نتایج جستجو
از الکتاب
- به طرف مقابل، مثل زدن است؛ و آن عبارت باشد از اينكه معقولات را به صورت محسوسات در آورند به جهت فوائد عظيمهاى كه در ضمن آن مندرج است. و در ضرب المثل چهار۶۶ کیلوبایت (۵٬۵۶۸ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۷:۰۲
- با چشم نمى بيند بسيار است ، و علم و دانش امروز اين حقيقت را ثابت كرده كه محسوسات دايره محدودى از موجودات را شامل مى شود و آنچه در افق حس قرار نمى گيرد، چه۲۴ کیلوبایت (۲٬۷۲۴ واژه) - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۰:۲۹
- چون ديگر چيزى كه ميان آنان و پروردگارشان حائل گردد باقى نمانده ، نه در محسوسات و نه موهومات ، و نه آنچه مورد هوا و خواهش نفس و يا مورد تلبيس شيطان باشد،۴۸ کیلوبایت (۵٬۷۷۶ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۲۵
- هست بتفاوت درجات و در انسان فرد اجلاي او هست تصوّر كردند و جز محسوسات چيزي را قبول ندارند نه ملائكه و نه جنّ و نه عالم ارواح و عالم۴۴ کیلوبایت (۳٬۴۸۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- مِنَ العِلمِ إِلّا قَلِيلًا چون انسان هر چه علمش بالا رود از محسوسات تجاوز نميكند و مجرد قابل حس نيست نه بحواس ظاهريه و نه بحواس باطنيه۵۱ کیلوبایت (۴٬۷۲۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- بلكه گفته اند كه: برهان علمى شأنش اجلّ از آن است كه پيرامون محسوسات اقامه شود. اصلا محسوسات را بدان جهت كه محسوس اند، شامل نمی شود. در مقابل، بيشتر دانشمندان۴۶ کیلوبایت (۵٬۵۱۶ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۰
- عالى تر از اوهام، و ثابت و استوار در نظر عقل سليم است و به طبع خود از افق محسوسات و حواس دور است و نمى شود آن را تجسم نمود. در پاره اى موارد كه ممكن باشد۴۷ کیلوبایت (۵٬۷۳۶ واژه) - ۲ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۸
- نرسيد، آنرا نپذيرند، هر چند كه حق باشد. و باز اين تسليم شدنشان در برابر محسوسات ، باعث شده كه هر چه را ماده پرستى صحيح بداند، و بزرگان يعنى آنها كه ماديات۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۰۵ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۹
- غير متناهيست و بهر چيزي تعلق ميگيرد لكن بسياري از مردم که جز محسوسات و امور عاديه و اقتضاي طبيعيه چيزي درك نكردند جلد 7 - صفحه 135 و بكلي۷۰ کیلوبایت (۵٬۵۵۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- «و بيان مىكند خدا اين مثلها را از براى مردمان» (و معقولات را در صورت محسوسات در مىآورد، تا همه مردمان بفهمند). صالح راوى مىگويد كه: به آن حضرت عرض۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۵۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۲
- پيدا شد، آن چيز پليد است . واولين بارى كه انسان متوجه اين دو معنا شد، در محسوسات به آن برخورد، آنگاه آن دو را در معقولات هم استعمال كرد، و لفظ در هر دو جور۴۲ کیلوبایت (۴٬۸۶۱ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۲
- به منظور تصوير حقايق خارج از حس زده شده، تا آنچه خارج از حس است، به صورت محسوسات در افهام بگنجد. همچنان كه خود خداى تعالى، در كلام مجيدش فرموده: «وَ تِلكَ۳۹ کیلوبایت (۴٬۳۰۵ واژه) - ۱۹ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۱۲
- نمونه جلد ۲ صفحه ۲۹۲ چيز را در قالب حسى ببينند و اساسا فكر آنها از منطقه محسوسات گام بيرون نگذاشته ، به همين دليل پرستش خداى ناديده براى آنها مشكل و سنگين۳۶ کیلوبایت (۴٬۲۷۵ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۴
- است كه : پرده حواس ، از روى حقايق عالم كون كنار رفته و از آنچه در پس پرده محسوسات است آن مقدارى كه خدا خواسته باشد، ظاهر مى شود، و در اين باره فرموده است :۳۹ کیلوبایت (۴٬۶۵۳ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۸
- هذا الا سحر مبين ). يعنى دائره لجاجت آنها تا حدى توسعه يافته كه روشنترين محسوسات را يعنى آنچه با مشاهده و لمس درك ميشود، انكار ميكنند و به بهانه سحر از تسليم۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۰۹ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۱
- خور استقلالشان بود، و چه آن امورى كه در خور آن نبود، لذا احكام جارى در محسوسات را در معقولات هم جارى مى كردند، و از پيامبر خود ميخواستند: كه پروردگارشان۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۲
- شنوايى غيب است ، و شنيدنيها براى حس شنوايى شهود و براى حس بينايى غيب است و محسوسات اين دو حس نسبت به انسانى كه داراى آن حس است شهود و نسبت به انسان كر و كور۴۴ کیلوبایت (۵٬۳۳۶ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۵
- علوم مادى داشتند، مى پنداشتند كه حس براى ما كافى است، و احتياجى به ماوراء محسوسات نداريم، و يا (العياذ باللّه) قرآن را لايق آن نمى دانستند كه پيرامون آياتش۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۱۸ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۵۵
- باصطلاح ما بيدار باشد، خلاصه آنكسى هم كه در نظر ما فرورفتگان در ماديات و محسوسات ، بيدار است ، در نظر آن افراد هوشيار، خواب است . همچنانكه از اميرالمؤ منين۴۲ کیلوبایت (۴٬۶۳۴ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۴
- مجسم ساختن حقايق عقلى و توضيح و تبيين آنها در سطح عموم ، معقولات را به محسوسات تشبيه مى كنند، قرآن اين روش را زياد به كار برده ، و در بيان بسيارى از مسائل۵۱ کیلوبایت (۶٬۰۷۲ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۰