الدخان ٣٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ما آن دو را جز بحق نیافریدیم؛ ولی بیشتر آنان نمی‌دانند!

|ما آنها را جز به حق نيافريديم، ولى بيشترشان نمى‌دانند
آنها را جز به حق نيافريده‌ايم، ليكن بيشترشان نمى‌دانند.
آنها را جز به حق (و از روی حکمت و مصلحت) نیافریدیم و لیکن اکثر مردم از آن آگاه نیستند.
ما آن دو را جز به درستی و راستی به وجود نیاورده ایم، ولی بیشترشان [به حقایق] معرفت و آگاهی ندارند.
آنها را به حق آفريده‌ايم، ولى بيشترين نمى‌دانند.
آنها را جز به حق نیافریده‌ایم ولی بیشترینه آنان نمی‌دانند
آن دو را جز بحق نيافريديم، ولى بيشترشان نمى‌دانند.
ما آن دو را جز به حق نیافریده‌ایم (و جهان را بدین نظم و نظام شگفت بیهوده و بی‌حکمت درست نکرده‌ایم) ولیکن غالب ایشان (گوش شنوا و چشم بینا ندارند، و حقائق را نمی‌شنوند و این همه نقش عجب را بر در و دیوار وجود نمی‌بینند، و در حقیقت) نمی‌فهمند.
ما آن دو را جز به حق نیافریدیم ولی بیشترشان نمی‌دانند.
نیافریدیمشان جز به حقّ و لیکن بیشتر ایشان نمی‌دانند


الدخان ٣٨ آیه ٣٩ الدخان ٤٠
سوره : سوره الدخان
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلاّ بِالْحَقِّ»: (نگا: حجر / ، ص / ).


تفسیر

نکات آیه

۱- آفرینش آسمان ها و زمین، آفرینشى بحق، بایسته، ارزشمند و هدفدار (و ما خلقنا السموت و الأرض و ما بینهما لعبین . ما خلقنهما إلاّ بالحقّ)

۲- آفرینش آسمان ها و زمین، به دور از هرگونه پوچى، بیهودگى و بطلان (و ما خلقنا السموت و الأرض ... لعبین ... إلاّ بالحقّ)

۳- حقانیت آفرینش جهان، مستلزم وجود معاد (إن هى إلاّ موتتنا الأُولى ... ما خلقنهما إلاّ بالحقّ) از این که حقانیت آفرینش در مقام رد اندیشه منکران معاد مطرح شده، مطلب یاد شده استفاده مى شود.

۴- بى دانشى نسبت به حقانیت هستى و اهداف ارزشى آفرینش، عامل انکار معاد (إن هى إلاّ موتتنا الأُولى ... و لکنّ أکثرهم لایعلمون) از ارتباط میان «إنّ هؤلاء لیقولون» با «و لکنّ أکثرهم لایعلمون» استفاده مى شود که انکار معاد، ریشه در جهل نسبت به حقانیت آفرینش دارد.

۵- جهان بینى غلط و نگرش جاهلانه به هستى، ریشه عملکرد نادرست و مجرمانه انسان در صحنه حیات (إنّهم کانوا مجرمین ... و لکنّ أکثرهم لایعلمون) از ارتباط این آیه با عبارت «إنّهم کانوا مجرمین»، استفاده مى شود که ناآگاهى نسبت به حقانیت آفرینش، عامل گرایش امت هاى نابود شده به جرم پیشگى بوده است.

۶- وجود عناصرى آگاه اما لجوج و حق ناپذیر، در میان مشرکان و منکران معاد (إنّ هؤلاء لیقولون ... و لکنّ أکثرهم لایعلمون) بنابراین که ضمیر «هم» به مشرکان مکه بازگردد; از مفهوم «أکثرهم» استفاده مى شود که اقلیتى آگاه در میان مشرکان حضور داشتند که به رغم درک حقانیت معاد، به انکار آن مى پرداختند.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: ارزشمندى خلقت آسمان ها ۱; حقانیت خلقت آسمان ها ۱، ۲، ۳; هدفدارى خلقت آسمان ها ۱
  • آفرینش: جهل به ارزشمندى آفرینش ۴; جهل به حقانیت آفرینش ۴
  • جهان بینى: منشأ جهان بینى غلط ۵
  • جهل: آثار جهل ۴
  • زمین: ارزشمندى خلقت زمین ۱; حقانیت خلقت زمین۱، ۲; هدفدارى خلقت زمین ۱
  • عقیده: منشأ عقیده باطل ۵
  • عمل: آثار عمل ناپسند ۵
  • مشرکان: مشرکان حق ناپذیر ۶; مشرکان لجوج ۶
  • معاد: دلایل معاد ۳; عوامل تکذیب معاد ۴; مکذبان معاد۶

منابع