نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۵۰ از ۵۸۰
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • نظم متفظن است طورى كه ديگران نيستند. راغب گويد: شاعر به علت فطنت و دقّت معرفت شاعر ناميده شده. شعر در اصل علم‏دقيق است... و در تعارف نام كلام موزون و قافيه
    ۱۴ کیلوبایت (۱٬۲۸۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
  • الذاريات ٥٦ (رده اهمیت خدا شناسى)
    جن و انس را مگر براى معرفت و شناسائى خود، و اين مطلب مسلم است كه معرفت بايد غايتى داشته باشد و غايت آن پرستش و ستايش است، پس معرفت مقدمه پرستش و چون ذات
    ۳۴ کیلوبایت (۳٬۱۹۱ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۴۹
  • النمل ٥٢ (رده آسیب شناسى اجتماعى)
    به سبب ستمشان [از سکنه] خالی مانده. بی تردید در این سرگذشت برای گروهی که معرفت و شناخت دارند، عبرتی بزرگ وجود دارد، آن خانه‌هاى آنهاست كه به كيفر ظلمى كه
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۶۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • (۳۸۹۶ بار) معرفت و عرفان به معنى درك و شناختن است. [يوسف:58]. بر يوسف داخل شدند يوسف آنها را شناخت در حاليكه آنها او را نمى‏شناختند. راغب گفته: معرفت و عرفان
    ۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۴
  • لقمان ٢٥ (رده آسیب شناسى دینى)
    ویژه خداست [آیا درک می کنند که همه امور به دست خداست؟ نه] بلکه بیشترشان معرفت و دانش ندارند؛ اگر از آنها بپرسى: چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟ خواهند
    ۳۸ کیلوبایت (۲٬۹۲۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • درجه اى دارند و آنها که ایثار کنند و جاى خود را به آنها بسپارند و از علم و معرفت بهره داشته باشند، درجات بیشتر دارند. و در این گونه موارد (سوره نساء) براى
    ۳ کیلوبایت (۲۰۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۱
  • الأنعام ٩٧ (رده دلایل خدا شناسى)
    طبيعى است. عبادات اسلامى نيز با طبيعيات گره خورده است، همچون: وقت شناسى، قبله شناسى، خسوف و كسوف و نماز آيات، اوّل ماه و هلال. اينها سبب آشنايى مسلمانان
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۵۹۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • تتّبع كنيم خواهيم ديد كه عقل در قرآن به معنى فهم و درك و معرفت است. طبرسى فرموده: عقل، فهم، معرفت و لبّ نظير هم‏اند راغب گويد: به نيروئى كه آماده قبول علم
    ۵ کیلوبایت (۲۶۱ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۱
  • آنان و خدا حائل و فاصله اى نیست، حجاب ها از قلبشان کنار رفته، و در پرتو نور معرفت، و ایمان و عمل پاک، خدا را با چشم دل چنان مى بینند; که هیچ گونه شک و تردیدى
    ۸ کیلوبایت (۳۸۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۸
  • خدا و معرفت امام است و در روايت ديگر از آنحضرت نقل شده است كه معرفت امام و اجتناب از معاصى كبيره است و نيز عياشى از آنحضرت نقل نموده است كه حكمت معرفت و فقه
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۳۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • الفاتحة ٥ (رده آثار خدا شناسى)
    از تو جز تو را پرستش نميكنيم تو را در مقابل عوض و بدل مانند پرستش كسانيكه معرفت بتو ندارند و از حضرتت غائبند. تنبيه تقديم اياك كه حق آن تاخير است براى افاده
    ۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
  • الذاريات ٢٠ (رده دلایل خدا شناسى)
    براى يقين كنندگان و آنانكه زنگ ريب و شك از قلوب خود زدوده، به آيات سبحانى معرفت حاصل كنند. و تخصيص به موقنين براى آنست كه ايشان تأمل نمايند در آن و علم و
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۹۶ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۹
  • فصلت ٥٣ (رده بهترین روش خدا شناسى)
    العبوديّه و استشهاد باين آيه فرموده و ظاهرا مراد آن باشد كه بنده از معرفت بنفس خود معرفت بخداى خود پيدا ميكند پس هر مرتبه از كمال كه خود را فاقد آن بيند مى‌يابد
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۰۵۶ واژه) - ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۴
  • كرده از زبان گوينده بگوش سامع مى‏رسد. اعتبار و عبرة حالتى است كه از معرفت محسوس به معرفت غير محسوس رسيده مى‏شود. تعبير مخصوص به خواب است كه آن را از ظاهر
    ۵ کیلوبایت (۴۳۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۸
  • كرده از زبان گوينده بگوش سامع مى‏رسد. اعتبار و عبرة حالتى است كه از معرفت محسوس به معرفت غير محسوس رسيده مى‏شود. تعبير مخصوص به خواب است كه آن را از ظاهر
    ۴ کیلوبایت (۴۳۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۹
  • مشاهده یا ادراک چیزى است، و گاه به معناى تأمل و جستجوگرى، و نیز به معناى معرفت حاصل از جستجوگرى، آمده است. و مى گوید «نظر» و «انتظار» گاه به یک معنا مى
    ۹ کیلوبایت (۶۶۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
  • الجاثية ١٨ (رده آسیب شناسى دینى)
    قرار دادیم؛ بنابراین از آن پیروی کن و از هواهای نفسانی کسانی که [به حقایق] معرفت و آگاهی ندارند، پیروی مکن. پس تو را به راه دين انداختيم. از آن راه برو، و
    ۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۲۸ واژه) - ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۳۶
  • است. در معانى الاخبار از حضرت صادق عليه السلام، فرمود: صراط مستقيم طريق به معرفت الهى است، و آن دو صراط است: يكى در دنيا و يكى در آخرت. اما صراط دنيا امام
    ۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
  • غافر ٣٦ (رده تاریخ ستاره شناسى)
    احمقانه‌اش را كه نفهميد خدا ديدنى نيست و بام قصر وسيله معرفت باو نمى‌باشد و بازداشته شد از راه معرفت بخدا كه تأمّل و نظر در آيات آفاق و انفس است و صدّ بفتح
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۳۶ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۹
  • می‌دانستید که مدت درنگتان در دنیا بسیار اندک بوده است. [خدا] می گوید: اگر معرفت و شناخت می داشتید [می دانستید که] جز اندکی درنگ نکرده اید، گويد: اگر آگاهى
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۲۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • همان نور ايمان و معرفت است كه به مؤ منين اختصاص دارد. تمثيل نور خدا به نور چراغ (مثل نوره كمشكوة ...). براى بيان تابش نور ايمان و معرفت در قلوب مؤ منين
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • در آن آیات ننگرند (بلکه با دل آگاه و چشم بینا مشاهده آن کنند تا بر مقام معرفت و ایمانشان بیفزاید). و آنان که وقتی به آیات پروردگارشان پندشان دهند، در برابر
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
  • بعبادت او از عبادت غير او پس مردى عرض كرد يا ابن رسول اللّه مراد از معرفت خدا چيست فرمود معرفت اهل هر زمانى است امام خودشان را كه واجب است بر آنها اطاعت او و
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۰۰ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۵۰
  • لقمان ٢٠ (رده خدا شناسى عقلى)
    تدبیر خدا ۲; افعال خدا ۸; امتنان خدا ۱۱; خدا شناسى عقلى ۲۰; خدا شناسى نقلى ۲۰; دعوتهاى خدا ۱; دلایل خدا شناسى ۹، ۱۶، ۲۰; مجادله درباره خدا ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱
    ۵۹ کیلوبایت (۴٬۸۷۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • آفرینش آسمان ها و زمین از آفرینش انسان مهم تر است، ولی بیشتر مردم [به حقایق] معرفت و آگاهی ندارند. آفرينش آسمان و زمين از آفرينش مردم بزرگتر است، ولى بيشتر
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۱۶۵ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۰۰
  • مى‌شوند. و روزی که ساعت قیامت بر پا شود در آن روز خلایق (بر حسب مراتب طاعت و معرفت و کفر و عصیان) فرقه فرقه شوند. و روزی که قیامت برپا شود آن روز [همه] از هم
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • معنى، مرادف معرفت و درك است و همان است كه از صحاح و اقرب الموارد نقل شد كه يكى از معانى بصر، علم است. طبرسى در آيه [يوسف:108]، آن را معرفت و بينائى دل
    ۱۴ کیلوبایت (۹۹۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۶
  • استنباط به معنى استخراج است به هر چيزيكه استخراج شده و در برابر رؤيت چشم يا معرفت قلب قرار گرفته مستنبط (به صيغه مفعول) گويند. [نساء:83]. يعنى: منافقان يا
    ۳ کیلوبایت (۲۲۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۳
  • قصور ادراك معرفت پيدا نكردند و معذور بودند و اطلاق كفران و كفر در مورد آنها روا نيست و بنابراين ضمير هم راجع باعراض كنندگان است با آنكه نسبت معرفت و انكار
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • الجاثية ٤ (رده دلایل خدا شناسى)
    قبيل از آيات سهل‌تر است كه باندك تعقّلى واضح ميشود و اختصاص باهل يقين و معرفت ندارد چون مبادى آنها محسوس و فوائدشان مأنوس است و لذا لقوم يعقلون فرموده
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۰۶ واژه) - ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۸
  • که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است. و کسانی که برای
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۶۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • بازی نیست و بی تردید سرای آخرت، همان زندگی [واقعی و ابدی] است؛ اگر اینان معرفت و دانش داشتند [دنیا را به قیمت از دست دادن آخرت برنمی گزیدند.] زندگانى اين
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۷۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • شعوری هستند. یقیناً کسانی که تو را از پشت اطاق ها صدا می کنند، بیشترشان معرفت و آگاهی [به حرمت و عظمت تو] ندارند. آنهايى كه از آن سوى حجره‌ها ندايت مى‌دهند
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۷۲ واژه) - ‏۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • دلالت به معنى نشان دادن و ارشاد است. راغب گويد: دلالت آن است كه با آن به معرفت و شناختم چيزى برسند مثل دلالت لفظ بر معنى... [سباء:14] يعنى مردم را بر مرگ
    ۴ کیلوبایت (۳۱۱ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۴
  • معلوم نمى‏شود. در رياض السالكين فرموده: روايت شده كه ميكائيل بارزاق و حكمة و معرفت نفوس مأمور است و او را اعوانى است از ملائكه كه بر همه عالم موكل اند. در مجمع
    ۵ کیلوبایت (۴۱۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
  • آن دو را جز به درستی و راستی به وجود نیاورده ایم، ولی بیشترشان [به حقایق] معرفت و آگاهی ندارند. آنها را به حق آفريده‌ايم، ولى بيشترين نمى‌دانند. آنها را
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۴۳ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۱
  • قصور ادراك معرفت پيدا نكردند و معذور بودند و اطلاق كفران و كفر در مورد آنها روا نيست و بنابراين ضمير هم راجع باعراض كنندگان است با آنكه نسبت معرفت و انكار
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۴۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • الطلاق ١٢ (رده منابع خدا شناسى)
    آسمان‌ها و زمين و تدبير امور آن‌ها براى آگاهى انسان به علم و قدرت الهى و معرفت و رشد توحيدى او مطرح شده است. لِتَعْلَمُوا ... در آيه هفتم سوره هود نيز هدف
    ۵۴ کیلوبایت (۴٬۵۲۳ واژه) - ‏۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۷
  • روايت نموده كه عطا نمود خداى تعالى سليمان بن داود را با علم او معرفت منطق به هر زبان و معرفت لغات و منطق پرندگان و چهارپايان و درندگان، و هر گاه در جنگ بود
    ۵۴ کیلوبایت (۴٬۷۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • دست آن مشرکان شهید شد، و به او] گفته شد: به بهشت درآی. گفت: ای کاش قوم من معرفت و آگاهی داشتند، گفته شد: به بهشت درآى. گفت: اى كاش قوم من مى‌دانستند گفته
    ۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۳۷ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۱
  • قصور ادراك معرفت پيدا نكردند و معذور بودند و اطلاق كفران و كفر در مورد آنها روا نيست و بنابراين ضمير هم راجع باعراض كنندگان است با آنكه نسبت معرفت و انكار
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۸۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • کیست؟ به یقین جواب دهند که خدا (آفریده)، پس چگونه (با این اقرار، از توحید و معرفت خدا) رویگردان می‌شوند؟ اگر از آنان [که شرک می ورزند] بپرسی: چه کسی آسمان
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۱۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • امّا چنین نیست که ایشان می‌گویند و) بلکه بیشتر آنان ناآگاهند (و اهل علم و معرفت نیستند و از فلسفه‌ی تعویض احکام در مراحل انتقالی جامعه بی‌خبرند). و چون (نشانه
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۲۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • هود ٢٦ (رده تاریخ خدا شناسى)
    معجزه يا قبول نبوّت با آنكه معرفت به اجبار حاصل نميشود و شما كراهت داريد از آن لذا بنظر انصاف تامّل و فكر نميكنيد تا معرفت پيدا كنيد و اين معنى ظاهر است
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۹۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • بعبادت او از عبادت غير او پس مردى عرض كرد يا ابن رسول اللّه مراد از معرفت خدا چيست فرمود معرفت اهل هر زمانى است امام خودشان را كه واجب است بر آنها اطاعت او و
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۶۸ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۴۹
  • الأنعام ٩١ (رده آثار خدا شناسى)
    سطح بینش و معرفت او به خداوند است. (و ما قدروا الله حق قدره إذ قالوا ما أنزل الله على بشر من شىء) چون انکار رسالت را در آیه شریفه معلول نقص معرفت درباره خداوند
    ۷۰ کیلوبایت (۵٬۵۵۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • (بدانند) خدا از او خوشنود است و (اجازه‌ی شفاعت او را داده است. به خاطر همین معرفت و آگاهی) همیشه از خوف (مقام کبریائی) خدا ترسان و هراسانند. آنچه پیش رویشان
    ۶۱ کیلوبایت (۵٬۶۸۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • همان نور ايمان و معرفت است كه به مؤ منين اختصاص دارد. تمثيل نور خدا به نور چراغ (مثل نوره كمشكوة ...). براى بيان تابش نور ايمان و معرفت در قلوب مؤ منين
    ۵۹ کیلوبایت (۵٬۰۴۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • برای آنکه مبادا بگویند درس گرفته‌ای، و برای آنکه آن را به روشنی برای اهل معرفت باز می‌گوییم‌ و بدين سان آيات را گونه گون مى‌گردانيم [تا حق را دريابند] و
    ۳۵ کیلوبایت (۲٬۴۰۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • فرموده: كفر در شريعت عبارت است از انكار آنچه خدا معرفت آن را واجب كرده از قبيل وحدانيت و عدل خدا و معرفت پيغمبرش و آنچه پیغمبر آورده از اركان دين هر كه يكى
    ۱۸ کیلوبایت (۲٬۰۹۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
نمایش (۵۰تای قبلی | ) (۲۰ | ۵۰ | ۱۰۰ | ۲۵۰ | ۵۰۰)