گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۰۴: خط ۱۰۴:
<span id='link29'><span>
<span id='link29'><span>


* '''مراتب مختلف موجودات، مقتضاى الهى است''':
* '''۲ - مراتب مختلف موجودات، مقتضاى الهى است''':


۲- عالَم خلقت با همه وسعتى كه در آن است، تمامى اجزايش به يكديگر مربوط و مانند يك زنجير اولش بسته و مربوط به آخرش مى باشد. به طورى كه ايجاد جزئى از آن، مستلزم ايجاد و صنع همه آن است، و اصلاح جزئى از اجزاى آن، به اصلاح همه آن مربوط است. همچنان كه فرموده: «و ما أمرنا إلا واحدة كلمح بالبصر».  
۲ - عالَم خلقت با همه وسعتى كه در آن است، تمامى اجزايش به يكديگر مربوط و مانند يك زنجير اولش بسته و مربوط به آخرش مى باشد. به طورى كه ايجاد جزئى از آن، مستلزم ايجاد و صنع همه آن است، و اصلاح جزئى از اجزاى آن، به اصلاح همه آن مربوط است. همچنان كه فرموده: «و ما أمرنا إلا واحدة كلمح بالبصر».  


و اين ارتباط، لازمه اش اين نيست كه جميع موجودات مثل هم و ربط شان به يكديگر ربط تساوى و تماثل باشد. زيرا اگر همه اجزاى عالَم، مثل هم بودند، عالمى به وجود نمى آمد، بلكه تنها يك موجود تحقق مى يافت، و لذا حكمت الهى اقتضا دارد كه اين موجودات از نظر كمال و نقص، و وجدان مراتب وجود و فقدان آن، و قابليت رسيدن به آن مراتب و محروميت از آن، مختلف باشند.
و اين ارتباط، لازمه اش اين نيست كه جميع موجودات مثل هم و ربط شان به يكديگر ربط تساوى و تماثل باشد. زيرا اگر همه اجزاى عالَم، مثل هم بودند، عالمى به وجود نمى آمد، بلكه تنها يك موجود تحقق مى يافت، و لذا حكمت الهى اقتضا دارد كه اين موجودات از نظر كمال و نقص، و وجدان مراتب وجود و فقدان آن، و قابليت رسيدن به آن مراتب و محروميت از آن، مختلف باشند.
خط ۱۳۰: خط ۱۳۰:
<span id='link31'><span>
<span id='link31'><span>


* '''بهشت قبل از هبوط، بهشت برزخى بوده، نه بهشت جاويدان'''
* '''۳ - بهشت قبل از هبوط، بهشت برزخى بوده، نه بهشت جاويدان'''


۳- از داستان بهشت آدم، به تفصيلى كه در سوره «بقره» گذشت، چنين بر مى آيد كه قبل از اين كه آدم در زمين قرار گيرد، خداوند بهشتى برزخى و آسمانى آفريده و او را در آن جاى داده. و اگر او را از خوردن از درخت مزبور نهى كرد، براى اين بود كه بدين وسيله طبيعت بشرى را آزموده، معلوم كند كه بشر، جز به اين كه زندگى زمينى را طى كرده و در محيط امر و نهى و تكليف و امتثال تربيت شود، ممكن نيست به سعادت و بهشت ابدى نائل گردد، و جز با پيمودن اين راه، محال است به مقام قرب پروردگار برسد.  
۳ - از داستان بهشت آدم، به تفصيلى كه در سوره «بقره» گذشت، چنين بر مى آيد كه قبل از اين كه آدم در زمين قرار گيرد، خداوند بهشتى برزخى و آسمانى آفريده و او را در آن جاى داده. و اگر او را از خوردن از درخت مزبور نهى كرد، براى اين بود كه بدين وسيله طبيعت بشرى را آزموده، معلوم كند كه بشر، جز به اين كه زندگى زمينى را طى كرده و در محيط امر و نهى و تكليف و امتثال تربيت شود، ممكن نيست به سعادت و بهشت ابدى نائل گردد، و جز با پيمودن اين راه، محال است به مقام قرب پروردگار برسد.  


از اين جا نيز معلوم مى شود كه هيچ كدام از اشكالاتى كه بر اين داستان وارد كرده اند، وارد نيست. براى اين كه بهشت آدم، بهشت جاودان نبوده، تا اشكال شود به اين كه بهشت جاى اولياى خدا است، نه جاى شيطان.
از اين جا نيز معلوم مى شود كه هيچ كدام از اشكالاتى كه بر اين داستان وارد كرده اند، وارد نيست. براى اين كه بهشت آدم، بهشت جاودان نبوده، تا اشكال شود به اين كه بهشت جاى اولياى خدا است، نه جاى شيطان.
۱۳٬۸۰۸

ویرایش