ پاداش و سپاسی را از شما نداریم.
جز اين نيست كه شما را براى خدا اطعام مى‌كنيم و از شما نه پاداشى مى‌خواهيم نه سپاسى.
[و در دل گویند] ما فقط برای خشنودی خداوند شما را اطعام می‌کنیم، از شما نه پاداشی می‌خواهیم، و نه سپاسی‌
[زبان حالشان اين است كه‌] همانا شما را براى خشنودى خداى مى‌خورانيم از شما پاداش و سپاسى نمى‌خواهيم
(به زبان حال، بدیشان می‌گویند:) ما شما را تنها به خاطر ذات خدا خوراک می‌دهیم، و از شما پاداش و سپاسگزاری نمی‌خواهیم.
(و به آنان می‌گویند:) «ما تنها برای خشنودی خداست که به شما می‌خورانیم و پاداش و سپاسی (هم) از شما نمی‌خواهیم.»
جز این نیست که می‌خورانیم شما را برای روی خدا نخواهیم از شما پاداشی و نه سپاسی‌


الانسان ٨ آیه ٩ الانسان ١٠
سوره : سوره الانسان
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ ...»: این آیه از زبان حال نیکان و نیکوکاران است؛ نه این که محسنان چنین سخنی را هربار به مستمندان گفته باشند (نگا: التفسیر القرآنی للقرآن). «لِوَجْهِ اللهِ»: به خاطر ذات پاک یزدان. برای رضای خدا. مراد از وجه، ذات است (نگا: بقره / و رعد / ، روم / و ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - اطعام و انفاق ابرار به مستمندان، یتیمان و اسیران، کاملاً خالصانه و تنها براى جلب رضاى خداوند است. (و یطعمون ... و أسیرًا . إنّما نطعمکم لوجه اللّه)

۲ - اطعام و انفاق ابرار به نیازمندان جامعه، بدون کمترین چشمداشت مادى (پاداش) و معنوى (سپاس گزارى) از مردم است. (لانرید منکم جزاءً و لا شکورًا)

۳ - خلوص و جهت خدایى داشتن، شرط ارزشمندى ایثار و انفاق به محرومان جامعه است. (إنّما نطعمکم لوجه اللّه لانرید منکم جزاءً و لا شکورًا) قید «لوجه اللّه...» حکایت از این حقیقت دارد که ستایش خداوند از ابرار (و یطعمون الطعام على حبّه...)، صرفاً به جهت اطعام و انفاق آنان نیست; بلکه به دلیل توأم بودن آن، با اخلاص و جهت خدایى داشتن آن است.

۴ - چشمداشت مادى و معنوى از مردم در برابر انفاق و ایثار، ناسازگار با اخلاص (إنّما نطعمکم لوجه اللّه لانرید منکم جزاءً و لا شکورًا)

۵ - حسن اظهار اخلاص و نداشتن چشمداشت در عرصه انفاق و ایثار به نیازمندان جامعه (إنّما نطعمکم لوجه اللّه لانرید منکم جزاءً و لا شکورًا) برداشت یاد شده، با توجه به دو نکته ذیل است: ۱. جمله «إنّما نطعمکم...» مقول قول محذوف و در موضع حال براى فاعل «یطعمون» باشد که تقدیر آن چنین است: «یقولون لهم إنّما نطعمکم لوجه اللّه...». ۲. این گفته به زبان قال باشد نه به زبان حال; یعنى، ابرار به وقت اطعام به نیازمندان، به آنان مى گویند که این انفاق صرفاً براى خدا است و... .

۶ - حضرت على، فاطمه، حسن و حسین(ع)، مظهر اخلاص و خداجویى در عرصه زندگى اجتماعى (إنّما نطعمکم لوجه اللّه لانرید منکم جزاءً و لا شکورًا)

موضوعات مرتبط

  • ابرار: اخلاص ابرار ۱; بى توقعى ابرار ۲; ویژگیهاى اطعام ابرار۱، ۲; ویژگیهاى انفاق ابرار ۱، ۲
  • اخلاص: آثار اخلاص ۳; موانع اخلاص ۴
  • اسیر: اطعام اسیر ۱
  • امام حسن(ع): اخلاص امام حسن(ع) ۶; فضایل امام حسن(ع) ۶
  • امام حسین(ع): اخلاص امام حسین(ع) ۶; فضایل امام حسین(ع) ۶
  • امام على(ع): اخلاص امام على(ع) ۶; فضایل امام على(ع) ۶
  • انفاق: اظهار اخلاص در انفاق ۵; ملاک ارزش انفاق ۳
  • ایثار: ملاک ارزش ایثار ۳
  • پاداش: آثار توقع پاداش ۴
  • خدا: رضایت خدا ۱
  • فاطمه(س): اخلاص فاطمه(س) ۶; فضایل فاطمه(س) ۶
  • مخلصان :۶
  • مساکین: اطعام به مساکین ۱
  • یتیم: اطعام یتیم ۱

منابع