الإسراء ٩٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بگو: «همین کافی است که خداوند، میان من و شما گواه باشد؛ چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست!

|بگو: همين بس كه خداوند ميان من و شما گواه است، همانا او به حال بندگانش آگاه و بيناست
بگو: «ميان من و شما، گواه بودن خدا كافى است، چرا كه او همواره به [حال‌] بندگانش آگاهِ بينا است.»
(ای پیغمبر، پس از اتمام حجت به امت) بگو: خدا شاهد میان من و شما کافی است که او به (احوال) بندگانش آگاه و بصیر است.
بگو: کافی است که خدا میان من و شما [در صدقِ نبوتم] شاهد باشد؛ چون او به بندگانش آگاه و بیناست.
بگو خدا ميان من و شما شهادت را كافى است، زيرا او به بندگانش آگاه و بيناست.
بگو خداوند بین من و شما گواه بس، که او بر بندگان خویش آگاه و بیناست‌
بگو: خدا ميان من و شما گواهى بسنده است، كه او به بندگانش آگاه و بيناست.
بگو: کافی است که خدا میان من و شما گواه باشد. بی‌گمان او از (حال) بندگانش بسیار آگاه، (و نسبت به کارشان) بس بینا است (و لذا می‌داند که من فرمان او را به شما رسانده‌ام و این شما هستید که از پذیرش حق لجوجانه سر باز می‌زنید).
بگو: «بِین من و شما، گواهی خدا(در کتابش و در فطرت و عقلانیت مکلفان) کافی است. به‌راستی او به (حال) بندگانش بسی آگاه و بینا بوده است‌.»
بگو بس است خدا گواهی میان من و شما همانا او است به بندگان خود آگاهی بینا


الإسراء ٩٥ آیه ٩٦ الإسراء ٩٧
سوره : سوره الإسراء
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«شَهِیداً»: گواه. یعنی گواه بر صدق من و عناد با حق شما.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- مشرکان، شایسته مخاطب خداوند شدن نیستند. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم) مخاطب قرار دادن پیامبر(ص) براى ابلاغ پیام به مشرکان - با آنکه اعلام آن بدون ذکر «قل» هم ممکن است - مى تواند اشاره به نکته فوق باشد.

۲- خداوند، گواه و ناظرى کافى میان پیامبر(ص) و مشرکان (کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)

۳- پیامبر(ص)، در رودررویى با مشرکان منکر رسالت خود، متکى به رهنمودهاى خداوند بود. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)

۴- مشرکان و کافران حق ناپذیر و بهانه جو، مورد تهدید خداوند (قالوا أبعث الله بشرًا رسولاً. قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم) تذکر خداوند به گواه و ناظر بودن میان پیامبر(ص) و مشرکان حق ناپذیر، مى تواند به منظور تهدید آنان باشد.

۵- خداوند با مشرکان اتمام حجت کرده و گفتنیها را به آنان گفته است. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم) تعبیر «کفى بالله شهیداً...»، پس از پاسخ گویى به شبهات مشرکان، به منزله قول فصل و اتمام حجت است.

۶- لزوم فیصله دادن به بحث و گفتوگو با بهانه جویان و حق ناپذیران (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)

۷- دلدارى خداوند به پیامبر(ص) در قبال بهانه جوییهاى مشرکان (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم) آیه فوق، همان گونه که مى تواند تهدیدى علیه مشرکان حق ستیز باشد، مى تواند نوعى تسلى و دلدارى از پیامبر(ص) نیز باشد.

۸- خداوند، به امور بندگانش خبیر (آگاه) و بصیر (بینا) است. (إنه کان بعباده خبیرًا بصیرًا)

۹- گواهى و نظارت خداوند بر اعمال بندگان، متکى بر علم و اطلاع گسترده او به احوال آنان است. (کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم إنه کان بعباده خبیرًا بصیرًا)

۱۰- توجه به احاطه علمى خدا بر بندگان، زمینه ساز پرهیز آنان از حق ناپذیرى و بهانه جویى است. (قل کفى بالله شهیدًا ... إنه کان بعباده خبیرًا بصیرًا) اینکه خداوند بر مشرکان حق ناپذیر اتمام حجت کرده و آنگاه فرموده است: «او بر حال بندگان آگاه و بیناست» مى تواند مشعر به نکته یاد شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: بصیر ۸; خبیر ۸
  • بهانه جویان: اعراض از بهانه جویان ۶
  • بهانه جویى: زمینه اجتناب از بهانه جویى ۱۰
  • حق: اعراض از حق ناپذیران ۶; انذار حق ناپذیران ۴; زمینه اجتناب از حق ناپذیرى ۱۰
  • خدا: اتمام حجت خدا ۵; انذارهاى خدا ۴; کفایت گواهى خدا ۲; مخاطبان خدا ۱; وسعت علم خدا ۹; ویژگیهاى گواهى خدا ۹; ویژگیهاى نظارت خدا ۹; هدایتهاى خدا ۳
  • ذکر: آثار ذکر احاطه علمى خدا ۱۰
  • عمل: گواهان عمل ۹
  • کافران: تهدید کافران بهانه جو ۴; تهدید کافران حق ناپذیر ۴
  • محمد(ص): دلدارى به محمد(ص) ۷; گواهان محمد(ص) ۲; محمد(ص) و مشرکان ۲، ۳; هدایت محمد(ص) ۳
  • مشرکان: اتمام حجّت با مشرکان ۵; انذار مشرکان ۴; بهانه جویى مشرکان ۷; بى ارزشى مشرکان ۱; تهدید مشرکان بهانه جو ۴; گواهان مشرکان ۲

منابع