الصافات ١١
ترجمه
الصافات ١٠ | آیه ١١ | الصافات ١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَاسْتَفْتِهِمْ»: از ایشان نظر بخواه. مراد از استفتاء در اینجا تنها اطّلاع از دیدگاه ایشان است و بس. والاّ رأی آنان فاقد ارزش است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً»: (نگا: شوری / ، احقاف / ). «مَنْ»: کسانی که. چیزهائی که. استعمال (مَنْ) بدان خاطر است که با اجرام سماوی ذویالعقول همچون فرشتگان و پریان وجود دارد و تغلیب است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ ...»: مراد از (مَنْ) شاید گذشتگان باشد که بسی از اینها قویتر بودهاند (نگا: توبه / ، قصص / ، روم / فاطر / ، غافر / و ، محمّد / ، ِ / ). «لازِبٍ»: چسبنده.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ -۱۱ سوره صافات
- وجوه مختلف درباره مراد از سه طايفه : صافات ، زاجرات و تاليات كه خداوند بدانهاسوگند ياد كرده است
- بيان اينكه مراد، سه طائفه از ملائكه كه ماءمورنزول وحى بوده اند مى باشد
- سه طايفه مذكور اعوان جبرئيل در نزول وحى اند مى باشد
- توضيح اينكه سوگند به صافات ، زاجرات و تاليات ، متضمن استدلال براى ان الهكم لواحد است
- بيان آيات راجع به تزيين آسمان دنيا به زيور كواكب و حفظ آن از شياطين ماردو...
- گفتارى در معناى شهاب در ذيل آيه : الا من خطف الخطفة فاتبعه شهاب ثاقب
- چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص) مأمور توجه دادن کافران و مشرکان بر آفرینش انسان و جهان و ترغیب آنان به تأمل و تفکر درباره آنها (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا) استفتا و پرسش در آیه شریفه، براى ترغیب به تفکر و تأمل است; نه براى پرسش و استفتاى حقیقى.
۲ - ناچیز بودن آفرینش انسان در مقایسه با آفرینش جهان (آسمان ها، زمین و...) (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا) ضمیر جمع «هم» در «فاستفتهم» - به قرینه آیات پیشین - به کافران و مشرکان بازمى گردد و مقصود از «من خلقنا» آسمان ها، زمین، فرشتگان و دیگر موجودات آسمانى است.
۳ - عظمت آفرینش آسمان ها، زمین، فرشتگان و دیگر موجودات آسمانى (أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا)
۴ - آفرینش جهانى سخت تر از آفرینش انسان، (آسمان ها، زمین و فرشتگان) گواه قدرت خداوند بر آفرینش مجدد انسان ها در قیامت و آسان و ممکن بودن آن براى او است. (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا) برداشت یاد شده از آن جا است که روى سخن آیه شریفه مشرکان اند; آنان که منکر معاد بوده و آفرینش مجدد انسان ها را از خاک، امرى بعید و بسیار سخت و ناممکن مى شمردند و «أءذا مِتنا و کنّا ترابا و عظاما أءنا لمبعوثون»، (آیه ۱۶ همین سوره).
۵ - مشرکان آفرینش مجدد انسان ها را در قیامت، امرى بعید و غیرممکن و بسیار سخت مى دانستند. (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا)
۶ - آفرینش آغازین انسان از گِل چسبنده بود. (إنّا خلقنهم من طین لازب) «طین» به معناى «گِل» و «لازب» به معناى «چسبنده» است.
۷ - آفرینش انسان از گِل چسبنده، گواه برترى آفرینش جهان طبیعت بر آفرینش انسان و شاهد توانایى خدا بر احیاى مجدد انسان ها از خاک است. (إنّا خلقنهم من طین لازب) برداشت فوق از آن جا است که جمله «إنّا خلقناهم من طین لازب» تعلیل است براى آنچه مورد استفتا و استفهام در جملات قبل بود.
موضوعات مرتبط
- آسمان: عظمت خلقت آسمان ها ۳; عظمت خلقت موجودات آسمانى ۳
- آفرینش: برترى خلقت آفرینش ۷; سختى خلقت آفرینش ۴; عظمت خلقت آفرینش ۲
- انسان: خلقت انسان ۲، ۴; عنصر خلقت انسان ۶، ۷
- تفکر: تشویق به تفکر ۱; تفکر در خلقت آفرینش ۱; تفکر در خلقت انسان ۱
- خدا: نشانه هاى قدرت خدا ۷
- خلقت: خلقت از گِل چسبنده ۶، ۷
- زمین: عظمت خلقت زمین ۳
- کافران: تشویق کافران ۱
- محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱
- مشرکان: بینش مشرکان ۵; تشویق مشرکان ۱
- معاد: استبعاد معاد ۵; دلایل معاد ۴، ۷; سهولت معاد ۴
- ملائکه: عظمت خلقت ملائکه ۳