گمنام

الأنعام ١١٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۷٬۶۳۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۰: خط ۳۰:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۵#link222 | آيات ۱۱۳ - ۱۰۶، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۵#link222 | آيات ۱۱۳ - ۱۰۶، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۵#link223 | در نظام عالم تشريع نيز سنت عليت و معلوليت حاكم است .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۵#link223 | در نظام عالم تشريع نيز سنت عليت و معلوليت حاكم است .]]
خط ۴۰: خط ۴۱:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۶#link230 | (روايتى در ذيل آيات شريفه گذشته : نهى از سب خدايان مشركين ، ايمان نياوردن كفارو...).]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۶#link230 | (روايتى در ذيل آيات شريفه گذشته : نهى از سب خدايان مشركين ، ايمان نياوردن كفارو...).]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۷#link269 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۷#link269 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِتَصْغى‌ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ لِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُوا ما هُمْ مُقْتَرِفُونَ «113»
و (شياطين، سخنان فريبنده‌ى خود را بر مردم مى‌خوانند) تا گوش دل آنان كه به قيامت ايمان ندارند، به آن سخنان مايل شود و آن را بپسندند و آنان به دست آورند آنچه را به دنبال به دست آوردنش هستند.
===نکته ها===
«لِتَصْغى‌» از «صَغْو»، به معناى تمايل است، تمايلى كه از راه شنيدن حاصل مى‌شود.
«اقتراف»، به معناى تحصيل و كسب چيزى است.
===پیام ها===
1- وسوسه‌ها و تبليغات، به تنهايى عامل انحراف نيست، بلكه گوش دادن و دل سپردن و جذب شدن، مؤثّر است. لِتَصْغى‌ ... لِيَرْضَوْهُ‌
2- ايمان نداشتن به آخرت، سبب تسخير و نفوذ شيطان است. «لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِتَصْغى‌ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ لِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُوا ما هُمْ مُقْتَرِفُونَ (113)
وَ لِتَصْغى‌ إِلَيْهِ‌: و وسوسه كنند تا ميل نمايد به آن القاء سخنان كذب مزيّن شده‌ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ: قلوب كسانى را كه ايمان نيارند از روى عناد به آخرت‌ وَ لِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُوا ما هُمْ مُقْتَرِفُونَ‌: و براى آنكه بپسندند آنچه را كه كسب كننده‌اند از گناهان در عداوت پيغمبر و مؤمنين.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِتَصْغى‌ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ لِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُوا ما هُمْ مُقْتَرِفُونَ (113)
ترجمه‌
و تا ميل كند بآن دلهاى آنانكه نميگروند بآخرت و تا پسند كنند آنرا و تا كسب كنند آنچه را ايشانند كسب كنندگان.
تفسير
عطف است بر غرور در آيه سابقه يعنى شياطين قول مزخرف را بيكديگر ميرسانند براى اين اغراض فاسده و نتيجه آن كه كسب گناه است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِتَصغي‌ إِلَيه‌ِ أَفئِدَةُ الَّذِين‌َ لا يُؤمِنُون‌َ بِالآخِرَةِ وَ لِيَرضَوه‌ُ وَ لِيَقتَرِفُوا ما هُم‌ مُقتَرِفُون‌َ (113)
باين‌ وساوس‌ شياطين‌ انسي‌ و جنّي‌ قلوب‌ كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ بآخرت‌ ندارند گوش‌ فرا ميدهند و وساوس‌ ‌آنها‌ ‌را‌ مي‌پسندند و كسب‌ ميكنند معاصي‌ و اعمال‌ زشت‌ و عداوت‌ ‌با‌ انبياء و اولياء حق‌ ‌را‌ و بمقام‌ عمل‌ ميگذارند وَ لِتَصغي‌ إِلَيه‌ِ لام‌ مكسوره‌ افاده‌ علت‌ غايي‌ ميكند ‌يعني‌ غرض‌ ‌اينکه‌ اعداء انبياء ‌که‌ شياطين‌ انسي‌ و جني‌ هستند ‌از‌ ‌اينکه‌ وساوس‌ و بيان‌ زخرف‌ قول‌ ‌اينکه‌ ‌است‌ ‌که‌ توجه‌ كنند و بگوش‌ دل‌ بشنوند افئدة جمع‌ فؤاد بمعني‌ قلب‌ ‌است‌ الَّذِين‌َ
جلد 7 - صفحه 177
لا يُؤمِنُون‌َ بِالآخِرَةِ البته‌ كسي‌ ‌که‌ ايمان‌ بيوم‌ القيمة ندارد كافر ‌است‌ ‌اينکه‌ شياطين‌ ‌اينکه‌ نمره‌ اشخاص‌ كافر ‌يعني‌ ساير كفار ‌را‌ نميگذارند ‌که‌ بيايند بفرمايشات‌ انبياء و معجزات‌ صادره‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ايمان‌ بياورند و ‌اگر‌ ‌هم‌ ‌در‌ مقام‌ ‌اينکه‌ موضوع‌ برآيند بالقاء شبهات‌ باينها جلوگيري‌ كنند و شبهات‌ اينها ‌در‌ قلوب‌ ساير كفار جاي‌گير شود ‌که‌ ‌اينکه‌ انبياء كذّاب‌ هستند و معجزات‌ ‌آنها‌ سحر و جادو ‌است‌.
وَ لِيَرضَوه‌ُ و نيز غرض‌ ‌آنها‌ ‌است‌ ‌که‌ مورد پسند ‌اينکه‌ كفار شود چون‌ كسي‌ ‌که‌ معتقد نيست‌ ‌هر‌ كلامي‌ ‌که‌ موافق‌ هواي‌ نفس‌ ‌باشد‌ و سوق‌ بشهوات‌ نفسانيه‌ دهد زود مي‌پسندد و اما كلمات‌ حقه‌ و دستورات‌ دينيه‌ و فرمايشات‌ انبياء اغلب‌ ‌بر‌ خلاف‌ شهوات‌ نفسانيه‌ ‌است‌ و باين‌ زودي‌ كسي‌ زير بار ‌آنها‌ نميرود، ‌در‌ علم‌ اخلاق‌ مثل‌ زدند اضلال‌ مردم‌ و سوق‌ ‌آنها‌ ‌را‌ بطرف‌ شهوات‌ و هوسهاي‌ نفساني‌ مثل‌ سنگيست‌ ‌که‌ ‌از‌ بالاي‌ كوه‌ بخواهند بطرف‌ اسفل‌ ببرند باندك‌ حركت‌ ميآيد و مثل‌ كلمات‌ حقه‌ مثل‌ سنگي‌ ‌است‌ ‌که‌ بخواهند ‌از‌ پائين‌ كوه‌ ببرند بطرف‌ بالا چه‌ اندازه‌ زحمت‌ دارد باصطلاح‌ ‌اگر‌ سنگي‌ ديوانه‌ ‌در‌ چاه‌ بيندازد صد عاقل‌ نميتوانند بيرون‌ آورند خراب‌ كردن‌ عمارت‌ بدو نفر عمله‌ يك‌ روز انجام‌ ميگيرد ولي‌ ساختمان‌ چه‌ اندازه‌ بنّاء و عمله‌ لازم‌ دارد ‌از‌ ‌اينکه‌ جهت‌ ‌است‌ ‌که‌ اتباع‌ باطل‌ بسيار و اتباع‌ حق‌ قليل‌ هستند وَ لِيَقتَرِفُوا ‌يعني‌ تحصيل‌ و كسب‌ كنند ما هُم‌ مُقتَرِفُون‌َ آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آنها‌ اخذ كردند ‌از‌ كفر و شرك‌ و معاصي‌ و اخلاق‌ فاسده‌ و دشمني‌ ‌با‌ انبياء و اولياء و علماء و كساني‌ ‌که‌ تابع‌ حق‌ هستند ‌از‌ مؤمنين‌.
178
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس