نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۵۷ از ۵۷
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • الأنعام ١٥٢ (رده قدرت در تکلیف)
    جلد 2 - صفحه 583 توانش تكليف نمى‌كنيم. و هرگاه سخن مى‌گوييد (چه در قضاوت و چه در شهادت) عدالت را رعايت كنيد، هر چند (به زيان) خويشاوندتان باشد و به عهد
    ۶۷ کیلوبایت (۵٬۵۷۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
  • يوسف ٢٧ (رده امارات قضایى در اثبات دعوا)
    6- آنجا كه خدا بخواهد، بستگان مجرم عليه او شهادت مى‌دهند. «شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها» 7- در شهادت و داورى، مراعات حسب، نسب، موقعيّت و خويشاوندى متّهم،
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۲۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • المرسلات ١٤ (رده باطل در قیامت)
    نزول ملائكه و در وقتى است كه كوهها از جا كنده و پراكنده گردد و در وقتى است كه پيغمبران مبعوث شوند در اوقات مختلفه چنانچه قمّى ره نقل نموده و در مجمع نسبت بامام
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۰۰ واژه) - ‏۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۶
  • المرسلات ١٣ (رده باطل در قیامت)
    نزول ملائكه و در وقتى است كه كوهها از جا كنده و پراكنده گردد و در وقتى است كه پيغمبران مبعوث شوند در اوقات مختلفه چنانچه قمّى ره نقل نموده و در مجمع نسبت بامام
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۳۳ واژه) - ‏۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۵
  • يوسف ٢٦ (رده امارات قضایى در اثبات دعوا)
    السلام ) نسبت داده شده است در مذمت صاحبان اين سخنان موهون افراط در پذيرش و تسليم در برابر هر چه حديث نام دارد، يكى از دو علت وقوع در اين افترائات مى باشد دومين
    ۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۱۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • النساء ٦٥ (رده شک در افعال خدا)
    پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملا تسلیم باشند
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۱۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • دانا. تفسير بيان الم در سوره بقره گذشت و در مجمع از امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه مراد از افتتان ابتلاء در انفس و اموال است و در نهج البلاغه است كه
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۰۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
  • المائدة ٤٤ (رده تورات در یهود)
    مردمان در اجراى احكام حق‌ وَ اخْشَوْنِ‌: و بترسيد از من در تغيير حكم و در آن مداهنه مكنيد. حاصل اين، نهى حكام است، از آنكه به جهت خوف از ضرر يهود در حكومات
    ۸۵ کیلوبایت (۶٬۷۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • النساء ١٤١ (رده پیروزى در جنگ)
    عليهم بذيل اين آيه در ابواب فقهيه در اين قبيل موارد تمسك فرموده‌اند ولى انصاف آنستكه مناسب با حكومت الهى در روز قيامت همان حجت است كه در مقام فصل خصومت و
    ۵۷ کیلوبایت (۴٬۳۵۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
  • المائدة ٤٨ (رده قرآن در صدر اسلام)
    [خواست‌] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد. پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد. بازگشت [همه‌] شما به سوى خداست؛ آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مى‌كرديد
    ۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • يونس ٢٨ (رده بتها در قیامت)
    شما و معبودهایتان در جای خود بایستید. بعد آنها را از هم جدا می‌سازیم (و ایشان را مقابل معبودهایشان نگاه می‌داریم و در میان طرفین به داوری می‌پردازیم) و معبودهایشان
    ۳۷ کیلوبایت (۲٬۷۵۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
  • المرسلات ١١ (رده انبیا در قیامت)
    نزول ملائكه و در وقتى است كه كوهها از جا كنده و پراكنده گردد و در وقتى است كه پيغمبران مبعوث شوند در اوقات مختلفه چنانچه قمّى ره نقل نموده و در مجمع نسبت بامام
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۷۵ واژه) - ‏۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۵
  • دادیم‌؛ پس در آن اختلاف شد و اگر از جانب پروردگارت فرمان [:مهلت] سبقت نگرفته بود، بی‌گمان میانشان داوری شده بود و اما آنان در (باره‌ی) آن در (ژرفای) شکّی
    ۳۱ کیلوبایت (۱٬۶۵۵ واژه) - ‏۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۸
  • بيرون گشته ، و وارد شهر شد، در شهر دو نفر را ديد كه يكديگر را كتك مى زدند، يكى در دين موسى بود، و ديگرى در دين فرعون ، آن مردى كه در دين موسى بود موسى را به
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۴۰۱ واژه) - ‏۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۱۲
  • نزول ملائكه و در وقتى است كه كوهها از جا كنده و پراكنده گردد و در وقتى است كه پيغمبران مبعوث شوند در اوقات مختلفه چنانچه قمّى ره نقل نموده و در مجمع نسبت بامام
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۶۶ واژه) - ‏۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۵
  • ميدهد در آخرت اگر چنين شركائى دارند بياورند شهادت بدهند بر اين ادّعا اگر راست ميگويند و بعضى گفته‌اند مراد آنستكه آيا شركائى كه آنها براى خدا در عبادت
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۵۹ واژه) - ‏۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۴۵
  • الأنعام ٨٩ (رده در تاریخ)
    آن شناخت اسرار شریعت و قراردادن هر چیز در جای خود و انجام کارها در جای مناسب است. دانش و بینش سودمند. قضاوت و داوری. «هؤُلآءِ»: اینان. مراد اهل مکّه و دیگر
    ۴۸ کیلوبایت (۳٬۴۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • المائدة ١٠٦ (رده محرمات در ادیان)
    نوعى تواضع در برابر كبريائى خداوند است گفتارى در معناى شهادت اعتبار شهادت در ميان ملل مختلف و در اسلام گفتارى پيرامون معناى عدالت اعتبار عدلت در شاهد، حكمى
    ۷۶ کیلوبایت (۶٬۲۳۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
  • صادِقِينَ (41) أَمْ لَهُمْ شُرَكاءُ: يا مر ايشان را است شريكانى در اين قول در اقامت شهادت بر صدق دعوى ايشان، يا ضامن اين حكم، فَلْيَأْتُوا بِشُرَكائِهِمْ‌:
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۳۴۷ واژه) - ‏۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۴۶
  • من در غياب او به گناه خود اعتراف و به پاكى او شهادت دادم. علاوه بر اين لازمه اين تفسير اين است كه معناى اعتراف و شهادت باطل شود، چون اعتراف و شهادت وقتى
    ۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۸۴ واژه) - ‏۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۰۲
  • الحج ٥٧ (رده آیات خدا در قرآن)
    ظاهرا اين در عالم برزخ باشد چون بعدا فرموده داخل ميفرمايد ايشانرا البتّه در منزلى كه پسند آنها است زيرا هر چه دلشان بخواهد و چشمشان از آن لذّت برد در آنجا موجود
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • الأنعام ٥٧ (رده شرایط حرکت در راه حق)
    می‌کنید (که در برگیرنده‌ی شریعت غرّا و آشکارا است. بدانید عذاب و کیفری) که در (نزول و وقوع) آن شتاب می‌ورزید در قدرت من نیست. فرمان جز در دست خدا نیست
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۲۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
  • القلم ٤٠ (رده اهمیت برهان در عقیده)
    ميدهد در آخرت اگر چنين شركائى دارند بياورند شهادت بدهند بر اين ادّعا اگر راست ميگويند و بعضى گفته‌اند مراد آنستكه آيا شركائى كه آنها براى خدا در عبادت
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۶۵ واژه) - ‏۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۴۶
  • الصافات ٢٤ (رده پرسش در قیامت)
    مراد از محشور شدن کافران با ازواج خود، در دوزخ چیست؟ وجه تعبير به «هدايت»، در راندن کافران به سوی جحیم کافران در قیامت، از چه چیز بازخواست می شوند؟ جایگاه
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۵۲ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۰۳
  • المجادلة ٦ (رده اخبار خدا در قیامت)
    مى‌باشد؛ البته در كنار گواهى و شهادت خداوند، شاهدان ديگرى نيز هستند. «يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ» «2» 1- قهر الهى هم در دنياست، «كُبِتُوا» و هم در آخرت. «يَوْمَ
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۶۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
  • آل عمران ٨٣ (رده شعور در آفرینش)
    ديگر در آيه كه جواب شرط باشد مناقشه در سخن بعضى از مفسرين در معناى آيه تسليم تكوينى تمامى اهل آسمانها و زمين در برابر اللّه تعالى بحث روايتى (در ذيل آيات
    ۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
  • زنند بعضى در بعضى، و بعضى ضمير در بعضهم را راجع بيأجوج و مأجوج و موج بعضى در بعضى را بملاحظه كثرت و ازدحام آنها در روز انهدام سدّ و ريختن آنها در ميان ساير
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۲۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • تعالى تبين و تفحص را واجب گردانيده در خبر فاسق نه در غير او، پس در خبر عادل تبين واجب نباشد و بحثى در آن مى‌باشد كه در كتب اصول مقرر است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ
    ۶۳ کیلوبایت (۶٬۰۳۰ واژه) - ‏۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۸
  • خوابی‌؛ آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، تنها از آنِ اوست‌؛ کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه را در پیش روی آنان و آنچه را در پشت سرشان
    ۲۳۴ کیلوبایت (۱۳٬۲۷۰ واژه) - ‏۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۶
  • القصص ٢٨ (رده نظارت خدا در عقد)
    شهر بوده است ؟ موسى (عليه السلام ) در اعمال خود مراقبت شديد داشته و فقط رضاى خدا را در نظرداشته است بحث روايتى رواياتى در ذيل جمله ((رب انى لما انزلت الى
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۱۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • الشورى ١٧ (رده ملاک قضاوت در قیامت)
    حقير و شهادت آيات سابقه و لاحقه روى سخن با همان كفار مكه است كه حجّت بر آنها تمام شده بود و مخاصمه و محاجّه آنها در دين خدا اشكالاتى بوده كه در حكمت احكام
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۰۷ واژه) - ‏۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۲
  • دانستى كه سنّت خداى تعالى در ميان آنان چه بود، و چگونه خدا در دنيا هلاك و در آخرت به آتش ‍ جاودانه مبتلايشان نمود، پس ديگر در عبادت قوم خودت شكّ و ترديد
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۲۱ واژه) - ‏۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۳۱
  • عليه انسان شهادت مى دهد و مشهود، روز قيامت است. و يا اين كه شاهد گواهانند كه عليه مردم شهادت مى دهند و مشهود، مردمى هستند كه عليه شان شهادت داده شده. و
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۸ واژه) - ‏۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۶
  • دنيا كه در آن جا، اين معانى براى همه روشن نيست، و گرنه در دنيا هم، اين عناوين مال خدا است. پس معناى بودن زمين در قيامت در قبضۀ خدا، اين است كه: در قيامت،
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۳۳ واژه) - ‏۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۰
  • هنگام داورى يا شهادت و يا در هر مورد ديگر سخنى مى گوئيد عدالت را رعايت كنيد و از مسير حق منحرف نشويد، هر چند در مورد خويشاوندان شما باشد و داورى و شهادت
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۱ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
  • اعمالش نشان مى دهد، در طرز راه رفتنش ، در نگاه كردنش ، در سخن گفتنش و در همه كارش . به همين دليل تا به كوچكترين پديده اى از اين صفات در اعمال برخورديم بايد
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
  • خيانت شده اند و اين شهادت جنبه حسى پيدا ميكند نه حدسى و از روى قرائن . در آخرين آيه مورد بحث در حقيقت فلسفه احكامى را كه در زمينه شهادت در آيات قبل گذشت بيان
    ۵۰ کیلوبایت (۵٬۷۲۲ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۰
  • وعده داديم و مؤمنان، در طلب آنند. و در مجمع البيان، در ذيل آيه: «وَ إذَا مَرُّوا بِهِم يَتَغَامَزُون» مى گويد: بعضى گفته اند اين آيه در شأن على بن ابى طالب
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۷۸۳ واژه) - ‏۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۹
  • انحرافات آنها در زمينه معاد مى گويد، و در حقيقت با بيان اين بخش روشن مى شود كه آنها در تمام اصول دين گرفتار تزلزل و انحراف بودند، هم در توحيد و هم در نبوت و هم
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۸۰ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۴
  • طائفه نيز بحق شهادت دادند، پس هر شهيدى شفيعى است ، كه مالك شهادت است ، چيزيكه هست اين شهادت ، همانطور كه در سوره فاتحه گفتيم ، و بزودى در تفسير آيه : ((و
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۳۱ واژه) - ‏۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۶
  • مشاهده كنند، تا در نتيجه آن هايى كه در دنيا اهل حق بوده اند، در سايه ظهور آن رستگار، و از آثارش برخوردار گردند. و آن هايى كه در دنيا در برابر حق استكبار
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۸۳ واژه) - ‏۵ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۳
  • گرنه «إماته» و «إحياء» نمى شود. در نتيجه، زندگى داراى سه مرحله مى شود: يكى زندگى در دنيا. دوم در برزخ. سوم در قيامت. و كفار در اين كلام خود، متعرض حيات دنيوى
    ۴۵ کیلوبایت (۵٬۱۶۱ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۷
  • را در تفسير آيه «فما كانوا ليؤ منوا بما كذبوا من قبل » در جلد هشتم اين كتاب ايراد نموده ، در آنجا گفتيم كه اين آيه به عالم ذر اشاره دارد، و آنچه در اينجا
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۴۳ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۰
  • مؤ ثرترين بحثها در اين زمينه در سوره هاى مكى منعكس است ، و همين اساس محكم بود كه اثرات شگرفش در مدينه ، در غزوات ، در برخورد با دشمن ، در برابر كارشكنيهاى
    ۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۶۷ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۰
  • شد، و موقعيت ممتازى در اسلام پيدا كرد، و چنانكه ميدانيم سرانجام يكى از فرماندهان لشكر اسلام در جنگ موته شد كه در همان جنگ شربت شهادت نوشيد. هنگامى كه پيامبر
    ۳۶ کیلوبایت (۴٬۲۳۷ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۷
  • مشروحا در اين زمينه بحث شده است ). ۲ - «خواب » در روايات اسلامى از رواياتى كه مفسران در ذيل آيات فوق ذكر كرده اند نيز به خوبى روشن مى شود كه خواب در اسلام
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۳۲ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۳
  • سوگندى كه در «يس * وَ القُرآنِ الحَكِيم»، و در «ق وَ القُرآنِ المَجِيد»، و در «ن وَ القَلَم» است، نه اين كه عطف بر ماقبل باشد. چيزى كه هست، بايد در جستجوى
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۵۸۲ واژه) - ‏۷ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۱۶
  • بنابراين ما در عين احترام به پيشگامان در خط ايمان پرونده اعمال آنها را چه در عصر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله )، و چه در طوفانهاى شديدى كه بعد از او در جامعه
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۳۶۴ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۸
  • نماز رو به سوى كعبه كنند ۲ در سوره نساء آيه ۱۵ درباره مجازات زنان زناكار دستور داده شده كه در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس كنند تا زمانى كه
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۳۷ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۸
  • صيغۀ تثنيه در آيه «هَذَانِ خَصمَانِ اختَصَمُوا فِى رَبّهِم فَالّذِينَ كَفَرُوا...»، در دو نفر به كار نرفته، بلكه در دو جمعيت استعمال شده. به شهادت اين كه هم
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۳۶۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۳
  • الوهيت اين است كه: إله، بايد در بندگان خود و در بين آنان به حق داورى كند و خداى سبحان، در قيامت، در بين خلقش به حق داورى مى كند. اما خدايانى كه شما مشركان
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۷۴۳ واژه) - ‏۱۹ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۱۴
  • امة نبى »؟ در پاسخ ميگوئيم : ما قبلا در مباحثى كه در جلد دوم اين كتاب پيرامون نبوت داشتيم فرق ميان رسول و نبى را بيان كرديم ، و قضاوتى كه در آيه مورد بحث
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۴۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۴۸
  • كاملا از هم جدا مى كند. در اصطلاح فقهى اگر چه « بينة » به شهادت دو نفر عادل گفته مى شود ولى معنى لغوى آن كاملا وسيع است و شهادت دو عادل يكى از مصداقهاى
    ۴۶ کیلوبایت (۵٬۵۲۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۴
  • آتش در درون خود نمى كنند). «إنّما يأكلون فى بطونهم نارا»: (آن ها كه ربا مى خورند، در شكم خود آتش فرو مى كنند). و به جان خودم، اگر در قرآن كريم در اين باره،
    ۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۳۵ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۴
  • جناب اين است كه: امر، تنها در قيامت مختص به خدا نيست؛ بلكه در دنيا هم همين طور است. و اگر در آيه، مالكيت امر را مختص به خدا در روز قيامت كرده، به اين اعتبار
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۳ واژه) - ‏۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۳
  • دستى ها را در سحر خود به كار گرفته بودند تا در نظر تماشاگران به صورت مارها و اژدها در آيد، تا اژدها شدن عصاى موسى تحت الشعاع قرار گيرد. در اين آيه حذف
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۶ واژه) - ‏۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۲
  • معانى در احكام و تفصيل و در اتحاد و اختلاف غير حال اعيان خارجى است (احكام در اعيان خارجى مثلا در يك ماشين محكم و يا ساختمان محكم يك معنا دارد، و در معانى
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۵۱ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۳