گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۳۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۰: خط ۸۰:
==مطالبه «برهان» از مشركان، در مقابل قرآن و كتب آسمانى پيشين==
==مطالبه «برهان» از مشركان، در مقابل قرآن و كتب آسمانى پيشين==


و جمله ((قل هاتوا برهانكم هذا ذكر من معى و ذكر من قبلى (( از قبيل منع با ذكر دليل است ، و اين منع با سند، خود يكى از اصطلاحات فن مناظره است ، و حاصل معناى آن اين است شخصى از طرف مناظره خود كه مدعى است ، دليل بخواهد، و در ضمن بگويد من از اينكه از تو دليل مى خواهم به خاطر اين است كه خودم دليلى بر خلاف ادعاى تو دارم .
و جمله «قُل هَاتُوا بُرهَانَكُم هَذَا ذِكرُ مَن مَعِى وَ ذِكرُ مَن قَبلِى»، از قبيل منع با ذكر دليل است، و اين منع با سند، خود يكى از اصطلاحات فنّ مناظره است، و حاصل معناى آن، اين است: شخصى از طرف مناظره خود كه مدعى است، دليل بخواهد، و در ضمن بگويد من از اين كه از تو دليل مى خواهم، به خاطر اين است كه خودم دليلى بر خلاف ادعاى تو دارم.


در اين آيه نيز خداى تعالى پيغمبرش را دستور مى دهد كه به اين مشركين كه
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۸۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۸۶ </center>
به غير خدا آلهه اى اتخاذ كرده اند بگويد: ((هاتوا برهانكم (( دليل بر مدعاى خود را بياوريد براى اينكه ادعا بدون دليل پذيرفته نيست ، و عقل اجازه نمى دهد كه انسان آن را پذيرفته ، و به آن اعتماد كند، و دليل اينكه من از شما مطالبه دليل مى كنم كتب آسمانى است كه از نزد خداى سبحان نازل شده ، اين كتابها با ادعاى شما موافقت ندارند بلكه مخالف سر سخت بت پرستى هستند، اين قرآن يكى از كتب آسمانى است كه ذكر و كتاب معاصر است ، و اين ساير كتب آسمانى ، مانند تورات و انجيل و غيره است كه همگى الوهيت و وجوب عبادت را منحصر در خداى تعالى مى كنند.
در اين آيه نيز خداى تعالى، به پيغمبرش دستور مى دهد كه به اين مشركان كه به غير خدا آلهه اى اتخاذ كرده اند، بگويد: «هَاتُوا بُرهَانَكُم: دليل بر مدعاى خود را بياوريد»، براى اين كه ادعا بدون دليل پذيرفته نيست، و عقل اجازه نمى دهد كه انسان آن را پذيرفته، و به آن اعتماد كند. و دليل اين كه من از شما مطالبه دليل مى كنم، كتب آسمانى است كه از نزد خداى سبحان نازل شده.  


و يا اين كه در قرآن كه ذكر نازل بر من ، و براى بشر معاصر من است ، و در كتب آسمانى قبل كه ذكر مردم گذشته بود، آنچه درباره عبادت آمده همه آنها عبادت را منحصر براى خدا، و الوهيت را شايسته او به تنهايى دانسته اند.
اين كتاب ها با ادعاى شما موافقت ندارند، بلكه مخالف سر سخت بت پرستى هستند. اين قرآن، يكى از كتب آسمانى است كه ذكر و كتاب معاصر است، و اين ساير كتب آسمانى، مانند تورات و انجيل و غيره است كه همگى الوهيت و وجوب عبادت را منحصر در خداى تعالى مى كنند.


در جمله ((بل اكثرهم لا يعلمون الحق فهم معرضون ((، دوباره خطاب را متوجه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كرده ، اشاره مى كند به اينكه : اكثر مردم ، ميان حق و باطل را تميز نمى دهند، و اهل تشخيص كه همواره پيرو دليل باشند نيستند، در نتيجه بدون دليل از حق و پيروى آن گريزانند.
و يا اين كه در قرآن كه ذكر نازل بر من، و براى بشر معاصر من است، و در كتب آسمانى قبل كه ذكر مردم گذشته بود، آنچه درباره عبادت آمده، همه آن ها عبادت را منحصر براى خدا، و الوهيت را شايسته او به تنهايى دانسته اند.


«'''وَ مَا أَرْسلْنَا مِن قَبْلِك مِن رَّسولٍ إِلا نُوحِى إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنَا فَاعْبُدُونِ'''»:
در جملۀ «بَل أكثَرُهُم لَا يَعلَمُونَ الحَقَّ فَهُم مُعرِضُون»، دوباره خطاب را متوجه رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» كرده، اشاره مى كند به اين كه: اكثر مردم، ميان حق و باطل را تميز نمى دهند، و اهل تشخيص كه همواره پيرو دليل باشند، نيستند. در نتيجه بدون دليل از حق و پيروى آن گريزانند.


در اين آيه مضمون آيه قبلى تثبيت مى شود، كه مى فرمود ذكر، (قرآن كريم ) توحيد خدا و وجوب عبادت او را تذكر مى دهد، و در عين حال خالى از تاءييد معناى دوم ذكر هم نيست .
«'''وَ مَا أَرْسلْنَا مِن قَبْلِك مِن رَسُولٍ إِلّا نُوحِى إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلّا أَنَا فَاعْبُدُونِ'''»:


و جمله ((نوحى اليه (( استمرار را مى رساند، و جمله ((فاعبدون (( خطاب به عموم پيغمبران ، و امتهاى ايشان است ، و بقيه كلمات آيه روشن است .
در اين آيه، مضمون آيه قبلى تثبيت مى شود، كه مى فرمود ذكر (قرآن كريم)، توحيد خدا و وجوب عبادت او را تذكر مى دهد، و در عين حال، خالى از تأييد معناى دوم ذكر هم نيست.
 
و جملۀ «نُوحِى إلَيه»، استمرار را مى رساند، و جملۀ «فَاعبُدُون»، خطاب به عموم پيغمبران، و امت هاى ايشان است. و بقيه كلمات آيه روشن است.
<span id='link281'><span>
<span id='link281'><span>


۱۳٬۷۵۱

ویرایش