آل عمران ٧٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۰۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آری، کسی که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید، (خدا او را دوست می‌دارد؛ زیرا) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.

آرى، هر كه به پيمانش وفا كند و پارسايى نمايد، بى‌ترديد خداوند، پرهيزگاران را دوست دارد
آرى، هر كه به پيمان خود وفا كند، و پرهيزگارى نمايد، بى‌ترديد خداوند، پرهيزگاران را دوست دارد.
آری، هر کس به عهد خود وفا کند و خدا ترس و پرهیزکار شود همانا خدا پرهیزکاران را دوست می‌دارد.
آری، هر که به پیمان خود [در تعهد به اجرای احکام دین] وفا کرد، و [در همه امور زندگی] تقوا پیشه ساخت، [بداند که] یقیناً خدا تقوا پیشگان را دوست دارد.
آرى هر كس كه به عهد خويش وفا كند و پرهيزگار باشد، خدا پرهيزگاران را دوست مى‌دارد.
چنین نیست، بلکه هر کس که به پیمانش وفا کند و پارسایی‌ورزد [بداند که‌] خداوند پرهیزگاران را دوست دارد
آرى هر كه به پيمان خود وفا نمايد و پرهيزگارى كند، خدا پرهيزگاران را دوست دارد.
آری! کسی که به عهد و پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید (محبّت و رضایت خدا را فراچنگ آورده است) زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست می‌دارد.
آری، هر که به پیمان خود وفا کرد و پرهیزگاری نمود، بی‌گمان خدا پرهیزگاران را دوست می‌دارد.
بلکه آن کس که وفا کند به عهد خود و بپرهیزد همانا خدا است دوستدار پرهیزکاران‌


آل عمران ٧٥ آیه ٧٦ آل عمران ٧٧
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«بَلَی»: (نگا: بقره / ). «أَوْفَی»: وفا کرد. «إِتَّقَی»: پرهیزگاری کرد.


تفسیر

نکات آیه

۱ - ردّ پندار اهل کتاب مبنى بر برترى آنان بر دیگران (ذلک بانّهم قالوا ... بلى من اوفى)

۲ - اهمیّت و ارزش امانتدارى و وفاى به عهد (بلى من اوفى بعهده)

۳ - وفاى به عهد و امانتدارى و پرهیز از خیانت، از نشانه هاى تقواست. (بلى من اوفى بعهده و اتّقى فان اللّه یحبّ المتّقین) جمله «یحب المتّقین»، بیانگر این است که وفاى به عهد، نشانه تقواست.

۴ - وفاى به عهد و رعایت تقوا، ملاک ارزش انسان در پیشگاه خداوند; نه انتساب به نژادى خاص (ذلک بانّهم قالوا لیس علینا ... بلى من اوفى بعهده و اتّقى فان اللّه یحب المتّقین)

۵ - وفاى به عهد و امانتدارى و تقوا، زمینه جلب محبّت خداوند (بلى من اوفى بعهده و اتّقى فانّ اللّه یحب المتّقین)

۶ - متّقین، محبوب خدا هستند. (فانّ اللّه یحب المتّقین)

۷ - وفاى به عهد خداوند و پرهیز از خیانت، زمینه جلب محبّت او (بلى من اوفى بعهده و اتّقى فان اللّه یحب المتّقین) بنابراینکه ضمیر «بعهده»، به قرینه آیه بعد، به «اللّه» در آیه قبل برگردد.

۸ - خیانت در امانت و بدعتگذارى در دین از سوى اهل کتاب، برخاسته از بى تقوایى آنان (و منهم من ان تأمنه بدینار ... و یقولون على اللّه الکذب ... بلى من اوفى بعهده و اتّقى)

۹ - تقوا، عامل بازدارنده انسان از خودبرتربینى و بدعتگذارى در دین (قالوا لیس علینا ... و یقولن على اللّه الکذب ... بلى ... و اتّقى)

۱۰ - اهل کتاب چنانچه وفاى به عهد نمایند و تقوا پیشه کنند، محبوب خدا هستند. (و من اهل الکتاب ... بلى من اوفى بعهده و اتقى فانّ اللّه یحب المتّقین)

موضوعات مرتبط

  • ارزش: ملاکهاى ارزش ۴
  • ارزشها: ۲
  • امانتدارى: آثار امانتدارى ۵، ۷ ; ارزش امانتدارى ۲، ۳ ; اهمیّت امانتدارى ۲ ; خیانت در امانتدارى ۸
  • انسان: ارزش انسان ۴
  • اهل کتاب: ۱۰ عقاید اهل کتاب ۱ ; فسق اهل کتاب ۸
  • بدعت: بدعت در دین ۸، ۹
  • بدعتگذاران: ۸
  • تبعیض نژادى: ۴
  • تقوا: آثار تقوا ۵، ۷، ۹، ۱۰ ; اهمیّت تقوا ۴ ; نشانه هاى تقوا ۳
  • تکبر: موانع تکبر ۹
  • خدا: محبّت خدا ۵، ۶، ۷، ۱۰ ; محبوبان خدا ۶، ۱۰
  • خیانت: ۸
  • دین: ۸، ۹
  • عقیده: عقیده باطل ۱
  • عهد: وفاى به عهد ۲، ۳، ۴، ۵، ۷ ; آثار وفاى به عهد ۱۰
  • فسق: آثار فسق ۸
  • متقین: مقام متقین ۶

منابع