نتایج جستجو
از الکتاب
آیا منظورتان مريم از زینت ظاهرى بود؟
- النور ٣١ (رده مراد از زینت ظاهرى)حفظ آن از نظر غير و حرمت نظر زن بعورت زن و وجوب حفظ آن از نظر غير و آنكه هر چه در قرآن از حفظ فرج است از زنا است جز اين آيه كه از نظر است و از امام باقر۱۳۱ کیلوبایت (۱۱٬۱۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- النحل ١٤ (رده استفاده از زینت)استفاده از زینت ۴; استفاده از زینت هاى دریایى ۳; زینت هاى دریایى ۸ شکر: اهمیت شکر نعمت ۱۳; تشویق به شکر نعمت ۱۰; زمینه شکر ۱۲ طبیعت: استفاده از طبیعت ۴۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- الأعراف ٢٦ (رده اهمیت زینت)لباس تقوى خوف از خدا است و قمى ره فرموده لباس تقوى رخت سفيد است و از امام باقر (ع) نقل شده است كه مراد از لباس رخت است كه ميپوشند و مراد از ريش متاع و مال۵۲ کیلوبایت (۴٬۴۲۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...)) بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن۴۵ کیلوبایت (۴٬۱۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- عمران:106]. ظاهراً مراد از بياض وجه شادى و از سواد آن اندوه است مثل [قيامة:22-24] آيه 38-40 عبس نيز نظير آن است. و شايد هم سفيدى و سياهى ظاهرى مراد باشد به نظرم۳ کیلوبایت (۲۱۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- پيشگويى نيز شده است. «تَبَّتْ» از ريشه «تب» به معناى خسران و هلاكت است و مراد از «يد» در آيه، دستِ ظاهرى نيست، بلكه كنايه از وسيله قدرت و تلاش انسان است.۳۸ کیلوبایت (۳٬۹۷۲ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۰۷
- عمران:106]. ظاهراً مراد از بياض وجه شادى و از سواد آن اندوه است مثل [قيامة:22-24] آيه 38-40 عبس نيز نظير آن است. و شايد هم سفيدى و سياهى ظاهرى مراد باشد به نظرم۴ کیلوبایت (۲۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- ماندهاند و بعضى گفتهاند مراد از زينت زمين انبياء و اوصياء و اولياء و علماء و صلحاء ميباشند كه زمين بوجود ايشان زيور دارد و مراد از آزمايش الهى نسبت بمردم۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- الفاتحة ٦ (رده مراد از صراط مستقیم)راه راست و نيز از آنحضرت روايت شده است كه صراط باريكتر از مو و برّندهتر از شمشير است بعضىها ميگذرند از آن مانند برق و برخى عبور ميكنند از آن مانند دويدن۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- يوسف ٨٣ (رده مراد از صبر جمیل)پس جستجو كنيد از يوسف و برادرش و نا اميد مشويد از رحمت خدا همانا نا اميد نميشوند از رحمت خدا مگر گروه كافران. تفسير - برادر بزرگ مذكور پس از تصميم با قامت۶۰ کیلوبایت (۵٬۱۷۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- الفاتحة ٥ (رده استمداد از خدا)حوائج از ذات تو يارى خواهيم. تحقيق: يكى از محسنات بلاغت، اسلوب التفات است؛ و يكى از اقسام آن، التفات از غيبت به خطاب است. چنانچه در اين سوره مباركه از ابتدا۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- معناى ظاهرى است و معناى باطنى آن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است حقير عرض ميكنم مكرّر ذكر شده كه معناى ظاهرى و باطنى هر دو مراد است و اين از قبيل۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- اينكه ايمان عبارت است از ((علم عملى )) مراد از لغو و اعراض از لغو در آيه شريفه اشاره به اينكه وصف مؤ منين به اعراض از لغو كنايه از علّو همت و كرامت نفس۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- اوقات از همه بيشتر ميترسند و بنظر حقير مراد خوف نداشتن پيغمبران از غير خدا است با آنكه در بساط قربند نه از خدا تا مناسب شود با نهى حضرت موسى از خوف آن۴۵ کیلوبایت (۴٬۱۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- النحل ١٥ (رده استفاده از راهها)معناى ظاهرى است و معناى باطنى آن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است حقير عرض ميكنم مكرّر ذكر شده كه معناى ظاهرى و باطنى هر دو مراد است و اين از قبيل۳۸ کیلوبایت (۳٬۳۳۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- النحل ١٧ (رده غفلت از بی نظری خالق)معناى ظاهرى است و معناى باطنى آن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است حقير عرض ميكنم مكرّر ذكر شده كه معناى ظاهرى و باطنى هر دو مراد است و اين از قبيل۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- التوبة ٣٧ (رده مراد از نسىء)صفر را از محرم جلوتر محسوب میداشتند و در یک سال آن را به عقب مى انداختند. Tabber requires Javascript to function. آيات ۳۷ - ۳۶، سوره توبه مراد از ماههاى۴۹ کیلوبایت (۳٬۹۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- النحل ١٨ (رده عجز از شکر نعمت)معناى ظاهرى است و معناى باطنى آن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است حقير عرض ميكنم مكرّر ذكر شده كه معناى ظاهرى و باطنى هر دو مراد است و اين از قبيل۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- النمل ١٨ (رده مصونیت از پایمالى سپاه سلیمان)اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...)) بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن۴۶ کیلوبایت (۳٬۸۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- النجم ١ (رده مراد از نجم)فقال: «و النجم إذا هوى»... . از امام رضا(ع) روایت شده... که فرمود: مراد از «نجم» رسول خدا(ص) است و خداوند رسول خود را در مواردى [از قرآن] نجم نامیده و فرموده۳۶ کیلوبایت (۳٬۵۴۲ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- اطلاق ميشود و قمى ره فرموده مراد از فصيله مادر است كه از او ولادت يافته و نيز اگر تمام دنيا از آن او باشد حاضر است بدهد پس از عذاب جهنّم نجات دهد آن فدا۴۰ کیلوبایت (۳٬۶۶۸ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۶
- الإسراء ٢٢ (رده زمینه اجتناب از شرک)روشن مى شود مراد از آيت بودن شب وروز ومحوآيت ليل ومبصره بودن آيات نهار وجود قدرت وآزادى ، دليل ومجوز ارتكاب هر عملى نيست معناى ((طائر(( ومراد از جمله : ((وكل۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- در مراد از آيه شريفه پيمانه ملك گم شده است ! كيفر سارق معين مى شود پيمانه از باروبنه بنيامين برادر ابوينى يوسف (عليه السلام ) يافته مى شود! مراد از اينكه۴۵ کیلوبایت (۳٬۹۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک میدهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است. |همه را، اين گروه و آن گروه را از عطاى پروردگارت۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- النمل ٢٠ (رده بازدید از پرندگان)آگاهى از زبان پرندگان و در اختیار داشتن سپاهى عظیم (از جن و انس و پرندگان) از غیبت هدهد و راز آن آگاه نبود و علت آن را از دیگران پرسید. ۸ - بازدید از نیروهاى۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- سوره بروج مضامين سوره مباركه بروج مراد از ذات البروج بودن آسمان اقوال گوناگون مفسّران درباره مراد از «شاهد و مشهود» اقوال از «أصحاب الأخدود» و معناى «قُتل۴۹ کیلوبایت (۴٬۵۶۰ واژه) - ۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۵:۴۷
- دهد. بنابراين مراد از جمله «وَ لَا الْإِيمانُ» رها بودن و گمراه بودن و بىايمان بودن پيامبر، قبل از بعثت نيست، بلكه مراد آن است كه پيامبر از جزئيّات و محتويّات۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۹۸ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۶
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...)) بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست طوايف مخصوص از جن و انس۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- الأنفال ٤٦ (رده اجتناب از اختلاف)داشتن اهل ایمان از نزاع و اختلاف، پس از فراخوانى آنان به اطاعت از خدا و رسول مى تواند اشاره به این معنا داشته باشد که تنها راه براى دور ماندن از نزاعها و اختلافات،۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- الإسراء ٢١ (رده عبرت از تفاوت انسان ها)روشن مى شود مراد از آيت بودن شب وروز ومحوآيت ليل ومبصره بودن آيات نهار وجود قدرت وآزادى ، دليل ومجوز ارتكاب هر عملى نيست معناى ((طائر(( ومراد از جمله : ((وكل۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- النمل ٢١ (رده اهمیت دفاع از خود)اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...)) بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- الأنفال ٤٢ (رده عبرت از تاریخ)تا هلاک شود. مراد از هلاک در اینجا کفر است چون سبب هلاک است. «یَحْیَی»: زنده شود. مراد از زنده شدن، ایمان آوردن است. زیرا ایمان آوردن، از مرگِ کفر زندهشدن۶۴ کیلوبایت (۵٬۳۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- مردم و از طبقات غیر مرفه جامعه بودند. (ما نریک اتبعک إلاّ الذین هم أراذلنا) مراد از «أراذل» - از آن رو که مقابل «ملأ» قرار گرفته - توده هاى مردم و افراد۴۹ کیلوبایت (۳٬۸۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- الأنفال ٤٤ (رده عبرت از تاریخ)پیروزى مسلمانان در آن نبرد، امرى از پیش رقم خورده و تقدیر شده (لیقضى اللّه أمرا کان مفعولا) «أمراً» به معناى کار است و مراد از آن تحقق جنگ بدر و پیروزى مسلمانان۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- ببهتر از اين از براى آنانكه پرهيز كردند نزد پروردگارشان بوستانهائى است كه ميرود از پاى آنها نهرها جاودانانند در آن و زنهاى پاكيزه و خشنودى از جانب خداوند۵۹ کیلوبایت (۴٬۵۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- راجع بنسل او است و او مخلوق از سلاله طين بوده و بعضى گفتهاند مراد از طين او است كه از گل خلق شده و منى سلاله و كشيده شده از او است كه مبدء خلق آدميزاد۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...)) بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن۵۴ کیلوبایت (۴٬۷۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- يوسف ٢٣ (رده اهمیت اطاعت از خدا)نبود كه چشم از او بپوشد و در تحصيل مراد از او نكوشد بيچاره زليخا كه گرفتار اين ورطه هولناك شده بود يكباره عنان صبر و شكيبائى را از دست داد و پس از مراوده و۶۸ کیلوبایت (۵٬۷۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- لقمان ٣٢ (رده شرایط استفاده از آیات خدا)بسيار نا شكرگزار باشد خصوصا بعد از فرجى كه خداوند بعد از چنين شدّتى باو داده چون ختر قبيحترين غدر است و بعضى گفتهاند مراد از صبّار شكور كسى است كه حبس كند۵۶ کیلوبایت (۴٬۸۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- نماز را و از آنچه روزى داد خداوند بآنها انفاق ميكنند و از آنچه ياد داديم ما بآنها خبر ميدهند، و نيز در برهان از آنحضرت نقل فرموده كه مراد از كسانيكه ايمان۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
- الفاتحة ٧ (رده مراد از صراط مستقیم)(هِمْ) یا از (الَّذِینَ) است. «الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ»: مراد کسانی است که در (فتح / از آنان سخن رفته است. «الضَّآلِّینَ»: گمراهان. مراد کسانی است که در (آلعمران۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- آل عمران ٢٨ (رده ترس از خدا)كس چنين كند از خداى در چيزى- پيوندى- نيست- از دين حق و از دوستى و خشنودى خداى بهرهاى ندارد- مگر اينكه از آنان تقيه كنيد- يعنى مگر آنكه از شرّ آنها بترسيد۷۶ کیلوبایت (۶٬۸۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الأنفال ٤٩ (رده عبرت از تاریخ)بر بدن كفار آتش شعلهور ميگرديد و از پيغمبر (ص) نقل شده است كه مردى بآنحضرت عرض كرد من حمله نمودم بيكى از كفار پيش از آنكه شمشيرم باو برسد سرش افتاد فرمود۴۰ کیلوبایت (۳٬۰۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- آل عمران ١٣ (رده عبرت از تاریخ)دهند نقش و معناى ((قائما بالقسط)) در آيه شريفه پاسخ به سخن بعضى از مفسرين كه گفته اند مراد از شهادت دادن خدا، شهادت قولىنيست شهادت خداوند دعواى مشركين را باطل۶۳ کیلوبایت (۵٬۲۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الدّنيَا ذَلِكَ مَبلَغُهُم مِنَ العِلم». و مراد از فرحشان از علمى كه دارند، غرور و خودپسندى ناشى از زرنگى و علم ظاهرى است، كه در اداره زندگى خود دارند. و خودباختگى۳۸ کیلوبایت (۴٬۱۲۶ واژه) - ۲۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۲۷
- يعنى همواره صله رحم مى كنند، و از درِ خشيت و ترس از خدا، پيوند خويشاوندى را كه از لوازم خلقت بشر است، محترم مى شمارند. و نيز از خواص دل هاى اين طایفه اين است۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۹۲ واژه) - ۳ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۵۳
- در كافى و عياشى در تفسير خود آن را از هشام بن سالم از آن جناب نقل كرده اند، و در تفسير قمى از پدرش از نوفلى از سكونى از امام صادق (عليه السلام ) همين معنا۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۷۶ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۰
- خود از سدير از آنجناب آورده و قمى در تفسيرش به سند خود از حارث بن عمر از آن جناب و نيز ابن شهر آشوب در مناقب از ابى الجارود و ابى الصباح كناسى از امام۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۹۰ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۹
- بنابراين اينكه بعضى ها گفته اند: مراد از مشركين در آيه ، مشركين مكه هستند صحيح نيست ، و همچنين اينكه عده اى ديگر گفته اند: مراد از آنان ، منافقين هستند، زيرا۴۳ کیلوبایت (۵٬۱۱۸ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۲۵
- مِن بَعْدِ مَوْتِهَا ...لا يَعْقِلُونَ»: مراد از احياى زمين بعد از مردن آن ، روياندن گياهان در بهار، بعد از مردن آنها در زمستان است. «قل الحمد لله» -۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۵ واژه) - ۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۰۱
- آمَنُوا و عَمِلُوا الصَالِحَات». و مراد از «ايمان»، ايمان به خدا، و مراد از ايمان به خدا، ايمان به همه رسولان او، و مراد از ايمان به رسولان او، اطاعت و پيروى۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۹۱ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۲۰:۰۴
- دهند. و بعضى از مفسّران گفته اند: مراد از «صدور» مردم، بيرون شدنشان از قبور به سوى موقف حساب است، و منظور از متفرّق بودنشان، متمايز بودن آنان از نظر سيماست۴۵ کیلوبایت (۵٬۱۹۹ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۵۴
- عبارت است از: مجموع همان افكار فاضله، و دور از هوس و از اغراض نفسانى شخصى. و رابعا - ملائكه كه انسان نامبرده از آن ها خبر می دهد، عبارتند از: قواى طبيعى۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۳۵ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۴
- كبود است كه يكى از رنگها است و از فراء نقل شده كه گفته است : مراد از زرق محشور شدن مجرمين و كور بودن ايشان است چون چشم وقتى بينائيش از بين مى رود كبود۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۸۰ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۰
- و در تفسير عياشى از ثورى از امام ابى جعفر (عليه السلام ) روايت كرده ، كه گفت از آنجناب از حجر الاسود سؤ ال كردم ، فرمود: سه تا سنگ از سنگهاى بهشت به زمين۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۲۹ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۰۷
- همه چيز قادر است (۱۴۸) و از هر جا بيرون شدى رو بسوى قسمتى از مسجدالحرام كن و بدان كه اين حق است و از ناحيه پروردگار تو است و خدا از آنچه ميكنيد غافل نيست۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۵۲ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۲۷