روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۰۲

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، بَابُ الشِّقَاق

روي حماد عن الحلبي عن ابي عبد الله ع قال :


من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۰۱ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۰۳
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۳
بخش : باب الشقاق
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۳ بَابُ الشِّقَاق‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۱۷

عبيد اللَّه حلبى گويد: از امام صادق عليه السّلام معنى اين آيه را پرسيدم فَابْعَثُوا حَكَماً تا آخر» فرمود: حكمين حق ندارند بدون امضاى زن و مرد طلاق را اجرا كنند و اگر آنان پذيرفتند هر شرط شرعى را كه حكمين مينمايند لازم الوفا است، و اگر خواستند وفاق ايجاد كنند يا فراق هر دو جايز خواهد بود. مؤلّف اين كتاب- رحمة اللَّه عليه- گويد: بدينجا كه رسيدم يادم آمد از مباحثه‏اى ميان هشام بن حكم با يكى از مخالفين در مورد حكمين در وقعه صفّين، عمرو بن عاص و ابو موسى اشعرى و خوشم آمد كه آن را در اينجا ذكر كنم هر چند از موضوعات اين باب كتاب نيست كه عنوان كرده‏ام، مخالف گفت حكمين همين كه قبول حكميّت كردند دليل است كه ميخواستند ميان دو طائفه مسلمان را اصلاح‏ كنند، هشام گفت: چنين نيست بلكه اراده و قصد اصلاح را در ميان آن دو گروه نداشتند، مخالف گفت: اين سخن را از چه روى مى‏گوئى؟ هشام پاسخ داد از كلام خداوند عزّ و جلّ در باره حكمين آنجا را كه مى‏فرمايد إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما اگر راستى قصد اصلاح داشتند خداوند ميان آنها آشتى مى‏انداخت، اكنون كه اختلاف كردند و بر يك امر تصميم نگرفتند و خداوند ميان آن دو همرأيى ايجاد نكرد دانستيم كه آنها قصد اصلاح نداشتند. و اين مطلب را ابن أبى عمير از هشام نقل كرده است.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)