النجم ٢٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و چه بسیار فرشتگان آسمانها که شفاعت آنها سودی نمی‌بخشد مگر پس از آنکه خدا برای هر کس بخواهد و راضی باشد اجازه (شفاعت) دهد!

|و چه بسيار فرشته كه در آسمان‌هاست كه شفاعتشان سودى نمى‌بخشد مگر پس از آن كه خدا براى هر كه بخواهد و بپسندد، اذن دهد
و بسا فرشتگانى كه در آسمانهايند [و] شفاعتشان به كارى نيايد، مگر پس از آنكه خدا به هر كه خواهد و خشنود باشد اذن دهد.
و بسیار ملک در آسمانها هست که شفاعتشان سودمند نیست جز به امر خدا و بر آن کس که خدا بخواهد و از او خشنود باشد.
و چه بسیار فرشتگانی که در آسمان ها هستند که شفاعتشان هیچ سودی نمی بخشد مگر پس از آنکه خدا برای هر که بخواهد و بپسندد، اجازه دهد.
و چه بسيار فرشتگان در آسمانند كه شفاعتشان هيچ سود ندهد، مگر از آن پس كه خدا براى هر كه خواهد رخصت دهد و خشنود باشد.
و چه بسیار فرشته در آسمانهاست که شفاعت آنان سودی ندارد، مگر پس از آنکه خداوند برای کسی که بخواهد و بپسندد، اجازه دهد
و بسا فرشتگانى در آسمانها كه شفاعتشان هيچ سود نكند مگر پس از آنكه خداى براى هر- شفيع يا براى هر انسانى- كه بخواهد و پسندد، اجازه دهد.
چه‌بسیار فرشتگانی که در آسمانها هستند و (با وجود عظمت و بزرگواریشان) شفاعت ایشان سودی نمی‌بخشد و کاری نمی‌سازد، مگر بعد از آنکه خدا بخواهد به کسی (که شفیع است) اجازه دهد، و (از مشفوعٌ‌له) راضی و خوشنود گردد.
و چه بسیار فرشتگانی که در آسمان‌هایند حال آنکه شفاعتشان به کاری نیاید، مگر پس از آنکه خدا برای هر که خواهد و خشنود باشد اجازه دهد.
و بسا فرشتگانی در آسمانها که بی‌نیاز نگرداند شفاعتشان چیزی را مگر پس از آنکه دستور دهد خدا به هر که خواهد و خوشنود شود


النجم ٢٥ آیه ٢٦ النجم ٢٧
سوره : سوره النجم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«کَمْ»: چه بسیار است! «لا تُغْنِی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئاً»: (نگا: طه / زخرف / ، یس / ). «یَرْضی»: (نگا: طه / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - فرشتگان، فاقد قدرت مستقل در شفاعت (و کم من ملک ... إلاّ من بعد أن یأذن اللّه)

۲ - آسمان، مرکز و جایگاه بسیارى از فرشتگان (و کم من ملک فى السموت)

۳ - مشرکان، در امید واهى شفاعت فرشتگان از آنان * (و کم من ملک فى السموت لاتغنى شفعتم شیئًا) برداشت یاد شده بدین احتمال است که ذکر این آیه - پس از یادکرد عقاید مشرکان - بدان جهت باشد که آنان، بت ها را تمثال فرشتگان دانسته و با پرستش بت ها، انتظار شفاعت را از فرشتگان داشته اند.

۴ - مشرکان، معتقد به عظمت برتر خداوند، در مقایسه با فرشتگان و معبودهاى خویش (و کم من ملک فى السموت لاتغنى شفعتم شیئًا) از این که مشرکان از بت ها و یا فرشتگان، تمناى شفاعت در پیشگاه پروردگار را داشته اند، مطلب بالا استفاده مى شود.

۵ - فرشتگان، با تمامى عظمت مقام در عالم ملکوت، نیازمند اذن الهى در شفاعت (و کم من ملک فى السموت لاتغنى شفعتم شیئًا إلاّ من بعد أن یأذن اللّه) بنابراین که «فى السماوات» کنایه از علوّ مقام باشد برداشت یاد شده به دست مى آید.

۶ - کثرت شمار فرشتگان، در عالم ملکوت (و کم من ملک فى السموت) با توجه به این که «کم» خبریه و براى کثرت است، مطلب بالا استفاده مى شود.

۷ - امکان شفاعت، در پیشگاه خداوند، در صورت تحقق اذن او (لاتغنى شفعتم شیئًا إلاّ من بعد أن یأذن اللّه)

۸ - نیازمندى وساطت و شفاعت در پیشگاه خداوند به اذن او، نمودى از حاکمیت مطلقه الهى در دو گیتى (فللّه الأخرة و الأُولى . و کم من ملک ... إلاّ من بعد أن یأذن اللّه) ارتباط دو آیه، مى تواند اشاره به مطلب بالا داشته باشد.

۹ - شفاعت شفیعان، منوط به مشیت و رضایت خداوند است. (لاتغنى شفعتم شیئًا إلاّ من بعد أن یأذن اللّه لمن یشاء و یرضى) بنابراین که مراد از «من» در «من یشاء» شفاعت کنندگان باشد، برداشت بالا به دست مى آید.

۱۰ - تفاوت مراتب و درجات فرشتگان الهى در قرب به خداوند * (و کم من ملک ... إلاّ من بعد أن یأذن اللّه لمن یشاء و یرضى) برداشت یاد شده با توجه به دو نکته زیر به دست مى آید: الف) مراد از «من» در «لمن یشاء» شفاعت کنندگان (فرشتگان) باشد; ب) ذکر «لمن یشاء» ناظر بدان باشد که برخى از فرشتگان، از مقبولیت شفاعت برخوردارند.

۱۱ - تأثیر شفاعت فرشتگان، منوط به مشیت و رضایت الهى، در حق شفاعت شوندگان (إلاّ ... لمن یشاء و یرضى) بنابراین که مراد از «من» در «لمن یشاء» شفاعت شوندگان باشد، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۱۲ - تحصیل رضایت الهى، شرط بهره مندى از شفاعت شفیعان (لاتغنى شفعتم شیئًا إلاّ من بعد أن یأذن اللّه لمن یشاء و یرضى) برداشت یاد شده با توجه به دو نکته زیر به دست مى آید: الف) مراد از «من» در «لمن یشاء» شفاعت شوندگان باشد; ب) ذکر «یرضى» ناظر بدان باشد که براى تعلق مشیت الهى، مى باید رضایت او جلب شود.

۱۳ - شفاعت، امرى قانون مند و ضابطه دار (من بعد أن یأذن اللّه لمن یشاء و یرضى) از این که شفاعت، نیازمند اذن خداوند است و شافع و یا شفاعت شونده بایستى مرضى خداوند باشند، مطلب بالا استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: نقش آسمان ۲
  • امیدوارى: امیدوارى به شفاعت ملائکه ۳
  • خدا: آثار اذن خدا ۵، ۷، ۸; آثار رضایت خدا ۹، ۱۱، ۱۲; آثار مشیت خدا ۹، ۱۱; نشانه هاى حاکمیت خدا ۸
  • شفاعت: شرایط شفاعت ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۲; قانونمندى شفاعت ۱۳
  • عقیده: عقیده به عظمت خدا ۴
  • مشرکان: امیدوارى مشرکان ۳; عقیده مشرکان ۴
  • ملائکه: تقرب ملائکه ۱۰; جایگاه ملائکه ۲; شرایط شفاعت ملائکه ۱۱; شفاعت ملائکه ۱، ۵; کثرت ملائکه ۶; مراتب ملائکه ۱۰; وابستگى ملائکه۱

منابع