يس ٥٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۵۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(و به آنها گفته می‌شود:) امروز به هیچ کس ذرّه‌ای ستم نمی‌شود، و جز آنچه را عمل می‌کردید جزا داده نمی‌شوید!

|امروز بر هيچ كس هيچ ستمى نمى‌رود و جز در برابر آنچه مى‌كرديد پاداش نمى‌بينيد
امروز بر كسى هيچ ستم نمى‌رود، جز در برابر آنچه كرده‌ايد پاداشى نخواهيد يافت.
پس در آن روز کمترین ظلمی به هیچ کس نشود و جز آنچه عمل کرده‌اید ابدا جزایی نخواهید یافت.
در این روز به هیچ کس ذره ای ستم نمی شود، و جز آنچه را انجام می دادید پاداش داده نمی شوید.
آن روز به كس ستم نمى‌شود. و جز همانند كارى كه كرده‌ايد پاداش نمى‌بينيد.
[بدانید که‌] امروز بر هیچ کس ستمی نرود، و جز در برابر کاری که کرده‌اید، جزا نیابید
پس امروز بر كسى هيچ ستمى نخواهد شد و جز آنچه مى‌كرديد پاداش داده نشويد.
در چنین روزی به هیچ کس کمترین ستمی نمی‌گردد، و به شما جز پاداش و پادافره کارهائی که در دنیا می‌کرده‌اید داده نمی‌شود.
پس امروز بر هیچ کسی هیچ ستمی نمی‌رود و جز آنچه می‌کرده‌اید پاداشی نخواهید یافت.
پس امروز نه ستم شود به کسی چیزی و نه پاداش داده شوید جز آنچه بودید می‌کردید


يس ٥٣ آیه ٥٤ يس ٥٥
سوره : سوره يس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«شَیْئاً»: چیزی از ظلم. مفعول مطلق است. چیزی از چیزها. مفعول به است (نگا: یونس / ، مریم / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - قیامت، روز حساب رسى از تمام رفتار و کردارهاى بندگان (فإذا هم جمیع لدینا محضرون . فالیوم لاتظلم نفس شیئًا)

۲ - کیفر و پاداش الهى در قیامت، عادلانه بوده و ذره اى به کسى ستم نخواهد شد. (فالیوم لاتظلم نفس شیئًا)

۳ - مقدار مجازات الهى در قیامت، بسته به میزان اعمال انسان ها و متناسب با کم و کیف آنها است. (و لاتجزون إلاّ ما کنتم تعملون) در برداشت یاد شده «ما» در «ما کنتم» مجرور به مضاف محذوف دانسته شده و تقدیر آن مى تواند چنین باشد: «و لاتجزون إلاّ على وفاق ما کنتم تعملون و على مقداره».

۴ - مجازات به میزان رفتار و کردار و متناسب با کم و کیف آن، جزایى است عادلانه. (فالیوم لاتظلم نفس شیئًا و لاتجزون إلاّ ما کنتم تعملون) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که جمله «و لاتجزون...» عطف بر جمله پیش (لاتظلم...) است و بیانگر چرایى و چگونگى ستم نشدن به انسان ها است.

۵ - تجسم اعمال آدمیان، به صورت کیفر و پاداش در آخرت (فالیوم لاتظلم نفس شیئًا و لاتجزون إلاّ ما کنتم تعملون) آمدن تعبیر «لاتجزون إلاّ ما» به جاى «لاتجزون إلاّ بما کنتم تعملون» (با ذکر «باء» مقابله)، مى تواند بیانگر این حقیقت باشد که خودِ اعمال آدمى در روز رستاخیز، به صورت کیفر و پاداش به او برگردانده خواهد شد.

موضوعات مرتبط

  • انسان: حسابرسى اخروى انسان ها ۱
  • خدا: پاداشهاى اخروى خدا ۲; خدا و ظلم ۲; عدالت خدا ۲; کیفرهاى اخروى خدا ۲
  • عمل: آثار اخروى عمل ۳، ۵; پاداش اخروى عمل ۵; تجسم عمل ۵; کیفر اخروى عمل ۵
  • قیامت: ویژگیهاى قیامت ۱
  • کیفر: تناسب کیفر با گناه ۳، ۴; ملاک کیفر اخروى ۳
  • نظام جزایى :۴

منابع