نتایج جستجو
از الکتاب
- گذرد، بى آن که پایان یابد; و هر زمانى که مى گذرد، زمان دیگرى جانشین آن مى شود. (بر وزن عنق) دهر. زمان. (مجمع) جمع آن احقاف است [كهف:60] آرام نگيرم تا به۳ کیلوبایت (۲۶۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۹
- مىگويد: کان عبارت است از زمان گذشته. در صحاح گفته: كان را اگر عبارت از زمان گذشته دانستى احتياج به خبر خواهد داشت زيرا فقط به زمان دلالت كرده و اگر آن را۱۹ کیلوبایت (۵۷۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۷
- علیه وآله) نازل شد یک بار به طور جمعى، و یک بار تدریجى و به حسب نیازها و در زمان هاى مختلف. بنابراین، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى» یعنى هفت سوره مهم، از مجموعه۶ کیلوبایت (۴۳۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۰
- گرفته است بعضىها آن را زمان بين آدم و نوح و بعضى ما بين ادريس و نوح و بعضى زمان داود و سليمان، بعضى زمان ولادت ابراهيم و بعضى زمان فترت ما بين حضرت عيسى۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
- آنها «أوستا» است ولى تاريخ حيات و زمان ظهور وى خيلى مبهم است، در غلبه اسكندر به ايران كتاب اوستا از بين رفت سپس در زمان ساسانيان آن را از نو نوشتند لذا به۴ کیلوبایت (۳۵۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- اجتماع دارد خواه اجتماع در مكان باشد مثل «هُما مَعاً فَى الدَّارِ» و خواه در زمان مثل «هُما وُلِدا مَعاً» آن دو با هم زائيده شدند. و خواه در مقام مثل «هُما۱۲ کیلوبایت (۲۲۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۷
- دانسته و برخى مهاجرين پيش از هجرت (مجمع البيان). نا گفته نماند اهل هر زمان نسبت به زمان آينده سابق است ولى قيد «الاولون» روشن مىكند مراد پيشروان اوليهاند۱۰ کیلوبایت (۸۹۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۵
- است و مشروح آن چنين مىباشد: ناصره شهرى است در منطقه جليل از فلسطين. چون زمان كودكى و طفوليت مسيح «عليهالسلام» سپرى گشته لذا به آن حضرت عيساى ناصرى مىگفتند،۳ کیلوبایت (۱۷۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۰
- این کلمه درباره «افراد شریف» یک قوم، به کار مى رود، و نیز در مورد «زمان مقدم بر زمان حال» این تعبیر به کار رفته، همان گونه که در آیه مورد بحث آمده است.۲ کیلوبایت (۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۵
- كه در قيامت زمان مىايستد و محسوس نمىشود زيرا احساس زمان در اثر تغىِّ و تبدّل اشياء و فاصله دو حركت است و اگر اينها از بين برود ديگر زمان محسوس نمىشود۶ کیلوبایت (۵۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- معنى استمرار تلاوت است. به كهنه شدن اثر «درس الاثر» گويند زيرا كه با گذشت زمان كهنه شده است. پس يكبار خواندن درس نيست [انعام:105 ]يعنى همين طور آيات را۳ کیلوبایت (۲۵۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۰
- متفرق و پراکنده «امّت» گفته نمى شود. این کلمه به معناى «وقت و زمان» نیز آمده; چرا که اجزاى زمان به هم پیوسته اند، و یا به خاطر این که هر جماعت و گروهى در عصر۱۲ کیلوبایت (۵۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- روزى بخير تو روزى بر عليه تو. مراد از يوم وقت و زمان است. [فاتحه:4]. مراد از يوم چنانكه مىدانيم وقت و زمان است [بقره:259]. روز در اين آيه همان روز معمولى۵ کیلوبایت (۴۳۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
- معناى استقرار، و یا اسم زمان و مکان، به معناى محل استقرار. در صورت اول خبر از اصل تحقق وعده هاى الهى مى دهد، و در صورت دوم خبر از زمان و مکان این وعده ها است۳ کیلوبایت (۲۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
- شکوه کرده اند. زمان. چنانكه در صحاح و قاموس گفته است. ابن اثير و اقرب الموارد آن را زمان طويل گفتهاند، مجمع گذشتن شب و روز گفته كه همان زمان باشد. راغب مىگويد:۵ کیلوبایت (۵۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۳
- آیات شامل این کلمه «عِتِىّ» از مادّه «عُتُوّ» به معناى کسى است که بر اثر طول زمان، اندامش خشکیده شده همان حالتى که در سنین بسیار بالا براى انسان پیدا مى شود۲ کیلوبایت (۶۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- روزى بخير تو روزى بر عليه تو. مراد از يوم وقت و زمان است. [فاتحه:4]. مراد از يوم چنانكه مىدانيم وقت و زمان است [بقره:259]. روز در اين آيه همان روز معمولى۱۳ کیلوبایت (۵۱۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۴
- الحج ٤٧ (رده حقیقت زمان)پروردگارت مانند هزار سال از سال هایی است که شما می شمارید [برای او زمان نزدیک، زمان دور، امروز، دیروز، گذشته و آینده مفهومی ندارد؛ بنابراین فاصله زمانی۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- واقع نهى از انجام عقد ازدواج به صورت مؤکد است، یعنى حتى نیت چنین کارى را در زمان عدّه نکنید. عزم (۹ بار) وَ لا عُقْدَة النّکَاح مَعْرُوفا حَتّى قَوْلا يَبْلُغ۲ کیلوبایت (۶۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۲
- «اتقان» از مادّه «تقن» که به معناى منظم ساختن و محکم نمودن است نیز تناسب با زمان برقرارى نظام جهان دارد; نه زمانى که این نظام فرو مى ریزد، و متلاشى و ویران۲ کیلوبایت (۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
- نظر به این که معمول عرب این بود که در هر سال، یک حج به جا مى آوردند و از زمان ابراهیم(علیه السلام) به یادگار مانده بود. حجج (۳۳ بار) فَإِن أَن ثَمَانِي۱ کیلوبایت (۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۲
- است و در اصل از «حصى» به معناى «ریگ» گرفته شده است; زیرا بسیارى از مردم در زمان هاى قدیم که به خواندن و نوشتن آشنا نبودند، حساب موضوعات مختلف را با ریگ ها۲ کیلوبایت (۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۳
- «یوم القیامة»، «یوم الازفة» گفته شده، تا بى خبران نگویند: هنوز تا قیامت، زمان بسیار زیادى است، فکر خود را مشغول قیامت نکنید که وعده اى است نسیه! ازف (۳۲ کیلوبایت (۸۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۵
- آن را اسم زمان گرفت يعنى: شب را لباس و زمان ستر قرار داديم كه با ظلمت خود اشياء را مىپوشاند و مردم را به استراحت مجبور مىكند و روز را زمان زندگى قرار۳ کیلوبایت (۲۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۷
- آن را اسم زمان گرفت يعنى: شب را لباس و زمان ستر قرار داديم كه با ظلمت خود اشياء را مىپوشاند و مردم را به استراحت مجبور مىكند و روز را زمان زندگى قرار۳ کیلوبایت (۲۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۷
- آل عمران ١٧ (رده زمان تهجد)آداب تهجد ۸، ۱۰، ۱۱ ; ارزش تهجد ۶ ; زمان تهجد ۴ توابین: تهجد توابین ۱۰، ۱۱ خضوع: ارزش خضوع ۶ دعا: آداب دعا ۴، ۵ ; زمان دعا ۵ ; شرایط اجابت دعا ۵ صبر: ارزش۴۳ کیلوبایت (۳٬۴۵۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- بر استمرار دارد (در اصل «تَتَنَزَّلُ» بوده) روشن مى شود که شب قدر مخصوص به زمان پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و نزول قرآن مجید نبوده، بلکه امرى است مستمر۲ کیلوبایت (۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۷
- يوسف ٩٨ (رده زمان در استغفار)خطاکاران ۹; عفو خطاکاران ۹ دعا: آداب دعا ۶; زمان در اجابت دعا ۱۰; زمینه اجابت دعا ۷ ذکر: ذکر ربوبیت خدا ۶ زمان: نقش زمان ۱۰ صفات: صفات پسندیده ۹ عمل: عمل پسندیده۴۱ کیلوبایت (۳٬۳۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- روزى بخير تو روزى بر عليه تو. مراد از يوم وقت و زمان است. [فاتحه:4]. مراد از يوم چنانكه مىدانيم وقت و زمان است [بقره:259]. روز در اين آيه همان روز معمولى۱۶ کیلوبایت (۶۱۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- است و در اصل از «حصى» به معناى «ریگ» گرفته شده است; زیرا بسیارى از مردم در زمان هاى قدیم که به خواندن و نوشتن آشنا نبودند، حساب موضوعات مختلف را با ریگ ها۳ کیلوبایت (۱۴۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۸
- السلام) از صبح تا به ظهر، با این مرکب راهوار، به اندازه یک ماه مسافران آن زمان راه مى رفت و نیم دوم روز، نیز به همین مقدار راه مى پیمود. روح (۵۷ بار) ها۲ کیلوبایت (۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۲
- کتب لغت نیز مى خوانیم که «یوم» گاهى به مقدار زمان میان طلوع و غروب آفتاب گفته مى شود و گاهى به مدتى از زمان، هر مقدار بوده باشد. ج ـ در روایات و سخنان پیشوایان۱۲ کیلوبایت (۱٬۰۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- «یوم القیامة»، «یوم الازفة» گفته شده، تا بى خبران نگویند: هنوز تا قیامت، زمان بسیار زیادى است، فکر خود را مشغول قیامت نکنید که وعده اى است نسیه! نزديك۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۳
- ما آن (مجازات) را، جز تا زمان محدودی، تأخیر نمیاندازیم! و ما آن را جز تا زمانى محدود به تأخير نمىاندازيم و ما آن را جز تا زمان معيّنى به تأخير نمىافكنيم۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- السلام) از صبح تا به ظهر، با این مرکب راهوار، به اندازه یک ماه مسافران آن زمان راه مى رفت و نیمه دوم روز، نیز به همین مقدار راه مى پیمود.( غدو (۱۶ بار)۴ کیلوبایت (۳۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۲
- علیه وآله) نازل شد یک بار به طور جمعى، و یک بار تدریجى و به حسب نیازها و در زمان هاى مختلف. بنابراین، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى» یعنى هفت سوره مهم، از مجموعه۶ کیلوبایت (۴۱۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
- معناى «کشیده» است که در اینجا ناظر به گستردگى، حجم اموال او یا کشش از نظر زمان و یا از نظر مکان است. بعضى گفته اند: اموال او (ولید) به قدرى گسترده بود که۲ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۶
- علم و دانش (کتاب آسمانی تورات) برگزیدیم. و آنان را از روی آگاهی بر جهانیان [زمان خودشان] برگزیدیم؛ و از روى علم بر اهل جهانشان برگزيديم. و به راستی که ایشان۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۴۱ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۲۲
- طه ٥٩ (رده زمان در تبلیغ)موعدکم یوم الزینة ) کلمه «موعد» در این آیه، اسم زمان و به معناى زمان وعده است. تعیین قاطع و روشن زمان وعده و انتخاب روز عید و اجتماع مردم، جملگى حکایت۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- گويندكه در زمان واحد نزديك به هم زندگى مىكنند، جمع آن قرون است «اَلْقَرْنُ: الْقَوْمُ الْمُقْتَرِنُونَ فى زَمَنِ واحِدٍ» طبرسى فرموده: قرن مردم هر زمان است و۴ کیلوبایت (۳۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۱
- قصرهایى است که بسیار محکم بنا مى شود تا از حوادث روزگار مصون بماند; زیرا در آن زمان بیشتر خانه ها از گِل ساخته مى شده است، و خانه هایى که با گچ مى ساختند نسبت۲ کیلوبایت (۱۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- السجدة ٥ (رده زمان در آخرت)تو شايد آنها بحق و حقيقت راه يابند و از ثمرات آن بهرهمند گردند چون آن زمان زمان فترت و جهالت مردم بود و بعد از حضرت عيسى عليه السّلام ديگر پيغمبرى نيامده۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۵۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- مشاهده كنيد، يا مر شما راست زمان وعدهاى كه چون برسد، لا تَسْتَأْخِرُونَ عَنْهُ ساعَةً: بازپس نرويد از آن روز مقدار اندكى از زمان، وَ لا تَسْتَقْدِمُونَ:۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- ماه صفر، شوم است كه آن حضرت از دنيا رفته، و گرنه وقت من حيث وقت، و زمان من حيث زمان به شومى و بركت توصيف نمىشود و اينكه فرموده [قدر:3]. از آن جهت است۸ کیلوبایت (۸۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۵
- براى کسى بر خود قائل نیست، اینها همه از صفات بارز طاغوتیان و مستکبران در هر زمان است. ولى کلمه «جبّار» گاهى بر خداوند نیز اطلاق مى شود که به معناى دیگرى است۳ کیلوبایت (۱۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۸
- كلمه هم اسم و هم ظرف زمان و مكان به كار مىرود، و هر گاه به مكان اضافه شود ظرف مكان است مثل دو آيه فوق و چون به زمان اضافه شود ظرف زمان است مثل: «اَزُورك۹ کیلوبایت (۵۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۰
- القدر ٤ (رده زمان نزول روح(اسم خاص))كنيد. «2» زيرا بر اساس اين سوره، فرشتگان هر سال در شب قدر نازل مىشوند. در زمان حيات پيامبر بر وجود شريف حضرتش وارد مىشدند. پس از آن حضرت بر چه كسانى نازل۵۰ کیلوبایت (۴٬۶۵۹ واژه) - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۵۳
- منظور، بازگشت به سوى خدا و بازگشت به سوى سرشت توحیدى مى باشد به این معنا که هر زمان عاملى پیدا شود که انسان را از نظر عقیده و عمل از اصل توحید منحرف سازد، باید۳ کیلوبایت (۱۸۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۶
- عاقل و دانایى ممکن نیست احتمال بدهد مطلبى بر خدا پوشیده باشد و سپس با گذشت زمان بر او آشکار گردد; اصولاً این سخن کفر صریح و زننده اى است و لازمه آن نسبت۳ کیلوبایت (۱۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- جلد 13 - صفحه 408 بتحقيق آمد پيش از اين به زمان اندك بر آدمى، حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ: هنگامى محدود و معين از زمان ممتد غير محدود، لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً:۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۱۴ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۰