تفسیر:المیزان جلد۱۶ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۴۲: خط ۴۲:
<span id='link194'><span>
<span id='link194'><span>


==يادآورى مراحل خلقت و حيات انسان ==
==يادآورى مراحل آفرینش و زندگی انسان ==
«'''اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن ضعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضعْفاً وَ شيْبَةً ...'''»:
«'''اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شيْبَةً...'''»:


((ضعف (( در مقابل قوت است ، و كلمه ((من (( در جمله ((من ضعف (( براى ابتداء است . و آيه چنين معنى مى دهد، كه خدا خلقت شما را از ضعف ابتداء كرد، يعنى شما در ابتداى خلقت ضعيف بوديد
«ضعف»، در مقابل قوّت است، و كلمۀ «مِن» در جملۀ «مِن ضَعفٍ» براى ابتداء است. و آيه چنين معنى مى دهد كه: خدا، خلقت شما را از ضعف ابتداء كرد. يعنى شما در ابتداى خلقت، ضعيف بوديد.
و مصداق اين ضعف - به طورى كه از مقابله بر مى آيد - اول طفوليت است ، هر چند كه ممكن است بر نطفه هم صادق باشد


و مراد از قوت بعد از ضعف ، رسيدن طفل است به حد بلوغ ، و مراد از ضعف بعد از قوت ، دوران پيرى است ، و لذا كلمه ((شيبه - پيرى (( را بر آن (ضعف ) عطف كرد، تا تفسير آن باشد، و اگر ((ضعف (( و ((قوت (( را نكره آورد، براى اين است كه دلالت كند بر ابهام ، و معين نبودن مقدار، چون افراد در آن اختلاف دارند
و مصداق اين ضعف - به طورى كه از مقابله بر مى آيد - اول طفوليت است، هرچند كه ممكن است بر نطفه هم صادق باشد.


«'''يخلق ما يشاء'''» - يعنى هر چه مى خواهد خلق مى كند، همچنان كه ضعف را خواست و خلق كرد، و سپس قوت را خواست و خلق كرد، و در آخر ضعف را خواست و خلق كرد، و در اين بيان صريح ترين اشاره است به اينكه پشت سرهم قرار داشتن اين سه حالت ، از مقوله خلقت است ، و چون اين حالى به حالى كردن انسانها در عين اينكه تدبير است ، خلق نيز هست ، پس اين نيز، فعل خدا مى باشد كه خالق اشياء است ، پس ديگر كسى از مشركين نگويد كه اين حالى به حالى كردن انسانها از آنجايى كه از مقوله تدبير است ، به اله انسان مربوط مى شود، نه خدا
و مراد از قوّت بعد از ضعف، رسيدن طفل است به حد بلوغ، و مراد از ضعف بعد از قوت، دوران پيرى است. و لذا كلمۀ «شَيبَة: پيرى» را بر آن (ضعف) عطف كرد، تا تفسير آن باشد. و اگر «ضَعف» و «قوت» را نكره آورد، براى اين است كه دلالت كند بر ابهام، و معين نبودن مقدار. چون افراد در آن اختلاف دارند.
 
«'''يَخلُقُ مَا يَشَاءُ'''» - يعنى: هرچه مى خواهد، خلق مى كند، همچنان كه ضعف را خواست و خلق كرد، و سپس قوت را خواست و خلق كرد. و در آخر ضعف را خواست و خلق كرد. و در اين بيان، صريح ترين اشاره است به اين كه پشت سرِ هم قرار داشتن اين سه حالت، از مقولۀ خلقت است، و چون اين حالى به حالى كردن انسان ها در عين اين كه «تدبير» است، «خلق» نيز هست، پس اين نيز، فعل خدا مى باشد كه خالق اشياء است. پس ديگر كسى از مشركان نگويد كه اين حالى به حالى كردن انسان ها، از آن جايى كه از مقولۀ «تدبير» است، به إله انسان مربوط مى شود، نه خدا.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۳۰۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۳۰۸ </center>
آن گاه كلام را با ذكر دو صفت علم و قدرت خدا پايان داده ، فرمود: ((و هو العليم القدير((
آنگاه كلام را با ذكر دو صفت «علم» و «قدرت» خدا پايان داده، فرمود: «وَ هُوَ العَلِيمُ القَدِير».
<span id='link195'><span>
<span id='link195'><span>
==وصف حال مجرمان، در قيامت ==
==وصف حال مجرمان، در قيامت ==
«'''وَ يَوْمَ تَقُومُ الساعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيرَ ساعَةٍ كَذَلِك كانُوا يُؤْفَكُونَ'''»:
«'''وَ يَوْمَ تَقُومُ الساعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيرَ ساعَةٍ كَذَلِك كانُوا يُؤْفَكُونَ'''»: