ریشه خرص: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
سخن گفتن از روى حدس و تخمين. در مجمع دروغ گفتن معنى كرده است . دروغ گفتن و هر سخن كه از روى ظنّ باشد (قاموس) «خرص خرصاً: كذب - خرص فيه: حدس» (اقرب). [انعام:148]، [انعام:116]. به نظر مىآيد كه منظور از «تخرصون» تخمين و حدس باشد در اين صورت «اَنْ هُمْ اَلّا يَخْرُصُونَ» عبارت اخراى «اِنَّ يَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ» مىباشد يعنى: فقط از گمان پيروى مىكنند و فقط روى تخمين و حدس سخن مىگويند. شايد ظنّ نسبت به عقيده و خرص نسبت به قول است. ما قبل آيه اوّل در اين است كه مشركان مىگفتند: مشرك بودن و حرام دانستن ما بعضى چيزهارا خواست خداست و اگر او نمىخواست چنين نمىشديم. آن وقت خدا در جواب مىگويد: «قُلْ هَلْ عِندَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ اِنْ تَتَّبِعُونَ اِلّا الظَّنِّ...» على هذا «اِنَّ تَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ» راجع به عقيده و «اِنْ اَنْتُمْ اِلّا تَخْرُصُونَ» راجع به قول است و خلاصه آن كه عقيدهتان روى ظنّ و سخنتان روى تخمين است ما قبل آيه اوّل نيز مؤيد اين احتمال است. آيه ذيل دلاللتش روشنتر از آيه قبل است [زخرف:20] پيدا است كه سخن از روى حدس مقابل سخن از روى علم است. * [ذاريات:10-12] خرّاصون را كذّابون معنى كردهاند يعنى دروغگويان هلاك شدند آنانكه در ورطهاى غافل و خطا كار ماندهاند مىپرسند: روز جزا كى مىرسد؟. ولى تدبّر در آيات ما قبل و ما بعد نشان مىدهد كه مراد از آن سخن گويان از روى حدس و تخمين اند كه درباره قيامت شكّ كرده و از روى حدس سخن مىگفتند. | سخن گفتن از روى حدس و تخمين. در مجمع دروغ گفتن معنى كرده است . دروغ گفتن و هر سخن كه از روى ظنّ باشد (قاموس) «خرص خرصاً: كذب - خرص فيه: حدس» (اقرب). [انعام:148]، [انعام:116]. به نظر مىآيد كه منظور از «تخرصون» تخمين و حدس باشد در اين صورت «اَنْ هُمْ اَلّا يَخْرُصُونَ» عبارت اخراى «اِنَّ يَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ» مىباشد يعنى: فقط از گمان پيروى مىكنند و فقط روى تخمين و حدس سخن مىگويند. شايد ظنّ نسبت به عقيده و خرص نسبت به قول است. ما قبل آيه اوّل در اين است كه مشركان مىگفتند: مشرك بودن و حرام دانستن ما بعضى چيزهارا خواست خداست و اگر او نمىخواست چنين نمىشديم. آن وقت خدا در جواب مىگويد: «قُلْ هَلْ عِندَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ اِنْ تَتَّبِعُونَ اِلّا الظَّنِّ...» على هذا «اِنَّ تَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ» راجع به عقيده و «اِنْ اَنْتُمْ اِلّا تَخْرُصُونَ» راجع به قول است و خلاصه آن كه عقيدهتان روى ظنّ و سخنتان روى تخمين است ما قبل آيه اوّل نيز مؤيد اين احتمال است. آيه ذيل دلاللتش روشنتر از آيه قبل است [زخرف:20] پيدا است كه سخن از روى حدس مقابل سخن از روى علم است. * [ذاريات:10-12] خرّاصون را كذّابون معنى كردهاند يعنى دروغگويان هلاك شدند آنانكه در ورطهاى غافل و خطا كار ماندهاند مىپرسند: روز جزا كى مىرسد؟. ولى تدبّر در آيات ما قبل و ما بعد نشان مىدهد كه مراد از آن سخن گويان از روى حدس و تخمين اند كه درباره قيامت شكّ كرده و از روى حدس سخن مىگفتند. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
الا:100, هم:85, ان:74, من:50, ظنن:39, ل:38, هو:38, افک:32, تبع:28, علم:28, ه:27, قول:25, الذين:25, ام:25, ف:25, انن:25, اله:23, قتل:23, ربب:23, اتى:23, الذى:23, عن:23, الله:23, وله:21, فى:21, انتم:21, ک:21, جعل:21, کتب:19, غمر:19, کم:19, سئل:17, سهو:17, خلف:16, ليل:16, قبل:16, ايان:16, ضلل:14, سکن:14, ذلک:14, حجج:14, بلغ:12, ب:12, نا:10, شرک:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۱
تکرار در قرآن: ۵(بار)
قاموس قرآن
سخن گفتن از روى حدس و تخمين. در مجمع دروغ گفتن معنى كرده است . دروغ گفتن و هر سخن كه از روى ظنّ باشد (قاموس) «خرص خرصاً: كذب - خرص فيه: حدس» (اقرب). [انعام:148]، [انعام:116]. به نظر مىآيد كه منظور از «تخرصون» تخمين و حدس باشد در اين صورت «اَنْ هُمْ اَلّا يَخْرُصُونَ» عبارت اخراى «اِنَّ يَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ» مىباشد يعنى: فقط از گمان پيروى مىكنند و فقط روى تخمين و حدس سخن مىگويند. شايد ظنّ نسبت به عقيده و خرص نسبت به قول است. ما قبل آيه اوّل در اين است كه مشركان مىگفتند: مشرك بودن و حرام دانستن ما بعضى چيزهارا خواست خداست و اگر او نمىخواست چنين نمىشديم. آن وقت خدا در جواب مىگويد: «قُلْ هَلْ عِندَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ اِنْ تَتَّبِعُونَ اِلّا الظَّنِّ...» على هذا «اِنَّ تَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ» راجع به عقيده و «اِنْ اَنْتُمْ اِلّا تَخْرُصُونَ» راجع به قول است و خلاصه آن كه عقيدهتان روى ظنّ و سخنتان روى تخمين است ما قبل آيه اوّل نيز مؤيد اين احتمال است. آيه ذيل دلاللتش روشنتر از آيه قبل است [زخرف:20] پيدا است كه سخن از روى حدس مقابل سخن از روى علم است. * [ذاريات:10-12] خرّاصون را كذّابون معنى كردهاند يعنى دروغگويان هلاك شدند آنانكه در ورطهاى غافل و خطا كار ماندهاند مىپرسند: روز جزا كى مىرسد؟. ولى تدبّر در آيات ما قبل و ما بعد نشان مىدهد كه مراد از آن سخن گويان از روى حدس و تخمين اند كه درباره قيامت شكّ كرده و از روى حدس سخن مىگفتند.
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
يَخْرُصُونَ | ۳ |
تَخْرُصُونَ | ۱ |
الْخَرَّاصُونَ | ۱ |