ریشه ذبح: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ ریشه ذبح‌ را به ریشه ذبح منتقل کرد)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::ذبح‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
=== قاموس قرآن ===
سر بريدن. راغب مى‏گويد: اصل ذبح پاره كردن گلوى حيوانات است و به معنى مذبوح نيز آمده است. ناگفته نماند اگر اصل آن درباره حيوانات باشد در غير آن بطور مجاز وتشبيه بكار رفته است. [بقره:67]، [صافات:107] مراد از ذبح مذبوح و قربانى است و توضيح اين آيه در «ابراهيم» فصل قربانى گذشت. [مائده:3] توضيح آن در «نصب» انشااللَّه خواهد آمد. [بقره:49] يعنى پسران شما را به طور مدام سر مى‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، راغب مى‏گويد مراد از تذبيح تكثير است يعنى يكى را پس از ديگرى ذبح مى‏كردند. اين سخن حّق است زيرا تكثير يكى از معانى باب تفعيل است در اقراب المودار آمده «ذبّح القوم: بالغ فى ذبحهم».
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
کم:100, ه:69, ما:67, عذب:60, بنو:60, ب:50, هم:49, فى:49, ل:49, حيى:47, انن:41, قول:41, ى:39, ف:39, على:39, سوء:38, ان:38, نن:38, نسو:38, ها:36, او:36, من:36, سوم:30, بلو:27, فرعون:27, حقق:25, ک:25, رئى:25, بقر:25, اهل:25, ترک:25, ذلکم:25, عظم:25, شدد:23, نصب:23, ذکو:23, اول:23, نوم:21, نظر:21, امر:21, جىء:21, ا:21, طوف:21, فدى:21, بين:21, ضعف:19, قسم:19, اخذ:19, اين:19, الا:19, کود:19, وله:19, اتى:17, هو:17, سلم:17, اخر:17, ذا:17, شيع:17, اذ:17, اون:17, فعل:17, سبع:17, نا:17, اله:17, الله:17, هزء:16, قتل:16, اکل:16, زلم:16, غيب:14, نفس:14, هذا:14, عوذ:12, فسق:12, نطح:12, نجو:12, کون:12, جعل:12, يا:12, يوم:10, ابو:10, وشى:10, ارض:10, ردى:10
</qcloud>
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
{|class="wikitable sortable"
{|class="wikitable sortable"
خط ۹: خط ۴۰:
!style="background-color:#cfcfcf;"  align="center" |کلمه!!تعداد تکرار در قرآن
!style="background-color:#cfcfcf;"  align="center" |کلمه!!تعداد تکرار در قرآن
|-
|-
|يُذَبِّحُونَ‌ || ۲  
|يُذَبِّحُونَ‌ || ۲  
|-
|-
|تَذْبَحُوا || ۱  
|تَذْبَحُوا || ۱  
خط ۱۷: خط ۴۸:
|ذُبِحَ‌ || ۱  
|ذُبِحَ‌ || ۱  
|-
|-
|لَأَذْبَحَنَّهُ‌ || ۱  
|لَأَذْبَحَنَّهُ‌ || ۱  
|-
|-
|يُذَبِّحُ‌ || ۱  
|يُذَبِّحُ‌ || ۱  
|-
|-
|أَذْبَحُکَ‌ || ۱  
|أَذْبَحُکَ‌ || ۱  

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۱

تکرار در قرآن: ۹(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

سر بريدن. راغب مى‏گويد: اصل ذبح پاره كردن گلوى حيوانات است و به معنى مذبوح نيز آمده است. ناگفته نماند اگر اصل آن درباره حيوانات باشد در غير آن بطور مجاز وتشبيه بكار رفته است. [بقره:67]، [صافات:107] مراد از ذبح مذبوح و قربانى است و توضيح اين آيه در «ابراهيم» فصل قربانى گذشت. [مائده:3] توضيح آن در «نصب» انشااللَّه خواهد آمد. [بقره:49] يعنى پسران شما را به طور مدام سر مى‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، راغب مى‏گويد مراد از تذبيح تكثير است يعنى يكى را پس از ديگرى ذبح مى‏كردند. اين سخن حّق است زيرا تكثير يكى از معانى باب تفعيل است در اقراب المودار آمده «ذبّح القوم: بالغ فى ذبحهم».

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
يُذَبِّحُونَ‌ ۲
تَذْبَحُوا ۱
فَذَبَحُوهَا ۱
ذُبِحَ‌ ۱
لَأَذْبَحَنَّهُ‌ ۱
يُذَبِّحُ‌ ۱
أَذْبَحُکَ‌ ۱
بِذِبْحٍ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط