الحج ٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

این بخاطر آن است که (بدانید) خداوند حق است؛ و اوست که مردگان را زنده می‌کند؛ و بر هر چیزی تواناست.

اين [قدرت نمايى‌ها] از آن روست كه خدا حق است و اوست كه مردگان را زنده مى‌كند و هم اوست كه بر هر چيزى تواناست
اين [قدرت نماييها] بدان سبب است كه خدا خود حق است، و اوست كه مردگان را زنده مى‌كند و [هم‌] اوست كه بر هر چيزى تواناست.
این (آثار قدرت) دلیل است که خدا حق است و هم او البته مردگان را زنده خواهد کرد و او محققا بر هر چیز تواناست.
[همه] این [امور] برای این است که [بدانید] خدا همان حق است، و اینکه او مردگان را زنده می کند، و اینکه او بر هر کاری تواناست.
و اينها دليل بر آن است كه خدا حق است، مردگان را زنده مى‌سازد و بر هر كارى تواناست.
این از آن است که خداوند بر حق است و او مردگان را زنده می‌کند و او بر هر کاری تواناست‌
اين- مراحل آفرينش آدمى و رويانيدن گياهان- از آن روست كه خدا حق است و اينكه مردگان را زنده مى‌كند و اينكه بر هر كارى تواناست،
آن (چیزهائی که در آیات پیشین درباره‌ی مراحل مختلف آفرینش انسان و جهان گیاهان بازگو شد) بدان خاطر است که (بدانید) خدا حق است و (لذا نظامی را که آفریده نیز حق بوده و بیهوده و بی‌هدف نیست، و به زبان حال به شما می‌گوید:) او مردگان را زنده می‌گرداند، و وی بر هر چیزی توانا است.
این برای آن است که به‌راستی خدا، (هم)او تمامی حق است و اینکه مردگان را - به‌درستی- زنده می‌کند و بر هر چیزی بسی تواناست.
این بدان است که خدا است حقّ و آنکه او زنده کند مردگان را و آنکه او است بر همه چیز توانا


الحج ٥ آیه ٦ الحج ٧
سوره : سوره الحج
نزول : ٣ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذلِکَ»: آن. اشاره به آفرینش انسان و دیگر چیزهای بعد از آن دارد. مبتدا است و جار و مجرور خبر آن است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تنها خداوند، حق و پروردگار شایسته پرستش است. (فإنّا خلقناکم ... و ترى الأرض هامدة ... ذلک بأنّ اللّه هو الحقّ ) «ذلک» در این جا به دو چیز اشاره دارد: ۱- به قدرت نمایى هاى خدا در آفرینش انسان از خاک بى جان و مراحل رشد او در رحم و خارج از آن (فإنّا خلقناکم من تراب...) ۲- به جلوه هاى قدرت خدا در رویش و رشد انواع گیاهان در زمین (و ترى الأرض هامدة...). «باء» در «بأنّ الله» سببیه است. «ال» در «الحق» جنسیه و مفید حصر مى باشد و روى سخن با مردمى است که گرفتار پندارهاى شرک آمیز بودند و گمان مى کردند که غیر از خدا، خدایان دیگرى نیز در سرنوشت آنها تأثیر مى گذارند.

۲ - آفرینش انسان از خاک، رشد مرحله به مرحله او در رحم، صعود تدریجى از طفولیت (مرحله ضعف جسمى و عقلى) به اوج جوانى و نزول تدریجى از اوج توانایى (جوانى) به حضیض ناتوانى (کهولت و پیرى)، جلوه هاى ربوبیت خدا و یگانگى او (فإنّا خلقناکم من تراب ...لکیلا یعلم من بعد علم شیئًا ... ذلک بأنّ اللّه هو الحقّ)

۳ - توانایى خدا بر احیاى همه مردگان (و أنّه یحى الموتى) «موتى» جمع «میّت» است و جمع محلاّ به «ال» مفید عموم مى باشد. بنابراین «الموتى»;یعنى، همه مردگان.

۴ - آفرینش انسان و انواع گیاهان از بستر خاک مرده و بى جان، نمایشى است از قدرتمندى و توانایى خداوند بر احیاى همه مردگان در روز رستاخیز. (فإنا خلقناکم من تراب... و ترى الأرض هامدة... و أنّه یحى الموتى) جمله «و أنّه یحیى...» عطف بر «أنّ الله هو الحقّ» و به تقدیر «و ذلک بأنّ اللّه یحیى الموتى » مى باشد; یعنى، آن قدرت نمایى ها بدان سبب است که خداوند مى تواند مردگان را زنده کند.

۵ - خدا، داراى قدرت بى کران و نامحدود و توانا بر انجام هر کارى (و أنّه على کلّ شىء قدیر)

۶ - آفرینش انسان و رویاندن انواع گیاهان از بستر خاک مرده و بى جان، نمودى از قدرت بى کران و نامحدود خداوند (و أنّه على کلّ شىء قدیر)

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: قدیر ۵
  • انسان: پیرى انسان ۲; جوانى انسان ۲; عنصر خلقت انسان ۴، ۶; کودکى انسان ۲; مراحل خلقت انسان ۲
  • پیرى: ضعف در پیرى ۲
  • توحید: توحید ربوبى ۱; توحید عبادى ۱; دلایل توحید افعالى ۴; دلایل توحید ربوبى ۲
  • جوانى: قدرت در جوانى ۲
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱
  • خدا: اختصاصات خدا ۱; حقانیت خدا ۱; قدرت خدا ۳; نشانه ها ربوبیت خدا ۲; نشانه هاى قدرت خدا ۴، ۶; وسعت قدرت خدا ۵; ویژگیهاى قدرت خدا ۵
  • خلقت: خلقت از خاک ۲، ۴، ۶
  • عمر: دورانهاى عمر ۲
  • گیاهان: عنصر خلقت گیاهان ۴، ۶
  • مردگان: احیاى اخروى مردگان ۳; دلایل احیاى اخروى مردگان ۴
  • معاد: دلایل معاد ۴

منابع