الشعراء ١٥٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و عذاب الهی آنان را فرا گرفت؛ در این، آیت و نشانه‌ای است؛ ولی بیشتر آنان مؤمن نبودند!

آنگاه آنها را عذاب در گرفت قطعا در اين [ماجرا] عبرتى است و اكثر آنان مؤمن نبودند
آنگاه آنان را عذاب فرو گرفت. قطعاً در اين [ماجرا] عبرتى است، و[لى‌] بيشترشان ايمان‌آورنده نبودند.
آن گاه عذاب موعود آنان را درگرفت (و هلاک گردیدند). همانا در هلاک این قوم آیت عبرتی (برای دیگران) بود، و اکثر آنها ایمان نیاوردند.
در نتیجه عذاب آنان را فرا گرفت. بی تردید در این سرگذشت، عبرتی بزرگ وجود دارد و [قوم صالح] بیشترشان مؤمن نبودند،
پس عذاب آنها فروگرفت. هرآينه در اين عبرتى است، و بيشترينشان ايمان نياوردند.
و عذاب ایشان را فرو گرفت، بی‌گمان در این مایه عبرتی هست و بیشترینه آنان مؤمن نبودند
پس عذاب آنان را فرو گرفت. همانا در اين نشانه و عبرتى است و بيشترشان مؤمن نبودند.
عذاب ایشان را فرو گرفت (و پشیمانی بدیشان سودی نبخشید). مسلّماً در این (سرگذشتِ پایمردی پیغمبران و مؤمنان، و سرنوشت کافران و ظالمان) درس عبرتی (برای مردمان، و همچنین نشانه‌ای از قدرت خداوند جهان در یاری دینداران و نابودی بی‌دینان و گردنکشان تاریخ) است. و اکثر (قوم ثمود هم ایمان نیاوردند و همچون قوم عاد) ایشان (نیز از زمره‌ی) مؤمنان نشدند.
پس آنان را عذاب در برگرفت. بی‌گمان و بی‌چون در این(جریان) نشانه‌ای است و (اما) بیشترشان (از) مؤمنان نبوده‌اند.
پس گرفت ایشان را عذاب همانا در این است آیتی و نیستند بیشترشان ایمان آرندگان‌


الشعراء ١٥٧ آیه ١٥٨ الشعراء ١٥٩
سوره : سوره الشعراء
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِنَّ فِی ذلِکَ ...»: (نگا: شعراء / .


تفسیر

نکات آیه

۱ - نزول عذاب فراگیر الهى بر ثمودیان، در پى کشتن ناقه صالح (فعقروها ... فأخذهم العذاب)

۲ - نتیجه بخش نبودن پشیمانى ثمودیان، پس از کشتن ناقه صالح (فعقروها فأصبحوا ندمین . فأخذهم العذاب)

۳ - هلاکت ثمودیان با عذاب استیصال، آیتى بزرگ و عبرت آموز براى دیگران (فأخذهم العذاب إنّ فى ذلک لأیة) واژه «آیة» در این جا مرادف «عبرة» است و نکره آمدن براى تفخیم مى باشد; یعنى، «إنّ فى ذلک لعبرة عظیمة».

۴ - نزول عذاب مرگبار بر ثمودیان، نمودى از سنت مستمر الهى در یارى رسانى به حق و سرکوب باطل (فأخذهم العذاب إنّ فى ذلک لأیة) نشانه و مایه عبرت بودن ماجراى هلاکت ثمودیان، مستلزم استمرار داشتن مجازات اقوام دیگر، در صورت کفرورزى و اصرار بر حق ناپذیرى آنان مى باشد.

۵ - تاریخ، منبعى براى درس آموختن و عبرت گرفتن (فأخذهم العذاب إنّ فى ذلک لأیة)

۶ - بیشتر ثمودیان، حق ناپذیر و مصمم بر کفر بودند. (و ما کان أکثرهم مؤمنین)

۷ - وجود اقلیتى مؤمن در میان ثمودیان (و ما کان أکثرهم مؤمنین)

۸ - فرجام هلاکت بار ثمودیان، هشدارى جدى به همه حق ستیزان (فأخذهم العذاب إنّ فى ذلک لأیة) با توجه به لحن تهدیدآمیز آیه و بیان این که علت انتقام گرفتن خداوند از ثمودیان، این بود که بیشتر آنان پذیراى ایمان نبودند (و ما کان أکثرهم مؤمنین)، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۹ - اصرار اکثریت افراد جامعه بر کفرورزى و حق ناپذیرى، زمینه ساز نزول عذاب و گرفتار شدن آنان به خشم و قهر الهى (فأخذهم العذاب ... و ما کان أکثرهم مؤمنین)

۱۰ - رسوخ روحیه کفرورزى و پندناپذیرى، در اکثریت شرک پیشگان صدراسلام (إنّ فى ذلک لأیة و ما کان أکثرهم مؤمنین) گرچه ضمیر «هم» در «أکثرهم» به ثمودیان بازمى گردد; اما در عین حال تعریض به مشرکان صدراسلام نیز دارد.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا :۳
  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱۰
  • اکثریت: آثار حق ناپذیرى اکثریت ۹; آثار کفر اکثریت ۹
  • باطل: نابودى باطل ۴
  • تاریخ: عبرت از تاریخ ۵; فواید تاریخ ۵
  • حق: آثار اصرار بر حق ناپذیرى ۹; امداد به حق ۴; هشدار به حق ستیزان ۸
  • خدا: سنتهاى خدا ۴
  • سنتهاى خدا: سنت امداد ۴
  • شناخت: منابع شناخت ۵
  • صالح(ع): قتل شتر صالح(ع) ۲; کیفر قتل شتر صالح(ع) ۱
  • عبرت: عوامل عبرت ۳، ۵
  • عذاب: زمینه عذاب ۹; عذاب استیصال ۳
  • قوم ثمود: اقلیت قوم ثمود ۷; اکثریت قوم ثمود ۶; بى تأثیرى پشیمانى قوم ثمود ۲; تاریخ قوم ثمود ۱، ۲، ۶، ۷; حق ناپذیرى قوم ثمود ۶; عبرت از فرجام قوم ثمود ۳; عذاب قوم ثمود ۱، ۴; عمومیت عذاب قوم ثمود ۱; فرجام شوم قوم ثمود ۸; کمى مؤمنان قوم ثمود ۷; گروههاى اجتماعى قوم ثمود ۷; لجاجت قوم ثمود ۶
  • کفر: آثار اصرار بر کفر ۹
  • مشرکان: حق ناپذیرى اکثریت مشرکان صدراسلام ۱۰; کفر اکثریت مشرکان صدراسلام ۱۰

منابع