گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۰۸: خط ۱۰۸:
همچنان كه فرموده: «تَنَزّلُ المَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فِيهَا بِإذنِ رَبّهِم مِن كُلّ أمر».  
همچنان كه فرموده: «تَنَزّلُ المَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فِيهَا بِإذنِ رَبّهِم مِن كُلّ أمر».  


و نيز فرموده: ((يوم يقوم الروح و الملئكه صفا(( و باز فرموده : ((قل الروح من امر ربى (( و نيز فرموده : ((و ايدناه بروح القدس (( و نيز در جاى ديگر جبرئيل را روح الامين و نيز روح القدس خوانده ، فرموده : ((نزل به الروح الامين و قل نزله روح القدس من ربك ((.
و نيز فرموده: «يَومَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ المَلائِكَةُ صَفّاً».  


ممكن است از اشكال اول جواب داده شود به اينكه مقتضاى مقام هر چند همين بود كه به ذكر كتاب اكتفاء كند و ديگر نام ايمان را به ميان نياورد، و ليكن از آنجايى كه ايمان رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) به جزئياتى كه از معارف و شرايع در كتاب هست ، از لوازم نزول كتاب و غير منفك از آن است و از آثار حسنه آن است ، لذا جا دارد كه ايمان را هم با كتاب ذكر كند، پس در حقيقت معناى آيه چنين مى شود ((ما اين چنين كتابى بر تو نازل كرديم كه تو خودت نه كتابى مى دانستى چيست ، و نه از ايمان و آثار حسنه اى كه در دلت از آن كتاب مى يابى اطلاعى داشتى ((.
و باز فرموده: «قُلِ الرُّوحُ مِن أمرِ رَبّى». و نيز فرموده: «وَ أيّدنَاهُ بِرُوحُ القُدُس».
 
و نيز، در جاى ديگر، جبرئيل را «روح الامين» و نيز «روح القدس» خوانده، فرموده: «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِين»، و «قُل نَزَّلَهُ رُوحُ القُدُس مِن رَبّكَ».
 
* ممكن است از اشكال اول، جواب داده شود به اين كه:
 
مقتضاى مقام هرچند همين بود كه به ذكر كتاب اكتفاء كند و ديگر نام ايمان را به ميان نياورد، وليكن از آن جايى كه ايمان رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم»، به جزئياتى كه از معارف و شرايع در كتاب هست، از لوازم نزول كتاب و غير منفك از آن است و از آثار حسنۀ آن است، لذا جا دارد كه ايمان را هم با كتاب ذكر كند.
 
پس در حقيقت، معناى آيه چنين مى شود: «ما اين چنين كتابى بر تو نازل كرديم كه تو خودت، نه كتابى مى دانستى چيست، و نه از ايمان و آثار حسنه اى كه در دلت از آن كتاب مى يابى، اطلاعى داشتى».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۱۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۱۲ </center>
<span id='link83'><span>
<span id='link83'><span>
۱۳٬۷۰۳

ویرایش