الأعراف ١٩٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

(به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکی‌ها دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن)!

عفو را پيشه كن و به نيكى فرمان ده و از نادان‌ها رخ برتاب
گذشت پيشه كن، و به [كار] پسنديده فرمان ده، و از نادانان رخ برتاب.
طریقه عفو و بخشش پیش‌گیر و امت را به نیکوکاری امر کن و از مردم نادان روی بگردان.
عفو و گذشت را پیشه کن، و به کار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان.
عفو را پيشه كن و به نيكى فرمان ده و از جاهلان اعراض كن.
عفو پیشه کن و به نیکی فرمان ده و از نادانان روی بگردان‌
عفو را پيشه كن- كار را بر مردم آسان گير و گذشت و ميانه‌روى را پيشه ساز- و به كار نيك و پسنديده فرمان ده و از نادانان و نابخردان روى بگردان.
گذشت داشته باش و آسانگیری کن و به کار نیک دستور بده و از نادانان چشم‌پوشی کن.
«گذشت را (پیش) بگیر و به (کار) شناخته شده [:پسندیده] فرمان ده و از نادانان روی بگردان.»
بگیر گذشت را و امر کن به خوبی و روی بگردان از نادانان‌


الأعراف ١٩٨ آیه ١٩٩ الأعراف ٢٠٠
سوره : سوره الأعراف
نزول : ١٠ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْعَفْوَ»: گذشت. چیزی که آسان و ساده بوده و برای مردم میسّر باشد. «الْعُرْفِ»: رفتار و کردار شایسته و پسندیده. «أَعرِضْ»: صرف نظر کن. چشم‌پوشی کن.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- خداوند پیامبرش را به پیشه ساختن عفو از خطاکاران فرمان داد. (خذ العفو) «أخذ» (مصدر خذ) به معناى گرفتن و از چنگ ندادن است که به مناسبت مورد، کنایه از ملتزم شدن مى باشد. بنابراین «خذ العفو» یعنى عفو و گذشت را از چنگ مده و بدان ملتزم باش.

۲- دعوت مردم به کارهاى پسندیده، از وظایف پیامبر(ص) (و أمر بالعرف) «عرف» به معناى (شناخته شده) است و مراد از آن کارهایى است که در شرع و عقل به پسندیده بودن شناخته شده است.

۳- خداوند از پیامبرش خواست تا با جاهلان و سفیهان مدارا کند و کردار جاهلانه آنان را نادیده انگارد. (و أعرض عن الجهلین) «اعراض» به معناى روى گرداندن است و رویگردانى گاهى کنایه از مدارا کردن و نادیده گرفتن است و گاهى به معناى بى اعتنایى کردن و دورى گزیدن. با توجه به صدر آیه مى توان گفت مراد از اعراض، معناى اول است.

۴- گذشت از لغزشها، دعوت مردم به کارهاى نیک و مدارا کردن با جاهلان و سفیهان، از وظایف اساسى مبلغان دین (خذ العفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجهلین)

۵- بت پرستان و مشرکان، مردمى بى خرد و نادانند. (و أعرض عن الجهلین) از مصادیق مورد نظر براى «الجاهلین»، به قرینه آیات قبل، مشرکان و بت پرستان هستند.

روایات و احادیث

۶- عن ابى عبداللّه (ع): إن اللّه ادّب رسوله(ص) فقال: یا محمد(ص) «خذ العفو ... » قال: خذ منهم ما ظهر و ما تیسر و العفو الوسط.[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است: خداوند رسول خود را ادب آموخت و فرمود: اى محمد(ص) «عفو را پیشه کن ... »، یعنى: صدقات را آنچه ظاهر و براى مردم میسور است بگیر و «عفو»، میانه روى است.

۷- عن الحسن (ع) قال: إن اللّه عز و جل ادّب نبیه احسن الادب فقال: «خذ العفو ... » ... فقال لجبرئیل (ع) و ما العفو؟ قال: أن تصل من قطعک و تعطى من حرمک و تعفو عمن ظلمک ... .[۲] از امام حسن مجتبى (ع) روایت شده است: همانا خداى عز و جل بهترین ادب را به پیامبر(ص) آموخت و فرمود: «عفو را پیشه کن ... » ... پیامبر(ص) به جبرئیل گفت: عفو چیست؟ جواب داد: عفو آن است که با کسى که از تو بریده، پیوند دوستى برقرار کنى و به کسى که تو را محروم کرده بخشش کنى و از کسى که به تو ستم کرده درگذرى ... .

موضوعات مرتبط

  • امر به معروف: اهمیت امر به معروف ۲، ۴
  • بت‌پرستان: بیخعقلى بت‌پرستان ۵
  • تعقل: فاقدان تعقل ۵
  • جاهلان: عفو جاهلان ۳ ; مدارا با جاهلان ۳، ۴
  • خدا: اوامر خدا ۱، ۳
  • خطاکار: عفو خطاکار ۱
  • کنترل اجتماعى: اهمیت کنترل اجتماعى ۲، ۴
  • لغزش: عفو از لغزش ۴
  • مبلغان: مسؤولیت مبلغان ۴
  • محمد(ص): سیره محمد(ص) ۳ ; مسؤولیت محمد(ص) ۱، ۲، ۳
  • مشرکان: بیخعقلى مشرکان ۵

منابع

  1. تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۴۳، ح ۱۲۶ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۱۱۱، ح ۴۰۷.
  2. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۱۴، ح ۱۰ ; مجمع البیان، ج ۴، ص ۷۸۷.