نتایج جستجو
از الکتاب
- مادّه «وجف» (بر وزن حذف)، در اصل به معناى سرعت سیر است، و «أَوْجَفْتُ الْبَعِیْرَ» در جایى گفته مى شود که: انسان شتر را با سرعت به حرکت در آورد، و از آنجا۲ کیلوبایت (۱۶۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۶
- و نیکى ها و خیر مستمر، «تَبارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمینَ». و «بَرَکَ الْبَعِیْرُ» مفهومش این است که شتر سینه خود را به زمین زد، سپس، این کلمه به معناى۷ کیلوبایت (۶۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۵
- راغب مىگويد: وجيف سرعت سير شتر است. ايجاف: تاختن شتر و اسب «اَوْجَفْتُ الْبَعيرَ: اَسْرَعْتُهُ» شتر را به سرعت راه بردم [حشر:6]. آن چيزها كه خدا از آنها۲ کیلوبایت (۱۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۹
- است. نسل (۴ بار) ه (۳۵۷۶ بار) انفصال از شىء. «نَسَلَ الْوَبَرُعَنِ الْبَعيرِ وَالْقَميصُ عَنِ الاِنْسانِ» كرك از شتر و پيراهن از انسان منفصل شد، فرزند۳ کیلوبایت (۱۸۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۸
- آن به کار مى رود). نسل (۴ بار) انفصال از شىء. «نَسَلَ الْوَبَرُعَنِ الْبَعيرِ وَالْقَميصُ عَنِ الاِنْسانِ» كرك از شتر و پيراهن از انسان منفصل شد، فرزند۴ کیلوبایت (۳۰۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- در اصل قصد آب است سپس در غير آن بكار رود. در اقرب و مصباح گفته:«وَرَدَ الْبَعيرُ وَ غَيْرُهُ الْماءَ وُروُداً» يعنى به آب رسيد بى آنكه داخل شود و گاهى نيز۶ کیلوبایت (۶۰۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- أمر ربهم) «عقر» به معناى مجروح ساختن است و آنگاه که گفته شود «عقر الفرس و البعیر»، یعنى پاى آن را قطع کرد. (برگرفته از لسان العرب) و در مجمع البیان آمده۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- إِنَّ اَلْقُرَادَ لَيْسَ مِنَ اَلْبَعِيرِ وَ اَلْحَلَمَةَ مِنَ اَلْبَعِيرِ بِمَنْزِلَةِ اَلْقَمْلَةِ مِنْ جَسَدِكَ فَلاَ تُلْقِهَا وَ أَلْقِ اَلْقُرَادَ۲ کیلوبایت (۲۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۵۴
- إِنَّ اَلْقُرَادَ لَيْسَ مِنَ اَلْبَعِيرِ وَ اَلْحَلَمَةَ مِنَ اَلْبَعِيرِ۲ کیلوبایت (۴۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۱۶
- سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ ع عَنِ اَلرَّجُلِ يَأْخُذُ اَلدَّابَّةَ وَ اَلْبَعِيرَ رَهْناً بِمَالِهِ لَهُ أَنْ يَرْكَبَهُ فَقَالَ إِنْ كَانَ يَعْلِفُهَا۲ کیلوبایت (۱۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۴
- سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ ع عَنِ اَلْبَعِيرِ بِالْبَعِيرَيْنِ يَداً بِيَدٍ وَ نَسِيئَةً قَالَ لاَ بَأْسَ بِهِ ثُمَّ قَالَ خُطَّ عَلَى اَلنَّسِيئَةِ۲ کیلوبایت (۱۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۳
- اَلْبَعِيرُ بِالْبَعِيرَيْنِ وَ اَلدَّابَّةُ بِالدَّابَّتَيْنِ يَداً بِيَدٍ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ۲ کیلوبایت (۲۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۳
- لِلْمُشْتَرِي أَنْ يَبِيعَهُ فَقَالَ لِلْمُشْتَرِي هُوَ شَرِيكُكَ فِي اَلْبَعِيرِ عَلَى قَدْرِ اَلرَّأْسِ وَ اَلْجِلْدِ۲ کیلوبایت (۲۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۲
- يَغْسِلُ بَوْلَ اَلْفَرَسِ وَ اَلْبَغْلِ وَ اَلْحِمَارِ وَ يَنْضِحُ بَوْلَ اَلْبَعِيرِ وَ اَلشَّاةِ وَ كُلُّ شَيْءٍ يُؤْكَلُ لَحْمُهُ فَلاَ بَأْسَ بِبَوْلِهِ۲ کیلوبایت (۲۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۱
- لِلذِّئْبِ قَالَ وَ مَا أُحِبُ أَنْ أَمَسَّهَا قَالَ وَ سُئِلَ عَنِ اَلْبَعِيرِ اَلضَّالِّ فَقَالَ لِلسَّائِلِ مَا لَكَ وَ لَهُ خُفُّهُ حِذَاؤُهُ وَ كَرِشُهُ۲ کیلوبایت (۲۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۰
- فَخَرَمَ أَنْفَهَا فَأَتَتْ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ع تُخَاصِمُ صَاحِبَ اَلْبَعِيرِ فَأَبْطَلَهُ وَ قَالَ إِنَّمَا نَذَرْتِ لَيْسَ عَلَيْكِ ذَلِكِ۲ کیلوبایت (۲۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۳۰
- عنوان : حدیث امام على (ع) در کتاب الكافي جلد ۶ كِتَابُ الذَّبَائِح بَابُ الْبَعِيرِ وَ الثَّوْرِ يَمْتَنِعَانِ مِنَ الذَّبْح موضوعات :۲ کیلوبایت (۲۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۸
- اَلْإِبِلُ اَلْجَلاَّلَةُ إِذَا أَرَدْتَ نَحْرَهَا تَحْبِسُ اَلْبَعِيرَ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ اَلْبَقَرَةَ ثَلاَثِينَ يَوْماً وَ اَلشَّاةَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ۲ کیلوبایت (۲۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۱۵
- سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ ع عَنِ اَلْبَعِيرِ بِالْبَعِيرَيْنِ يَداً بِيَدٍ وَ نَسِيئَةً فَقَالَ نَعَمْ لاَ بَأْسَ إِذَا سَمَّيْتَ بِالْأَسْنَانِ۲ کیلوبایت (۲۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۱۳
- وَ عَنِ اَلْبَعِيرِ بِالْبَعِيرَيْنِ يَداً بِيَدٍ وَ نَسِيئَةً فَقَالَ نَعَمْ لاَ بَأْسَ إِذَا سُمِّيَتِ اَلْأَسْنَانُ جَذَعَانَ أَوْ ثَنِيَّانَ ثُمَّ۳ کیلوبایت (۸۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۴۸
- سَأَلْتُهُ عَنِ اَلْمُحْرِمِ يُقَرِّدُ اَلْبَعِيرَ قَالَ نَعَمْ وَ لاَ يَنْزِعِ اَلْحَلَمَةَ۲ کیلوبایت (۳۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۵۴
- سَأَلْتُهُ عَنِ اَلْمُحْرِمِ يَنْزِعُ اَلْحَلَمَةَ عَنِ اَلْبَعِيرِ فَقَالَ لاَ هِيَ بِمَنْزِلَةِ اَلْقَمْلَةِ مِنْ جَسَدِكَ۲ کیلوبایت (۶۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۱۶
- رِجْلاً وَ أَمَّا اَلْبَقَرُ فَاعْقِلْهَا وَ اُتْرُكِ اَلذَّنَبَ وَ أَمَّا اَلْبَعِيرُ فَشُدَّ أَخْفَافَهُ إِلَى آبَاطِهِ وَ أَطْلِقْ رِجْلَيْهِ وَ إِنْ أَفْلَتَكَ۴ کیلوبایت (۳۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۴۴
- رُوحِهِ وَ إِنَ اَلْكَافِرَ تَخْرُجُ رُوحُهُ سَلاًّ مِنْ شِدْقِهِ كَزَبَدِ اَلْبَعِيرِ كَمَا تَخْرُجُ نَفْسُ اَلْحِمَارِ۳ کیلوبایت (۹۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۴
- رَجُلٌ آخَرُ بِدِرْهَمَيْنِ بِالرَّأْسِ وَ اَلْجِلْدِ فَقُضِيَ أَنَّ اَلْبَعِيرَ بَرَأَ فَبَلَغَ ثَمَانِيَةَ دَنَانِيرَ فَقَالَ لِصَاحِبِ اَلدِّرْهَمَيْنِ۳ کیلوبایت (۲۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۲
- وَ اَلْبَعِيرُ بِالْبَعِيرَيْنِ وَ اَلدَّابَّةُ بِالدَّابَّتَيْنِ يَداً بِيَدٍ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ وَ قَالَ لاَ بَأْسَ بِالثَّوْبِ بِالثَّوْبَيْنِ يَداً۳ کیلوبایت (۸۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۴۸
- لِأَنَّهَا مَنْكُوسَةٌ وَ لَهُمْ فِي أَدْبَارِهِمْ غُدَّةٌ كَغُدَّةِ اَلْبَعِيرِ فَإِذَا هَاجَتْ هَاجُوا وَ إِذَا سَكَنَتْ سَكَنُوا۵ کیلوبایت (۳۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۴۶
- اَلْبَعِيرُ بِالْبَعِيرَيْنِ وَ اَلدَّابَّةُ بِالدَّابَّتَيْنِ يَداً بِيَدٍ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ۲ کیلوبایت (۴۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۱۳
- حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب الكافي جلد ۶ كِتَابُ الذَّبَائِح بَابُ الْبَعِيرِ وَ الثَّوْرِ يَمْتَنِعَانِ مِنَ الذَّبْح موضوعات :۳ کیلوبایت (۳۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۸
- عنوان : حدیث امام على (ع) در کتاب الكافي جلد ۶ كِتَابُ الذَّبَائِح بَابُ الْبَعِيرِ وَ الثَّوْرِ يَمْتَنِعَانِ مِنَ الذَّبْح موضوعات :۲ کیلوبایت (۳۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۸
- عنوان : حدیث حضرت محمد (ص) در کتاب الكافي جلد ۶ كِتَابُ الذَّبَائِح بَابُ الْبَعِيرِ وَ الثَّوْرِ يَمْتَنِعَانِ مِنَ الذَّبْح موضوعات :۲ کیلوبایت (۳۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۸
- اَلْمَعْمُورَ بِالطُّوبِ وَ اَلْمَدَرِ وَ تُهَرْوِلُونَ حَوْلَهُ هَرْوَلَةَ اَلْبَعِيرِ إِذَا نَفَرَ إِنَّ مَنْ فَكَّرَ فِي هَذَا وَ قَدَّرَ عَلِمَ أَنَّ هَذَا۱۰ کیلوبایت (۳۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۰۱
- فَذَلِكَ عَشَرَةُ آلاَفِ دِرْهَمٍ قُلْتُ فَمَا أَسْنَانُ اَلْمِائَةِ اَلْبَعِيرِ فَقَالَ مَا حَالَ عَلَيْهَا اَلْحَوْلُ ذُكْرَانٌ كُلُّهَا۱۲ کیلوبایت (۳۶۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- اَلْمَرْفُوعَ بِالطُّوبِ وَ اَلْمَدَرِ وَ تُهَرْوِلُونَ حَوْلَهُ هَرْوَلَةَ اَلْبَعِيرِ إِذَا نَفَرَ مَنْ فَكَّرَ فِي هَذَا أَوْ قَدَّرَ عَلِمَ أَنَّ هَذَا فِعْلٌ۲۰ کیلوبایت (۷۳۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۲
- شتر سينه خود را بر زمين مى افكند همين ماده در مورد او به كار مى رود (برك البعير). و تدريجا اين ماده در معنى ثبوت و دوام چيزى به كار رفته است ، بركه آب را۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۲۴ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۴
- همانگونه كه از «مفردات راغب » بر مى آيد دو معنى دارد: اگر از باب «اشربت البعير» باشد يعنى ريسمان را به گردن شتر بستم بنابراين معنى جمله بالا اين مى شود۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۴۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۶
- عقروها از ماده عقر (بر وزن ظلم ) به معنى اصل و اساس و ريشه چيزى است و عقرت البعير يعنى شتر را سر بريدم و نحر كردم ، و چون كشتن شتر سبب مى شود كه از اصل ،۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۶۸ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۲
- » در اصل از «برك » (بر وزن برگ ) به معنى سينه شتر است ، و هنگامى كه «برك البعير» گفته شود مفهومش اين است كه شتر سينه خود را به زمين زد، سپس اين كلمه به۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۲ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۱۸
- معنا است . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۱۸ و نيز از همين باب است «كظم البعير اذا ترك الاجترار» يعنى شتر از نشخوار كردن بازايستاد و «كظم السقاء بعد ملئه۴۲ کیلوبایت (۴٬۷۹۳ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۲۳