ص ٧٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و همانا بر تو است لعن من تا روز دین‌
|-|معزی=و همانا بر تو است لعن من تا روز دین‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::78|٧٨]] | قبلی = ص ٧٧ | بعدی = ص ٧٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::78|٧٨]] | قبلی = ص ٧٧ | بعدی = ص ٧٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یَوْمِ الدِِّینِ»: (نگا: فاتحه /  حجر / ، شعراء / ، صافّات / ). «إِلی یَوْمِ الدِّینِ»: همیشه تا روز قیامت.
«یَوْمِ الدِِّینِ»: (نگا: فاتحه /  حجر / ، شعراء / ، صافّات / ). «إِلی یَوْمِ الدِّینِ»: همیشه تا روز قیامت.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۸


ترجمه

و مسلّماً لعنت من بر تو تا روز قیامت خواهد بود!

|و تا روز جزا لعنت من بر توست
و تا روز جزا لعنت من بر تو باد.»
و بر تو لعنت (و غضب) من تا روز جزا حتمی و محقّق است.
و حتماً لعنت من تا روز قیامت بر تو باد.
و تا روز قيامت لعنت من بر توست.
و لعنت من تا روز جزا بر تو خواهد بود
و همانا لعنت من تا روز رستاخيز و پاداش بر توست.
قطعاً نفرین من تا روز جزا بر تو خواهد بود.
«و تا روز بُروز طاعت [:قیامت] همواره بر تو لعنت و دورباش من است.»
و همانا بر تو است لعن من تا روز دین‌


ص ٧٧ آیه ٧٨ ص ٧٩
سوره : سوره ص
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَوْمِ الدِِّینِ»: (نگا: فاتحه / حجر / ، شعراء / ، صافّات / ). «إِلی یَوْمِ الدِّینِ»: همیشه تا روز قیامت.


تفسیر

نکات آیه

۱ - ابلیس به خاطر سرپیچى از فرمان سجده بر آدم، مورد لعن و نفرین ابدى خداوند قرار گرفت. (و إنّ علیک لعنتى إلى یوم الدین)

۲ - طرد از درگاه خداوند و گرفتار شدن به لعن و نفرین ابدى، کیفر دنیوى ابلیس (فإنّک رجیم . و إنّ علیک لعنتى إلى یوم الدین) خداوند در هشت آیه بعد، ابلیس را به عذاب جهنم تهدید و محکوم کرد. این نکته مى رساند که طرد و نفرین ابلیس - آن هم با آمدن قید «إلى یوم الدین» - مربوط به کیفر دنیایى او است.

۳ - کیفر اصلى ابلیس، در روز قیامت به او داده خواهد شد. (و إنّ علیک لعنتى إلى یوم الدین) آمدن قید «إلى یوم الدین» براى لعن ابلیس، به این معنا نیست که او در قیامت مشمول آن نخواهد بود; بلکه بدین معنا است که او در قیامت، آن چنان عذابى خواهد دید که لعن شدنش فراموش گشته و چیزى به حساب نمى آید.

۴ - ابلیس، مغضوب خداوند و محروم از توفیق و رحمت او (و إنّ علیک لعنتى إلى یوم الدین) «لعن»; یعنى، طرد شخصى از روى غضب و لعن خداوند به معناى عقوبت اخروى و قطع توفیق و رحمت الهى در دنیا است (مفردات راغب).

۵ - قیامت، روز جزا و کیفر و پاداش الهى است. (یوم الدین) «دین» در آیه بالا به معناى حساب و جزا است.

۶ - یوم الدین، از نام هاى قیامت (یوم الدین)

۷ - تکبر، خودبرتربینى و سرپیچى از فرمان خداوند، زمینه ساز لعن و نفرین ابدى (إلاّ إبلیس استکبر ... و إنّ علیک لعنتى إلى یوم الدین)

موضوعات مرتبط

 آدم(ع) آثار ترک سجده بر آدم(ع) ۱ ابلیس آثار عصیان ابلیس ۱; کیفر اخروى ابلیس ۳; کیفر دنیوى ابلیس ۲; لعن بر ابلیس ۱، ۲; محرومیت ابلیس ۴; مغضوبیت ابلیس ۴ پاداش پاداش اخروى ۵; وقت پاداش ۵ تکبر آثار تکبر ۷ رحمت محرومان از رحمت ۴ عصیان آثار عصیان ۷ قیامت نامهاى قیامت ۶; ویژگیهاى قیامت ۵ کیفر کیفر اخروى ۵; وقت کیفر ۵ لعن مشمولان لعن ۱، ۲; موجبات لعن ۷ مغضوبان خدا ۴ 
  • یوم الدین ۶ :

منابع