النحل ١٠٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها کسانی هستند که (بر اثر فزونی گناه،) خدا بر قلب و گوش و چشمانشان مهر نهاده؛ (به همین دلیل نمی‌فهمند،) و غافلان واقعی همانها هستند!

آنان كسانى هستند كه خدا بر دل‌ها و شنوايى و ديدگانشان مهر نهاده و آنها همان غافلانند
آنان كسانى‌اند كه خدا بر دلها و گوش و ديدگانشان مُهر نهاده و آنان خود غافلانند.
همین‌ها هستند که خدا بر دلها و گوش و چشمهایشان مهر (قهر) زده است و اینها همان مردمند که (از خدا و قیامت) غافلند.
اینان کسانی هستند که خدا بر دل و گوش و چشمشان مُهر [شقاوت] زده، و اینان بی خبران واقعی اند.
خدا بر دل و گوشها و چشمانشان مهر برنهاده است و خود بى‌خبرانند.
اینان کسانی هستند که خداوند بر دلها و گوشها و دیدگانشان مهر نهاده است و اینانند که غافلند
اينانند آن كسان كه خداى بر دلها و گوش و ديدگانشان مهر نهاده است، و اينانند بى خبران.
آنان کسانیند که خدا بر دلها و گوش و چشمانشان مُهر نهاده است (و به سبب زشتیها و پلشتیهایشان، دریچه‌ی عقلشان را به روی همه‌ی حقائق بسته است، و حسّ تشخیص و قدرت تمییز را از ایشان گرفته است). و چنین افرادی (با آویزان بودن پرده‌های غفلت و بی‌خبری به دل و چشم و گوششان، که ابزار شناخت انسانند) غافلان واقعی می‌باشند.
اینانند کسانی که خدا بر دل‌ها و گوش‌ها و دیدگانشان مهر نهاده و ایشان (هم)اینان غافلانند.
آنانند که مُهر نهاد خدا بر دلهاشان و گوششان و دیدگانشان و آنانند ناآگهان‌


النحل ١٠٧ آیه ١٠٨ النحل ١٠٩
سوره : سوره النحل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«طَبَعَ»: (نگا: بقره / نساء / توبه / ، اعراف / و .


تفسیر

نکات آیه

۱- خداوند، قلب و قواى شنوایى و بینایى کافران دنیاگرا (مرتدان) را، مهر کرده و از درک حقایق محرومشان ساخته است. (استحبّوا الحیوة الدنیا ... الکفرین . أُولئک الذین طبع الله على قلوبهم ... و أُولئک هم الغفلون)

۲- عملکرد خود آدمیان (کفر و دنیاگرایى)، عامل محرومیت آنان از درک حقایق معنوى است. (من کفر بالله ... بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا ... أُولئک الذین طبع الله على قلوبهم) جمله «اولئک الذین طبع الله ...» در مقام بیان مجازات کسانى است که با اختیار خود به کفر گرویدند و دنیا را بر آخرت ترجیح دادند که در آیه قبل از آن سخن به میان آمده است. بنابراین همین گزینش و انتخاب - که عملى است اختیارى - موجب مجازات «طبع قلب» مى شود.

۳- محرومیت کافران دنیاگرا (مرتدان) از درک حقایق معنوى، همان محرومیت از هدایت الهى است. (لایهدى القوم الکفرین . أُولئک الذین طبع الله على قلوبهم) جمله «أُولئک الذین طبع الله ...» بیانگر جمله «و أن الله لایهدى القوم الکافرین» است; یعنى، چگونگى و راه محرومیت کافران از هدایت الهى را تفسیر و معنا مى کند.

۴- مهر شدن قلب و قواى شنوایى و بینایى (محرومیت از درک حقایق)، کیفر ترجیح دهندگان زندگى دنیا بر آخرت (استحبّوا الحیوة الدنیا ... أُولئک الذین طبع الله على قلوبهم)

۵- قلب، چشم و گوش، از ابزار شناخت (طبع الله على قلوبهم و سمعهم و أبصرهم)

۶- شناخت، تنها بر ابزار حسى منحصر و متکى نیست. (طبع الله على قلوبهم و سمعهم و أبصرهم)

۷- کافران دنیاگرا، غافلان واقعى اند. (استحبّوا الحیوة الدنیا ... الکفرین ... و أُولئک هم الغفلون)

۸- دنیاگرایى، عامل غفلت انسان از حقایق بایسته و دانستنى (ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة ... و أُولئک هم الغفلون) در آیه شریفه، مفعول و متعلق «غافلون» ذکر نشده است; یعنى، بیان نشده که کافران دنیاگرا نسبت به چه چیز غفلت دارند. بنابراین عدم ذکر، دلیل این است که دنیاگرایى، عامل غفلت انسان از هر نوع حقایق دانستنى است.

۹- ارتباط مستقیم مهر شدن راههاى ادراکى، با غفلت کامل انسان (طبع الله على قلوبهم و سمعهم و أبصرهم و أُولئک هم الغفلون)

موضوعات مرتبط

  • ادراک: زمینه ختم قواى ادراکى ۹
  • چشم: نقش چشم ۵
  • حقایق: عوامل محرومیت از درک حقایق ۲; محرومان از درک حقایق ۱; محرومیت از درک حقایق ۳، ۴
  • خدا: محرومیت از هدایتهاى خدا ۳
  • دنیا: ترجیح دنیا بر آخرت ۴
  • دنیاطلبان: ختم قلب دنیاطلبان ۱، ۴; غفلت دنیاطلبان ۷; کرى دنیاطلبان ۱، ۴; کورى دنیاطلبان ۴; کیفر دنیاطلبان ۴; محرومیت دنیاطلبان ۱
  • دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۲، ۸
  • شناخت: ابزار شناخت ۵، ۶
  • عمل: آثار عمل ۲
  • غافلان ۷:
  • غفلت: آثار غفلت ۹; عوامل غفلت ۸
  • قلب: نقش قلب ۵
  • کافران: ختم قلب کافران ۱; غفلت کافران ۷; محرومیت کافران دنیاطلب ۳
  • کفر: آثار کفر ۲
  • گوش: نقش گوش ۵
  • مرتدان: ختم قلب مرتدان ۱; کرى مرتدان ۱; کورى مرتدان ۱; محرومیت مرتدان ۱، ۳

منابع