نتایج جستجو
از الکتاب
- كه عذاب آخرت نيز پس از تبليغ و اتمام حجت است. مشروح اين مطلب در «ضعف» ذيل بحث مستضعفين ديده شود. محقق طوسى رحمه اللّه در تجريد درباره عدم عذاب اطفال كفّار۲۴ کیلوبایت (۵۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- نداشته است. در الميزان فرموده: اين بيت از آن حضرت منقول است و درباره آن زياد بحث كردهاند ولى طرح روايت آسانتر است ازآن كه بگوئيم شعر است يا شعر از روى قصد۱۴ کیلوبایت (۱٬۲۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- تفتيش از اسرار منافقين است (نهايه) در اقرب هست: «بَحَثَ فِى التُّرابِ: حَفَرَها» و در مجمع فرموده: اصل بحث جستجو كردن چيزى است در خاك. «اَصلُ البحث: طَلَبُ۲ کیلوبایت (۷۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۳
- خلف ولى کم برر قوم حمء کما حتى الو کذب ورى ايى وجه هدى بهت جنب کود اذ قرض بحث لکن سود اين هذا التى على يمن نا قضى بين سوء انس هما انى شىء دبب الا ضعف قدر۵ کیلوبایت (۳۳۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۵
- عفو) به معناى متمایل شدن به چیزى است. و منظور از «صغت قلوبکما» در آیه مورد بحث، انحراف دل هاى آنها از حق به سوى باطل است. واژه «اِصغاء»، به معناى گوش فرا۳ کیلوبایت (۲۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۴
- مادّه «بحث»، به طورى که در «مجمع البیان» آمده، در اصل به معناى جستجوى چیزى در خاک است، ولى بعداً به هرگونه جستجو حتى در مباحث فکرى و عقلى آمده است. بحث (۱۲ کیلوبایت (۱۰۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۰
- از موارد، به معناى گناهانى است که از روى عمد تحقق نیافته، ولى در آیه مورد بحث، به معناى گناه کبیره و یا آثار گناه است که بر قلب و جان انسان مى نشیند. خطء۲ کیلوبایت (۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- مورد «زمان مقدم بر زمان حال» این تعبیر به کار رفته، همان گونه که در آیه مورد بحث آمده است. انف (۳ بار) أُولٰئِک قَال الّذِين ذَا مَا طَبَع اللّه الْعِلْم۲ کیلوبایت (۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۵
- «صَدّ» در دو معنا به کار مى رود: «منع کردن» و «اعراض نمودن» و مناسب آیه مورد بحث، معناى دوم، و مناسب آیه گذشته (آیه دوم)، معناى اول است. صدد (۴۲ بار) وَ اللّه۳ کیلوبایت (۱۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۲
- چرم» نیز آمده، ولى بعداً در معناى آزمایش به کار رفته است. مانند آیه مورد بحث، آزمایشى که نتیجه آن خلوص قلب و گستردگى آن براى پذیرش تقوا است. محن (۲ بار)۲ کیلوبایت (۱۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۷
- سپس به هر چیز شدید و سنگین اطلاق شده، مخصوصاً در مورد مجازات، و در آیه مورد بحث، نیز اشاره به شدت عذاب است که گویى اشخاص را مانند یک باران شدید زیر رگبار۲ کیلوبایت (۱۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۱
- استراحت به جایگاه خود باز مى گردند، ولى، از قرائن بر مى آید که در آیه مورد بحث، «رَواح» نیم دوم روز است، و مفهوم آیه این است که سلیمان(علیه السلام) از صبح۲ کیلوبایت (۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۲
- چند غنى باشد; ولى این واژه به معناى فقیر نیز به کار رفته است، و در آیه مورد بحث، اشاره به همین معناست. از کلمات «راغب» چنین استفاده مى شود که: «عال» اگر اجوف۲ کیلوبایت (۹۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۲
- به خارج از منزل، در منزل باقى مى مانند «خالفة» گفته مى شود، و در آیه مورد بحث، منظور از «خَوالِف»، تمام کسانى است که به نحوى از شرکت در میدان جنگ معذور۲ کیلوبایت (۱۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۰
- مطالب بى سابقه اى را مطرح مى کند. بنابراین، منظور از «اختلاق» در آیه مورد بحث، این است که ادعاى توحید، ادعاى نوظهور و بى سابقه اى است که محمّد(صلى الله۲ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۰
- اطلاق شده است; ولى این ماده گاهى به معناى تعجب و حیرت نیز آمده، و آیه مورد بحث از این قبیل است. این احتمال نیز وجود دارد، همان گونه که انسان به هنگام «خشم»۲ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۷
- را به مقصد مى رساند. و به دلیل و برهان، «حجت» مى گویند; زیرا مقصود را در بحث روشن مى سازد. و اما این که این مراسم مخصوص را «حجّ» نامیده اند براى این است۲ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲
- خشم و غضب نمودن و یا احاطه کردن و فراگیر شدن. و همه این معانى در آیه مورد بحث صادق است; چرا که این عذاب گسترده، از خشم الهى سرچشمه مى گرفت و همه آنها را۲ کیلوبایت (۱۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۱
- خیر داد). و دیگرى کفایت کردن و جانشین شدن و تحمل نمودن، چنان که در آیه مورد بحث آمده است: لایَجْزِى والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ: «هیچ پدرى، مسئولیت اعمال فرزندش۲ کیلوبایت (۱۵۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۳
- معانى گوناگونى آمده است ولى از قرائن استفاده مى شود منظور از آن در آیه مورد بحث، طغیان غرائز و تسلط هوس هاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است۳ کیلوبایت (۱۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۹
- داشتند و طبعاً او باید آنها را بسیار انذار کند (روح المعانى، ذیل آیه مورد بحث). «نَذِیر» به معناى «بیم دهنده»، اشاره به پیامبران الهى است که مردم را از۴ کیلوبایت (۲۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- دارد». و هنگامى که با «إِلى» متعدى شود، به معناى «قصد» مى آید; مانند آیه مورد بحث که مى فرماید: ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّمَاءِ: «سپس اراده آفرینش آسمان کرد»۳ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
- پنهان و غائب شدیم در خلقت نوینى قرار خواهیم گرفت»؟ اگر «ضاّل» در آیه مورد بحث، به معناى «گمشده» باشد، مشکلى پیش نمى آید، و اگر به معناى «گمراه» باشد، منظور۲ کیلوبایت (۱۵۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۲
- را به علتى پرستش مى کردند. بعضى نیز گفته اند: منظور از «نُصُب» در آیه مورد بحث، پرچم ها است که در میان لشکرها یا کاروان ها در یک نقطه بر پا مى کنند، و هر۲ کیلوبایت (۱۶۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۹
- معناى «وارد شد بر آنها» مى باشد. اما بعضى مانند: «قرطبى» در ذیل آیه مورد بحث، و «فرید وجدى» در تفسیرش، به معناى احاطه کردن گرفته اند، و مى توان معناى جامعى۴ کیلوبایت (۲۹۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۶
- امور معنوى که داراى پیشرفت و جهش هستند این کلمه اطلاق مى شود در آیه مورد بحث، براى این که نظر فقط روى «پرندگان» متمرکز شود جمله «یطیر بجناحیه» به آن افزوده۲ کیلوبایت (۱۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۶
- است، لذا در این معنا نیز استعمال شده. بنابراین، معناى «غاسق» در آیه مورد بحث، یا «فرد مهاجم» است، یا هر «موجود شرور» که از تاریکى شب براى حمله کردن استفاده۲ کیلوبایت (۱۹۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۴
- نرم وکاملاً قابل هضم، و گاه نیز به معناى هضم شده آمده است; و در آیه مورد بحث اگر «طلع» به معناى شکوفه هاى خرما باشد «هَضِیم» به معناى در هم فرو رفته است۴ کیلوبایت (۳۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۶
- به انبوه لشکر نیز «جند» گفته شده. بعضى از مفسران، «جُنْد» را در آیه مورد بحث، اشاره به بت ها مى دانند، که هرگز در قیامت قادر به یارى مشرکان نیستند، ولى،۵ کیلوبایت (۴۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۰
- مصدرى دارد، ولى گاهى به معناى «فاعل» (وسوسه گر) نیز مى آید، و در آیه مورد بحث به همین معناست. وسوس (۵ بار) وسوسه شدن به معنى حديث نفس است يعنى كلامى كه۴ کیلوبایت (۳۵۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۸
- نمایند. بلکه گاهى کلمه «افعل تفضیل» به معناى «صفت مشبّهه» مى آید و آیه مورد بحث ظاهراً از این قبیل است; یعنى «احسن» به معناى «حسن» است. اشاره به این که جمیع۳ کیلوبایت (۲۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۹
- آن را به معناى «مس مذاب» تفسیر کرده اند که، ظاهراً هیچ تناسبى با آیه مورد بحث ندارد; زیرا سخن از موجودى در میان است که انسان را در قیامت احاطه کند و از۸ کیلوبایت (۸۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۵
- كتاب سيرى در اسلام فصل «اهل كتاب» مفصلاً بحث كردهام و معنى صاغر بعيد است در آيه، آن باشد كه بعضى از فقهاء در بحث جزيه فرمودهاند. به نظر مىآيد كه مراد۳ کیلوبایت (۲۴۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۱
- و غبار، یا روزهاى بسیار سرد، دانسته اند; جمع این سه معنا نیز در آیات مورد بحث ممکن است. با توجّه به مفهوم وسیع کلمه «یوم» (روز) و معادل آن در زبان هاى دیگر:۱۲ کیلوبایت (۱٬۰۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- صورت گیرد; و بنابراین «مجادله» به معناى آن است که دو نفر در برابر هم به جر و بحث و مشاجره برخیزند. این کلمه در اصل ـ به طورى که «راغب» مى گوید ـ از «جَدَلْتُ۴ کیلوبایت (۳۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
- همه آنها مىايستند چون آن روز روز فصل و جدائى است در اول سوره كه درباره آن بحث خواهد شد. «وَ اِذا الرُّسُلُ اُقِّتَتْ» ظاهراً همان رسيدن به آخر وقت است كه۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۶۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- یَقِین «من از سرزمین سبأ خبر قاطعى براى تو آوردم». در حالى که ظاهر آیه مورد بحث، این است که، «سبأ» قومى بوده اند، که در آن منطقه مى زیسته اند، زیرا ضمیر جمع۶ کیلوبایت (۶۴۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۸
- «جَنّ» از مادّه «جَنّ» (بر وزن فنّ) به معناى پوشانیدن چیزى است و در آیه مورد بحث، معناى جمله این است که هنگامى که شب، چهره موجودات را از ابراهیم(علیه السلام)پوشانید۵ کیلوبایت (۵۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۸
- شکلى که متناسب با کیفیت اعمال او بوده ظاهر مى شده است. البته در آیات مورد بحث، تنها سخن از «قرده» (میمون ها) به میان آمده است و از «خنازیر» (خوک ها) سخنى۶ کیلوبایت (۵۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
- در خطاب به آدم و هوا اشاره به اهمال و قصور مفسرين در بحث از شيطان و شناختن او چند مطلب كه بايد در بحث از مساءله شيطان و حقايق دينى و تكوينى مربوط به آن بيانشود۲۳ کیلوبایت (۱٬۷۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- يونس و ماهى يونس و ماهى موسى و جوانش. راجع به ماهى يونس در «يونس» انشاءاللّه بحث خواهد شد در اقرب الموارد مىگويد: اغلب استعمال حوت در ماهى بزرگ است. ال وَ۲ کیلوبایت (۱۲۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۶
- كافى هست كه شادى و سرور قلب مانند مثالى آشكار شده و سخن گويد براى تكميل اين بحث به «بعثر» رجوع شود، اين كلمه در قرآن بيش از يكبار نيست فِي مَا الْقُبُور وَ۲ کیلوبایت (۱۳۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۳
- مجسّمه درخت و نحو آن بود. اين روايت درمجمع نقل شده و در مصباح الفقاهه در بحث حرمة التصوير به صحت آن تصريح شده است. امّا جريان عيسى «عليه السلام» آن يك۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- بندگى كنيد؟!) اينگونه مردم جايشان آتش است. اين آيه و آيه مابعد آن در «ضعف» در بحث مستضعفين مورد بررسى قرار گرفته است و اين آيه روشن مىكند: هرجا كه انسان نتوانست۸ کیلوبایت (۸۰۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۱
- دستهاى به طلب علم خارج نمىشوند تا در دين عالم باشند راجع به اين آيه در «فقه» بحث شده است. [نساء:71]. اى اهل ايمان احتياط (و اسلحه) خويش را برگيريد و گروه گروه۳ کیلوبایت (۲۳۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۵
- واللَّهاالعالم. رجوع شود به «آدم» ناگفته نماند عصمت انبیاء عليهمالسلام حتمى است. ولى بحث در پيامبر بودن آدم است. اللَّه اعلم. ال وَ أُولٰئِک الْفُسُوق هُم الرّاشِدُون۳ کیلوبایت (۲۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۷
- واللَّهاالعالم. رجوع شود به «آدم» ناگفته نماند عصمت انبیاء عليهمالسلام حتمى است. ولى بحث در پيامبر بودن آدم است. اللَّه اعلم. وَ ثُم رَبّه أَدْبَر آدَم الْجَنّة فَحَشَر۴ کیلوبایت (۲۸۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۷
- در هر زمان كه خواستيد بكشت خود در آئيد و براى خود پيش انديشى كنيد. تفصيل بحث اين آيه را در كلمه «انّى» مطالعه كنيد. [شورى:20] هر كه كشت آخرت را بخواهد۳ کیلوبایت (۲۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۶
- مصائب و بلايائى كه در نتيجه جهاد وقتال پيش مى آيند مقصود از بلا در آيات مورد بحث دعوت مسلمانان بر استعانت از صبر و صلاة بر هنگام بلا صبر و نماز و تاءكيد فراوان۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- تقسيم اصحاب يمين، اصحاب شمال و سابقون مىباشد. در «صفو» مشروحاً درباره آن بحث كردهايم. وَ سَفَرا لاَتّبَعُوک لٰکِن قَرِيبا بَعُدَت عَرَضا کَان عَلَيْهِم۳ کیلوبایت (۲۴۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۸
- مالكيت مطلقه خداوند قرآن، ذكرى است جهانى و اخبار آن، اختصاص به زمان معين ندارد بحث روايتى تفسیر آیات إِنْ يُوحى إِلَيَّ إِلَّا أَنَّما أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۳۸ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۳
- خیانتپیشه گنهکار را دوست ندارد. و در بارهى كسانى كه به خود خيانت مىكنند بحث [و دفاع] نكن، زيرا خدا خيانتگر گناه پيشه را دوست ندارد و از كسانى كه به خويشتن۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- در خطاب به آدم و هوا اشاره به اهمال و قصور مفسرين در بحث از شيطان و شناختن او چند مطلب كه بايد در بحث از مساءله شيطان و حقايق دينى و تكوينى مربوط به آن بيانشود۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۵۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- در خطاب به آدم و هوا اشاره به اهمال و قصور مفسرين در بحث از شيطان و شناختن او چند مطلب كه بايد در بحث از مساءله شيطان و حقايق دينى و تكوينى مربوط به آن بيانشود۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- قوم نوح «ع» معناى آيه: «وَ السّمَاء بَنَينَاهَا بِأيدٍ وَ إنّا لَمُوسِعُون» بحث روايتى تفسیر آیات قالَ فَما خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ «31» قالُوا۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۹۷ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۴
- تنها وعده حفظ اين ذكر را كه قرآن است ميدهد. و به زودى در يك بحث جداگانه اين معنا را مورد بحث مفصل قرار ميدهيم - ان شاء الله تعالى. قمى در تفسيرش به سند۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۸۸ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- بهشت، جز مرگ نخستين، مرگى نمى چشند پاسخ از اشكال دوم آیه: «الموتةَ الأولی» بحث روایتی: رواياتى درباره «تبع»، «شفاعت» و... تفسیر آیات إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ۱۶ کیلوبایت (۱٬۲۱۴ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۲
- كه عذاب آخرت نيز پس از تبليغ و اتمام حجت است. مشروح اين مطلب در «ضعف» ذيل بحث مستضعفين ديده شود. محقق طوسى رحمه اللّه در تجريد درباره عدم عذاب اطفال كفّار۵ کیلوبایت (۴۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۸
- مباركه طور اقوال مختلف در معناى «رقّ منشور» مقصود از بيت مَعمُور و بحر مَسجُور بحث روايتى تفسیر آیات وَ الطُّورِ «1» وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ «2» فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۲۳ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
- در خطاب به آدم و هوا اشاره به اهمال و قصور مفسرين در بحث از شيطان و شناختن او چند مطلب كه بايد در بحث از مساءله شيطان و حقايق دينى و تكوينى مربوط به آن بيانشود۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- متهمو آنان را تهديد مى كند پاسخ سحره به تهديدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ... بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها) تفسیر۱۴ کیلوبایت (۹۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- مىرسد. جناب محمد رضوى در كتاب تجسم عمل... زير عنوان زمان در آخرت توقف مىكند بحث مفصل و مفيدى در اين زمينه دارد كه از هر حيث قابل استفاده است. ها فى جعل من۶ کیلوبایت (۵۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- مشرکان مکه، درباره آیه بودن مسائل طبیعى بحث و جدل مى کردند و آن را صرفاً امرى طبیعى و مادى مى انگاشتند. ۵ - بحث و جدل بیهوده و انکارآمیز درباره آیات الهى،۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۹۷ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۱
- احباط و تكفير باطل است. در كتاب «ساختمان آينده انسان» ص 16 راجع به اين مطلب بحث شده از تفسير تبيان نقل كرده كه: آن قول اماميه است به تفسير تبيان مراجعه شد۲۰ کیلوبایت (۲٬۰۶۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۴
- و نيز در تفسير ابن كثير و المنار و تفسير خازن. همه در باره نزول مستقل آيه بحث كردهاند. نتيجه اينكه: نزول مستقّل اين آيه حتمى است و بودنش در ضمن آيه 3 مائده۶ کیلوبایت (۶۵۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- روايات اهل بيت «عليه السلام» در وصف حوريان بهشتى اوصاف و احوال ديگرى هست كه از بحث اين كتاب خارج است. کَان بَلَى إِن لَن رَبّه أَن ظَن إِنّه مَسْرُورا بِه بَصِيرا۷ کیلوبایت (۶۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۹
- باشد از اين كه گوينده، كلام خود را قاطع و جزمى و بدون ترديد بگويد. جمله مورد بحث، مقول براى قولى حذف شده است، و تقدير آن چنين است: «يُقالُ لَهُم أوَلَم تَكُونُوا۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۲۷ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- در خطاب به آدم و هوا اشاره به اهمال و قصور مفسرين در بحث از شيطان و شناختن او چند مطلب كه بايد در بحث از مساءله شيطان و حقايق دينى و تكوينى مربوط به آن بيانشود۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- مصائب و بلايائى كه در نتيجه جهاد وقتال پيش مى آيند مقصود از بلا در آيات مورد بحث دعوت مسلمانان بر استعانت از صبر و صلاة بر هنگام بلا صبر و نماز و تاءكيد فراوان۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- اى بر فتح مكه ندارد بحث روايتى (شامل رواياتى درباره تغيير قبله و معنى شهدا و...) بحث علمى (درباره يافتن جهت قبله و تاريخچه آن ) بحث اجتماعى (پيرامون فوايد۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- دید حکمتش آن داد! قرآن سپس با ذکر این مقدمه «آفاقی» وارد بحث «انفسی» میشود و همان گونه که در بحث آیات آفاقی از چند شاخه توحید سخن گفت در اینجا نیز از چند۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۵۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
- شريفه : ((افحسب الذين كفروا ان يتخذوا عبادى من دونىاولياء...(( گفته شده است بحث روايتى اختلافاتى كه جهاد متعدد در روايات مربوط به ذوالقرنين وجود دارد دوروايت۱۶ کیلوبایت (۱٬۲۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- در خطاب به آدم و هوا اشاره به اهمال و قصور مفسرين در بحث از شيطان و شناختن او چند مطلب كه بايد در بحث از مساءله شيطان و حقايق دينى و تكوينى مربوط به آن بيانشود۴۵ کیلوبایت (۳٬۷۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- مباركه طور اقوال مختلف در معناى «رقّ منشور» مقصود از بيت مَعمُور و بحر مَسجُور بحث روايتى تفسیر آیات وَ الطُّورِ «1» وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ «2» فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۵۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
- كه از آيه : ((فسبحان حين تمسون و حين تصبحون وله الحمد...)) استفاده مى شود بحث روايتى (نقد رواياتى كه در ذيل آيه : ((غلبت الروم ...)) و شرطبندى با مشركينبر۲۰ کیلوبایت (۱٬۸۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- شريفه : ((افحسب الذين كفروا ان يتخذوا عبادى من دونىاولياء...(( گفته شده است بحث روايتى اختلافاتى كه جهاد متعدد در روايات مربوط به ذوالقرنين وجود دارد دوروايت۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- [زلزله:4-5]. آن روز زمين اخبار خويش را حكايت كند كه خدايت به وى وحى كرده است در بحث قيامت در اين كتاب نوشتهايم كه زمين در اثر تكامل سخن خواهد گفت در اين صورت۸ کیلوبایت (۷۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
- تمثيل او به آدم (ع ) جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته ) رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- آیه: «قَالُوا أنطَقَنَا اللهُ الّذِى...» بحث اجمالى قرآنی بحث اجمالى فلسفى توبيخ مجرمان در قيامت، از جانب خداوند بحث روايتى تفسیر آیات فَإِنْ يَصْبِرُوا فَالنَّارُ۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۲۹ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
- نمیشود، ولی به قرینه سایر آیات قرآن که آنها در قیامت با هم جر و بحث میکنند و به قرینه آیه مورد بحث گفتار طرفین اجمالا روشن میشود، زیرا در این آیه میخوانیم:۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۶۴ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۵
- آيه مورد بحث هم همان را مى خواهد). آرى ، «فاقم وجهك للدين » در دو سوره مكّى روم و يونس آمده ، و اگر نپذيريم كه سوره روم قبل از سوره مورد بحث نازل شده ،۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۲۱ واژه) - ۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۳۱
- مصائب و بلايائى كه در نتيجه جهاد وقتال پيش مى آيند مقصود از بلا در آيات مورد بحث دعوت مسلمانان بر استعانت از صبر و صلاة بر هنگام بلا صبر و نماز و تاءكيد فراوان۵۹ کیلوبایت (۴٬۸۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- خواهد بود كه قرينهاى بر تعيين مراد نيست و محتاج بر روايات خواهيم بود و در بحث روائى از كافى در ضمن حديثى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نقل كرده۸ کیلوبایت (۸۲۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
- اين دو نفر بر اهل تحقيق روشن است، در كتاب سيرى در اسلام وضع آن دو را ضمن بحث جاعلين حديث، آشكار كردهام. اين شهر در كجاى دنياست، كدام كاوشهاى علمى و زير۸ کیلوبایت (۸۶۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۰
- هجرت شروع شد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۵۱۹ علاوه بر اين كه آيات مورد بحث و تهديد آن، ناظر به هلاكت آنان در جنگ بدر و احد و امثال آن است كه بعدها اتفاق۴۵ کیلوبایت (۵٬۵۲۶ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۴۲
- تكلّم نمى كند مگر به اذن او». و اين معنا برگشتش به اين است كه بگوئيم آيه مورد بحث معناى آيه «يومئذ لا تنفع الشفاعه الا من اذن له الرحمن» رامى دهد، و اين تقييدى۳۷ کیلوبایت (۴٬۵۷۲ واژه) - ۸ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۳:۰۳
- قيامت مقصود از ركوع در آيه: «وَ إذَا قِيلَ لَهُمُ اركَعُوا لا يَركَعُون» بحث روایی: چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته تفسیر آیات إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي۲۱ کیلوبایت (۱٬۴۹۲ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۲
- مباركه طور اقوال مختلف در معناى «رقّ منشور» مقصود از بيت مَعمُور و بحر مَسجُور بحث روايتى تفسیر آیات وَ الطُّورِ «1» وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ «2» فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
- آيه عموم است و جريان افك و لعان يكى از مصاديق آن مىباشد. در بحار ضمن جريان بحث حضرت مجتبى عليه السلام با معاويه و يارانش حضرت مجتبى عليه السلام با معاويه۹ کیلوبایت (۹۲۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۷
- اعتراض ، رواج جنايت و فحشا است خلاصه گفتار در تذكراتى كه خداوند در آيه مورد بحث مى دهد معناى ((حكمت )) نكاتى در باره آيه (و من يوت الحكمه ...) چند نكته كه۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۳۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- مىگفتند: [هود:87]. خطاب به مؤمنين فرموده [بقره:238]. خاتمه در خاتمه اين بحث بايد دانست كه به معاد يهود صلوات گويند كه در آيه [حج:40]. آمده است و در «بيع»۹ کیلوبایت (۹۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- آنها پرده برمى دارد ريشه مادى عقايد يهود معناى خطئيه و سرنوشت انسان محاط بدن بحث روايتى (شامل دو روايت درباره جمعى از يهود و مراد از سيئه ) آيه ۸۰ - ۸۲ آيه۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- خداى تعالى در قرآن حوادث قيامت، بیانگر تغاير نظام اخروى و نظام دنيوى است بحث روایی: رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته تفسیر آیات فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۰۰ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۶
- حدّی است كه انسان، از همۀ نزديكانش می گريزد سيماى كفار و اهل شقاوت در قيامت بحث روايى پیرامون آیات سوره عبس تفسیر آیات فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ «33» يَوْمَ۲۱ کیلوبایت (۱٬۹۴۸ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۳
- قوم نوح «ع» معناى آيه: «وَ السّمَاء بَنَينَاهَا بِأيدٍ وَ إنّا لَمُوسِعُون» بحث روايتى تفسیر آیات هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْراهِيمَ الْمُكْرَمِينَ «24»۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۷۷ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۰
- نمی گیرید؟! وضع سه گروه «مقربان»، «اصحاب يمين» و «اصحاب شمال»، به هنگام مرگ بحث روایتی: (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته) تفسیر آیات إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۴۳ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۵
- معناى اين كه در وصف متقين فرمود: «كَانُوا قَلِيلاً مِن اللّيلِ مَا يَهجَعُون» بحث روایتی (روایاتی پیرامون آیات گذشته) تفسیر آیات وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً «1»۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۷۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- نمی گیرید؟! وضع سه گروه «مقربان»، «اصحاب يمين» و «اصحاب شمال»، به هنگام مرگ بحث روایتی: (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته) تفسیر آیات نَحْنُ خَلَقْناكُمْ فَلَوْ۲۲ کیلوبایت (۱٬۹۴۱ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۵
- شريفه : ((افحسب الذين كفروا ان يتخذوا عبادى من دونىاولياء...(( گفته شده است بحث روايتى اختلافاتى كه جهاد متعدد در روايات مربوط به ذوالقرنين وجود دارد دوروايت۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- لِجَهَنّم...» گفته شده است وصف متقين و و نعمت های وصف ناپذیر آنان، در بهشت بحث روايتى تفسیر آیات وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ «31»۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۹۲ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۷