نتایج جستجو
از الکتاب
- تحويل قبله را مىكشيده است. نمىشود گفت: رسول خدا«صلى اللَّه عليه و آله» قبله اولى را دوست نمىداشت ولى ظاهرا روكردن به آسمان و انتظار تحويل قبله و رضايت از۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۸۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- قبل از اسلام است. از آيه [احزاب:33] به نظر مىآيد كه دو جاهليّت هست يكى اوّلى و ديگرى آخرى. الميزان آن را جاهليّت قبل از بعثت و به معنى جاهليّت گذشته گرفته۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
- بطور حصر معين فرمايد: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ: اينست و جز اين نيست كه اولى به تصرف و حاكم در امور دينى و دنيوى شما و احق بر خلافت در مصالح خلقان و صاحب۸۱ کیلوبایت (۷٬۹۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- شريفه به يكى از وجوه تفسير شود: 1- مراد از عصيان، ترك اولى و افضل است نه ترك واجب. و در استعمال ترك اولى را نيز عصيان شمرند، مثل آنكه متعارف است گويند: فلانى۵۷ کیلوبایت (۴٬۹۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- (ص ) را مربوط به ترك اولى نمودن آن حضرت دانسته است جواب به صاحب المنار و بيان اينكه عملرسول خدا (ص ) اولى و اصلح بوده است نه ترك اولى مفسده حضور منافقين۴۶ کیلوبایت (۳٬۷۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- باطل و جهنم از لوازم و توابع كفر است چون گوينده چنانچه دو جمله اخيره را بر اولى عطف نموده مفردات آندو را هم عطف بما سبق جلد 4 صفحه 384 كرده است و اين نكته۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۲۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۹
- «أَبصار» از مادّه «بصر» جمع «بصر» به معناى بینایى و چشم است. «أُولِى الأَبْصارِ»: تعبیر به «أُولِى الأَبْصارِ» (صاحبان چشم) اشاره به کسانى است که حوادث را به۵ کیلوبایت (۲۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۸
- به واسطه دلالت بر معانى خود. تكليم و تكلم هر دو به معنى سخن گفتن است و در اولى مفعول منظور است به خلاف دوم مثل [نساء:164]. خدا با موسى به طور مخصوصى سخن۱۳ کیلوبایت (۱٬۳۸۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۵
- فعل شده. نزد بعضى تمثيل اول براى مؤمنان و كافران، و دوم براى علماء است لكن اولى آنكه جلد 11 - صفحه 29 كورى، تاريكى، حرارت و اموات ضرب المثل باشد براى مطلق۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۱۲ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۹
- (ص ) را مربوط به ترك اولى نمودن آن حضرت دانسته است جواب به صاحب المنار و بيان اينكه عملرسول خدا (ص ) اولى و اصلح بوده است نه ترك اولى مفسده حضور منافقين۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- مِنْ أَبْصارِهِمْ» «1» اگر ادب در كلام لازم است، در رفتار و كردار، به طريق اولى لازم است. آهسته سخن گفتن، نشانهى ادب، تواضع، وقار و آرامش انسان است. قرآن۴۳ کیلوبایت (۳٬۶۷۸ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
- عَلِمْتُمُ: و هر آينه بتحقيق دانستيد و آگاه شديد، النَّشْأَةَ الْأُولى: آفرينش اولى را كه آن انتقال نطفه است به علقه و علقه به مضغه و مضغه به عظام و لحوم و اعصاب۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۲۴ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۸
- و حذّروا أليما و وعدوا جسيما، احذروا الذّنوب المورطة و العيوب المسخطة يا اولى الابصار و الأسماع ... اى بندگان خدا، كجايند آنانكه عمر داده شده بودند پس۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- ابوجهل را ملاقات نمود و فرمود خداوند به من امر نموده که به تو بگویم: «اولى لک فاولی ثمّ اولى لک فاولى» ابوجهل لباس خویش را از تن بدر آورد (یا از دست بینداخت)۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۴۸ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۵
- خودتان را و نقول بصيغه متكلّم مع الغير نيز قرائت شده است و در آيه اولى بجاى آيات اولى آيه بصيغه مفرد نيز قرائت نمودهاند. يَستَعجِلُونَكَ بِالعَذابِ وَ۲۹ کیلوبایت (۲٬۲۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- ميراث گرفتند و آيه شريفه دال است بر آنكه هر كه در نسب نزديكتر به ميت است، اولى به ارث مىباشد، خواه آنكه صاحب سهم باشد يا نه، و خواه كه عصبه باشد يا نه،۶۵ کیلوبایت (۴٬۶۷۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- هُوَاللّهُ اَحَدْ، بى همتا معنى كنيم، در اين صورت، تمام سه آيه كه بعد از آيه اولى آمده است شرح اَحَد مىباشد. يعنى به همتا است زيرا كه مقصود همه است و زائيدن۲۵ کیلوبایت (۱٬۴۸۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۳
- دانستهاند و بعضى گفتهاند پيغمبران چون معصومند ترسى ندارند مگر كسانيكه ترك اولى از آنها صادر شده مانند حضرت موسى و آدم و يونس و امثال ايشان كه ميترسند از۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- منازل كافران است كه در دنيا داشتند، هر چند رفيع و منيع بوده. معنى اول اليق و اولى باشد به مقام. وَ أَحْسَنُ مَقِيلًا: و نيكوتر است از حيث محل استراحت، يعنى۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- باطل و جهنم از لوازم و توابع كفر است چون گوينده چنانچه دو جمله اخيره را بر اولى عطف نموده مفردات آندو را هم عطف بما سبق جلد 4 صفحه 384 كرده است و اين نكته۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۱۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۴۱