الأنفال ٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۱۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها که نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

همانان كه نماز را برپا دارند و از آنچه روزيشان داده‌ايم انفاق كنند
همانان كه نماز را به پا مى‌دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‌ايم انفاق مى‌كنند.
آنان که نماز را به پا می‌دارند و از هر چه روزی آنها کرده‌ایم انفاق می‌کنند.
هم آنان که نماز را برپا می دارند و ازآنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.
همان كسان كه نماز مى‌گزارند و از آنچه روزيشان داده‌ايم انفاق مى‌كنند
[همان‌] کسانی که نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم [به دیگران‌] می‌بخشند
آنان كه نماز را برپا مى‌دارند و از آنچه روزيشان كرده‌ايم انفاق مى‌كنند.
آنان کسانیند که نماز را چنان که باید می‌خوانند و از آنچه بدیشان عطاء کرده‌ایم، (مقداری را به نیازمندان) می‌بخشند.
کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و از آنچه به ایشان روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند.
آنان که بپای می‌دارند نماز را و از آنچه روزیشان داده‌ایم ببخشند


الأنفال ٢ آیه ٣ الأنفال ٤
سوره : سوره الأنفال
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- اقامه نماز و انفاق از امکانات خدادادى، نمود بارز ایمان واقعى (إنما المؤمنون ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون)

۲- ضرورت اقامه نماز و انفاق بخشى از امکانات و داراییها (أطیعوا اللّه و رسوله ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) «من» در «مما رزقنهم» مى تواند براى تبعیض باشد. بنابراین انفاق همه داراییها مورد توصیه خداوند نخواهد بود، بلکه انفاق بخشى از آن خواست خداوند است.

۳- باور به خدادادى بودن امکانات، هموار کننده انفاق و بخشیدن اموال در راه خدا (و مما رزقنهم ینفقون) هدف از جمله «رزقنهم» علاوه بر بیان این حقیقت که داراییهاى انسان عطاى خداوند است تسهیل امر انفاق نیز مى باشد. یعنى داراییها را خداوند در اختیار شما قرار داده است و بنابراین شایسته نیست از انفاق کردن آنها دریغ کنید.

۴- مؤمنان راستین همواره احیاگر ارزشهاى معنوى و برطرف کننده نیازهاى مادى جامعه (الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) اقامه نماز مى تواند به عنوان نمونه اى بارز از احیاى امور معنوى یاد شده باشد. فعل مضارع «یقیمون» و «ینفقون» حاکى از استمرار اقامه نماز و انفاق است.

۵- رفتار و اعمال آدمى، برخاسته از جهانبینى اوست. (إنما المؤمنون ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون)

۶- اقامه نماز و انفاق در راه خدا، تجلى خشیت قلب و فزونى ایمان و توکل بر خدا (وجلت قلوبهم ... زادتهم إیمنا ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) تکرار «الذین»، بدون حرف عطف، براى رساندن این معناست که اقامه نماز انفاق نمود خارجى و تجلى صفات برشمرده شده در آیه قبل است.

۷- اقامه نماز و انفاق در راه خدا داراى ویژگى و امتیاز در میان سایر عبادات و تکالیف الهى (یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) بدیهى است ایمان علاه بر اقامه نماز و انفاق داراى نمودهاى عملى دیگر نیز هست ; بنابراین ذکر این دو براى رساندن اهمیت ویژه آنهاست.

موضوعات مرتبط

  • امکانات دنیوى: منشأ امکانات دنیوى ۳
  • انفاق: اهمیت انفاق ۱ و ۲ ; زمینه انفاق ۳ ; عوامل انفاق ۶ ; فضیلت انفاق ۷ ; محدوده انفاق ۲ ; ویژگى انفاق ۷
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۳، ۵
  • ایمان: آثار ایمان ۱، ۳ ; ازدیاد ایمان ۶
  • تکلیف: عوامل عمل به تکلیف ۶
  • توکّل: آثار توکّل بر خدا ۶
  • جامعه: تأمین نیازهاى جامعه ۴
  • جهانخبینى: آثار جهانخبینى ۵ ; جهانخبینى و ایدئولوژى ۳
  • رفتار: پایه‌هاى رفتار ۵
  • عبادت: فضیلت عبادت ۷
  • عمل: منشأ عمل ۵
  • قلب: آثار خضوع قلب ۶
  • مؤمنان: نقش مؤمنان راستین ۴
  • معنویات: احیاى معنویات ۴
  • نماز: اهمیت برپایى نماز ۱، ۲ ; عوامل برپایى نماز ۶ ; فضیلت برپایى نماز ۷

منابع