الأنبياء ١٠٨
ترجمه
الأنبياء ١٠٧ | آیه ١٠٨ | الأنبياء ١٠٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّمَآ إِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ»: خدا و معبودتان تنها خدای یگانه و معبود یکتائی است و بس. جمله نائب فاعل (یُوحی) است. «مُسْلِمُونَ»: گردننهندگان. تسلیمشوندگان. مراد از پرستش، تشویق و ترغیب به پذیرش توحید است.
تفسیر
- آيات ۹۲ - ۱۱۲ سوره انبياء
- معناى آيه : ((ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون (( و مراد از ((امت (( در آن
- نكوهش اختلاف مردم در امر دين
- بيان اينكه اعمال كسانى كه تواءم با ايمان ازاعمال صالح به جاى مى آورند مقبول است
- وجوه مختلف در معناى آيه : ((و حرام على قرية اهكناها انهم لايرجعون (( و اشاره به اينكه فساد فرد به فساد مجتمع مى انجامد
- يادآورى معاد و تهديد مشركين به عذاب جاودانى
- مقصود از ((زبور((، ((ذكر(( و ((وراثت (( در آيه : ((ولقد كتبنا... ان الارض يرثهاعبادى الصالحون ((
- بييان اينكه آيه ناظر بر وراثت دنيوى و اخروى هر دو است
- اشاره به اينكه تمامى معارف و احكام اسلام از فروغ توحيد و منتهى به آنند
- اعلام خطر رسول خدا(صلى الله عليه و آله ) به مشركان استهزاء كننده
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((انكم و ما تعبدون حصب جهنم (( و محاجه يكى از مشركين باپيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از نزول اين آيه
- بيان ضعف رواياتى كه در ذيل (انكم و ما تعبدون خصب جهنم ) از طرف اهل سنت روايت شده است
- روايتى درباره اينكه على (عليه السلام ) و شيعيانش از مصاديق آيه : ((ان الذين سبقتلهم منا الحسنى ...(( مى باشند
- روايتى در اين معنى كه آيه : ((ولقد كتبنا فى الزبور...(( درباره قائم آل محمد (عليهم السلام ) و اصحاب او است
نکات آیه
۱- پیامبر(ص)، مأمور دعوت مردم به توحید و اعلان مواضع خویش به آنان (قل إنّما یوحى إلىّ أنّما إلهکم إله وحد)
۲- دعوت به توحید، اساس رسالت پیامبراکرم(ص) بود. (و ما أرسلنک ... قل إنّما یوحى إلىّ أنّما إلهکم إله وحد)
۳- خدا و معبود حقیقى انسان، تنها یکى است. (أنّما إلهکم إله وحد )
۴- دعوت پیامبراکرم(ص) تنها متکى بر وحى الهى بود; نه انگیزه هاى دیگر. (قل إنّما یوحى إلىّ ) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که پیامبر(ص) هموار ه از سوى دشمنان به دروغگو یا ساحر بودن متهم مى شد. بنابراین اعلام به این که تنها به من وحى مى شود، مى تواند براى رفع این اتهام باشد.
۵- وحدانیت خداوند، مستلزم تسلیم و انقیاد مستمر در برابر او است. (أنّما إلهکم إله وحد فهل أنتم مسلمون) جمله «فهل أنتم مسلمون» جواب شرط مقدر و محذوف است و «فاء» براى ربط این دو جمله مى باشد. بنابراین پیام آیه چنین مى شود: خداى شما یکى است و این وحى الهى به من است. آیا پس از آگاهى به این حقیقت تسلیم آن خواهید شد; یعنى، آگاهى و اعتقاد به توحید، مستلزم تسلیم و انقیاد است. گفتنى است اسمیه بودن جمله، دلالت بر استمرار دارد.
۶- روحیه تسلیم، امرى مهم در ادیان الهى و پیامبر(ص) فراخوان مردم به آن (فهل أنتم مسلمون ) جمله «فهل أنتم مسلمون» متضمن معناى امر (أسلموا) است و از این که پیامبر(ص) همراه دعوت مردم به توحید، آنان را به تسلیم در برابر خدا فراخوانده است، اهمیت و جایگاه بلند آن به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- تسلیم: اهمیت تسلیم به خدا ۶; دعوت به تسلیم ۶; عوامل تسلیم به خدا ۵
- توحید: آثار توحید ۵; اهمیت توحید ۲; توحید ذاتى ۳; توحید عبادى ۳; دعوت به توحید ۱، ۲
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۳
- محمد(ص): تبلیغ محمد(ص) ۱; دعوتهاى محمد(ص) ۶; رسالت محمد(ص) ۱; منشأ دعوتهاى محمد(ص) ۴; مهمترین رسالت محمد(ص) ۲
- وحى: نقش وحى ۴