نتایج جستجو
از الکتاب
- [نساء:123]. 2- استفهام. نحو [يس:52]. كى ما را از قبرهايمان برانگيخت؟ [طه:49]. گفت: اى موسى پروردگار شما كيست؟ 3- اسم موصول و اكثر در اولواالعقل بكار مىرود مثل۵۹ کیلوبایت (۱۸۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- معناى بخشش مستمر و متداوم است، اعم از مادّى یا معنوى، بنابراین، هر گونه بهره اى را که خداوند نصیب بندگان مى کند، از مواد غذایى، مسکن و پوشاک، و یا علم و عقل۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۳۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۶
- مدينه منوره. [احزاب:13]. آنگاه كه عدهاى از منافقان و مريض القلبها مىگفتند اى اهل يثرب ماندن شما در اينجا بى فايده است برگرديد. مىخواستند لشكريان اسلام۲ کیلوبایت (۷۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- هم اسم يعنى آنچه با آن تقرب حاصل شود. ظاهراً در آيه به معناى مصدرى است يعنى اى اهل ايمان از خدا بترسيد و به وى تقرب بجوئيد، شايد تقوى همان تقرب باشد ذيل۳ کیلوبایت (۱۹۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۳
- شده در حال بارگیری... مواراة به معنى پوشيدن و مستور كردن است. [مائده:31]. اى واى بر من آيا عاجز شدم از اينكه مانند اين زاغ باشم و جنازه برادرم را مستور۵ کیلوبایت (۱۹۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- نعمت گسترده و فراوان نیز اطلاق شده است. وسعت و تمام در صحاح گويد «شىء سابغ اى كامل و سبغت النعمة: اتسعت» [لقمان:20]. نعمتهاى ظاهرى و باطنى خويش را بر شما۲ کیلوبایت (۱۵۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- و تقاضا مى کند و اى بسا به آنچه مى دهى راضى نشود و اعتراض کند. سپس به سؤال کننده اى که به سراغ انسان مى آید و تقاضاى کمک مى کند (و اى بسا زبان به اعتراض۳ کیلوبایت (۲۷۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- مانند: ارْکُضْ بِرِجْلِکَ هذا مُغْتَسَلُ بارِدٌ وَ شَرابٌ «اى ایوب! پاى خود را بر زمین بکوب، چشمه اى مى جوشد که هم براى شستشو و هم براى نوشیدن آماده است». رکض۲ کیلوبایت (۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۸
- شامل این کلمه «طائر» از مادّه «طَیَران» به هر گونه پرنده اى گفته مى شود، منتها چون در پاره اى از موارد به امور معنوى که داراى پیشرفت و جهش هستند این کلمه۲ کیلوبایت (۱۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۶
- مواقع، مطالب بى سابقه اى را مطرح مى کند. بنابراین، منظور از «اختلاق» در آیه مورد بحث، این است که ادعاى توحید، ادعاى نوظهور و بى سابقه اى است که محمّد(صلى الله۲ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۰
- سعادتمند بیان شد، وَ اسْتَغْنى: «بى نیازى بطلبد». یا بهانه اى است براى بخلورزیدن، و وسیله اى است براى ثروت اندوختن. یا اشاره به این است که او خود را از۲ کیلوبایت (۱۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۱
- که از مجموعه اى جدا مى کنند، و با توجّه به این که معمولاً مشاهده آتش در بیابان ها نشان مى دهد که جمعیتى گرد آن جمع اند، و یا این که شعله اى را بر جاى بلندى۳ کیلوبایت (۲۵۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۷
- که از مجموعه اى جدا مى کنند، و با توجّه به این که معمولاً مشاهده آتش در بیابان ها نشان مى دهد که جمعیتى گرد آن جمع اند، و یا این که شعله اى را بر جاى بلندى۳ کیلوبایت (۲۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۲
- شکوفه خرما گفته مى شود که قبل از ظاهر شدن میوه، طلوع مى کند، و مانند دو کفه اى است که روى هم قرار گرفته، و در درون آن خوشه خرما است که در آن هنگام، بسیار۲ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۸
- السَّبِیلَ» احتمالات دیگرى نیز ذکر کرده اند; از جمله: با توجّه به تاریخچه اى که ذکر شد، آن را به معناى قطع کردن راه مردم در سفرهایشان به آن منطقه تفسیر۳ کیلوبایت (۲۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- پیچیده! هان، اى جامه به خود پيچيده اى جامه به خويشتن فرو پيچيده، الا ای رسولی که در جامه (فکرت و خاموشی) خفتهای. ای جامه بر خود پیچیده! اى جامه بر خود۲۶ کیلوبایت (۲٬۴۵۶ واژه) - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۶:۰۰
- بیماران را پیدا کند و به مداواى آنها بپردازد، او چشمه اى است که به دنبال تشنگان مى دود، نه چشمه اى که تشنگان او را جستجو کنند. از روایاتى که در این زمینه۱۳ کیلوبایت (۵۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- پراکنده مى باشد، و این تعبیر، دقیقاً در مورد ابرها صادق است که هر قطعه اى از آن از گوشه اى از دریاها برمى خیزد، سپس دست قدرت پروردگار آنها را به سوى هم مى راند۵ کیلوبایت (۴۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۰
- است و به معناى پشیمانى نیز آمده; زیرا شخصى که پشیمان مى شود حتماً مطلب تازه اى براى او پیدا مى شود. بدون شک «بداء» به این معنا در مورد خداوند معناى ندارد۳ کیلوبایت (۱۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- کننده است; سپس به هر حادثه اى که انسان را احاطه کند، طوفان گفته شده. ولى در لغت عرب، بیشتر به سیلاب ها و امواج گردنده و کوبنده اى گفته مى شود که خانه ها را۴ کیلوبایت (۳۷۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۵
- جدا شوید امروز ای گنهکاران! |[ندا آيد:] امروز [از مؤمنان] جدا شويد اى تبهكاران و اى گناهكاران، امروز [از بىگناهان] جدا شويد. و (به فاسقان خطاب شود) ای۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۰۲ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۳
- شامل این کلمه «فَصِیْلَة» از مادّه «فَصْل» به معناى «عشیره»، فامیل و قبیله اى است که انسان از آن منفصل و جدا شده است. فصل (۴۳ بار) ه (۳۵۷۶ بار) وَ الّتِي۱ کیلوبایت (۴۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۸
- شما چیست ای فرستادگان (خدا)؟» |[ابراهيم] گفت: اى فرستادگان [خدا]! مأموريت شما چيست [ابراهيم] گفت: «اى فرستادگان، مأموريت شما چيست؟» ابراهیم گفت: ای رسولان۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۹۷ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۴
- مردم! من برای شما بیمدهنده آشکاری هستم! |بگو: اى مردم! من براى شما فقط هشدار دهندهاى آشكارم بگو: «اى مردم، من براى شما فقط هشداردهندهاى آشكارم.» بگو۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- حادثه به آنها مهلت نداد و بر اثر وحشت و ترس و یا فرو ریختن دیوارها و یا صاعقه اى که با آن زلزله همراه بود، جان خود را در همان حالت از دست دادند. و از تعبیر۴ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۶
- صداى مخفى است. واژه «وسواس» به گفته «راغب» در «مفردات»: در اصل، صداى آهسته اى است که از به هم خوردن زینت آلات برمى خیزد! سپس، به هر صداى آهسته گفته شده،۴ کیلوبایت (۳۵۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۸
- «یُغَشِّى» از مادّه «غشیان» به معناى پوشاندن و احاطه کردن است، گویى خواب همچون پرده اى بر آنها افکنده شد و آنها را پوشاند. غشو (۲۹ بار) غشى (۲۹ بار) کم (۲۲۹۱ بار)۲ کیلوبایت (۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۳
- مادّه «هلاک ـ إِهلاک» اشاره به این است که اموال او در حقیقت نابود شده و بهره اى عائدش نمى شود. هلک (۶۸ بار) أَحَد أَ يَحْسَب أَن مَالا يَقُول لُبَدا عَلَيْه۱ کیلوبایت (۴۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۱
- نور آشکاری به سوی شما نازل کردیم. اى مردم! شما را از پروردگارتان برهانى آمده، و نورى روشنگر به سوى شما نازل كردهايم اى مردم، در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان۱۹ کیلوبایت (۱٬۳۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- كارنامهاش بدست چپ او داده شود، گويد: اى كاش نامهام به من داده نمىشد و اما كسى كه كارنامهاش به دست چپش داده شود، گويد: «اى كاش كتابم را دريافت نكرده بودم.۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۳۳ واژه) - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۰:۰۷
- «یُغَشِّى» از مادّه «غشیان» به معناى پوشاندن و احاطه کردن است، گویى خواب همچون پرده اى بر آنها افکنده شد و آنها را پوشاند. غشو (۲۹ بار) غشى (۲۹ بار) اللّيْل النّهَار۲ کیلوبایت (۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۵
- به وسایلی دست یابم، |و فرعون گفت: اى هامان! براى من بناى مرتفعى بساز، شايد من به آن راهها دست يابم و فرعون گفت: «اى هامان، براى من كوشكى بلند بساز، شايد۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۳۶ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۹
- عذاب دردناک رهایی میبخشد؟! |اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آيا شما را بر تجارتى راه نمايم كه شما را از عذابى دردناك مىرهاند اى كسانى كه ايمان آوردهايد، آيا۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۲۰ واژه) - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۱۸
- آیات شامل این کلمه «أصنام» جمع «صنم» به معناى مجسمه اى بوده است که از طلا و نقره یا چوب و مانند آن مى ساخته اند وبه پرستش آن مى پرداختند; وآن رامظهرمقدسینومقدسات۲ کیلوبایت (۶۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۸
- و) گفت: «تو چرا این کار را کردی، ای سامری؟!» |گفت: اى سامرى! اين چه كارى بود كه كردى [موسى] گفت: «اى سامرى، منظور تو چه بود؟» آنگاه موسی گفت: ای سامری۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- کلمه «نُنَکِّسْهُ» از مادّه «تنکیس» به معناى واژگون ساختن چیزى است به گونه اى که سر، به جاى پا، و پا به جاى سر قرار گیرد، و در اینجا کنایه از بازگشت کامل۲ کیلوبایت (۶۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
- بود، گفت: اى قوم من! همانا من بر شما از [روزى] مانند روزگار [هلاك] گروهها [ى مخالف پيامبران] بيم دارم و كسى كه ايمان آورده بود، گفت: «اى قوم من، من۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۷۵ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۶
- به یقین از اخراج شدگان خواهی بود!» گفتند: اى لوط! اگر دست بر ندارى، قطعا [از شهر] اخراج خواهى شد گفتند: «اى لوط، اگر دست برندارى، قطعاً از اخراجشدگان۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- بنابراین، معناى جمله چنین مى شود که آیا تو هم اکنون تکبر کرده یا همواره چنین بوده اى»؟! علو (۷۰ بار) وَ فَقَالُوا أَ قَوْما نُؤْمِن کَانُوا لِبَشَرَيْن مِثْلِنَا۲ کیلوبایت (۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۶
- بنابراین، معناى جمله چنین مى شود که آیا تو هم اکنون تکبر کرده یا همواره چنین بوده اى»؟! علو (۷۰ بار) ال مِن قَال أَنَا کُنْت خَيْر مِنْه أَم خَلَقْتَنِي أَسْتَکْبَرْت۲ کیلوبایت (۷۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۲
- آیات شامل این کلمه «جَذْوَة» از مادّه «جَذا، یَجذُو» به معناى قطعه اى از آتش است، و بعضى گفته اند به قطعه بزرگى از هیزم گفته مى شود. جذو (۱ بار) شعله.۲ کیلوبایت (۱۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۲
- آیات شامل این کلمه «حَصِیر» از مادّه «حصر» به معناى «حبس» است و به هر نقطه اى که راه خروج ندارد، حصیر گفته مى شود; و اگر «حصیر» معمولى را هم حصیر مى گویند،۱ کیلوبایت (۷۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۸
- آوردهاید! چرا سخنی میگویید که عمل نمیکنید؟! اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چرا چيزى را مىگوييد كه عمل نمىكنيد اى كسانى كه ايمان آوردهايد، چرا چيزى مىگوييد۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۹۰ واژه) - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۱۰
- هنگامی که دیدی آنها گمراه شدند... |موسى گفت: اى هارون! وقتى ديدى آنها گمراه شدند چه چيز مانع تو شد [موسى] گفت: «اى هارون، وقتى ديدى آنها گمراه شدند چه چيز۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- (غافل میشوند؟!) |و گفته پيامبر [اين است:] اى پروردگار من! اينها گروهى هستند كه ايمان نمىآورند و گويد: «اى پروردگار من، اينها جماعتىاند كه ايمان نخواهند۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۴۱ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۴
- شده است که هم مى تواند اشاره به اصناف و انواع گیاهان باشد، و هم اشاره سربسته اى به مسأله زوجیت (نر و ماده بودن) در عالم گیاهان. زوج (۸۱ بار) وَ مِن مَا أَنْفُسِکُم۴ کیلوبایت (۱۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۲
- هنوز تا قیامت، زمان بسیار زیادى است، فکر خود را مشغول قیامت نکنید که وعده اى است نسیه! ازف (۳ بار) ال مِن اللّه لَيْس إِذ أَزِفَت يَوْم لَهَا الْأُولَى۲ کیلوبایت (۸۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۵
- گفته شد: به بهشت درآى. گفت: اى كاش، قوم من مىدانستند [سرانجام به جرم ايمان كشته شد، و بدو] گفته شد: «به بهشت درآى.» گفت: «اى كاش، قوم من مىدانستند، (و۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۳۷ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۱
- Javascript to function. ای موسی! من خداوند عزیز و حکیمم! اى موسى! اين منم خداى شكست ناپذير حكيم «اى موسى، اين منم خداى عزيز حكيم.» (از آن آتش شجر طور ندا۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!» |گفتند: اى پدر! براى گناهان ما آمرزش بخواه كه ما خطاكار بودهايم گفتند: «اى پدر، براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- باشد، و در اینجا منظور همان معناى اول است. در حدیثى آمده است که در جهنم نقطه اى وجود دارد که از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى شود. [انسان:13]. از مقابله۳ کیلوبایت (۲۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۳
- داده شد که: «ای موسی! |پس چون به آن رسيد، ندا داده شد: اى موسى پس چون بدان رسيد، ندا داده شد كه: «اى موسى، چون موسی به آن آتش نزدیک شد (در میان درختی آتشی۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۲۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- قومش آورد. گفتند: اى مريم! به راستى چيز تازه و ناپسندى آوردهاى پس [مريم] در حالى كه او را در آغوش گرفته بود به نزد قومش آورد. گفتند: «اى مريم، به راستى۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- ۲(بار) لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... «سَرَب» (بر وزن جَرَب) به گونه اى که «راغب» در «مفردات» گوید، به معناى راه رفتن در سراشیبى است. (به فتح س -۲ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۷
- اشاره به مجموع مراحلى است که انسان از هنگامى که به صورت نطفه است، تا مرحله اى که تمام اعضاى بدن او آشکار مى گردد، طى مى کند و همچنین مراحلى را که «آدم»۲ کیلوبایت (۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۸
- دیدن این معجزه است.ولى ظاهر همان معناى اول است، هر چند معناى اول خود مقدمه اى براى معناى دوم بوده است. هدى (۳۱۶ بار) أَم أَ تَکُون نَنْظُر عَرْشَهَا مِن۲ کیلوبایت (۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۹
- در اصل، به معناى رسیدن به چیزى بى تلاش و کوشش است; و این که به اشیاى گم شده اى که انسان پیدامى کند، «لقطه» مى گویند نیز به همین جهت است. ف (۲۹۹۹ بار) لقط۲ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
- گواه فرستادیم و بشارتدهنده و انذارکننده! |اى پيامبر! ما تو را شاهد و مژده رسان و بيم دهنده فرستادهايم اى پيامبر، ما تو را [به سِمَت] گواه و بشارتگر۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- به آنها پشت نکنید (و فرار ننمایید)! اى مؤمنان! هنگامى كه با انبوه كافران رو به رو شديد، هرگز به آنها پشت نكنيد اى كسانى كه ايمان آوردهايد، هر گاه [در۲۸ کیلوبایت (۲٬۱۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- صدایشان به جایی نمیرسد) بیمناکم! |و اى قوم من! من بر شما از روزى كه مردم يكديگر را [به يارى هم] بانگ مىزنند بيمناكم و اى قوم من، من بر شما از روزى كه مردم۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۹۱ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۷
- بر اعمالی که انجام میدهید!» بگو: اى اهل كتاب! چرا آيات الهى را انكار مىكنيد در حالى كه خدا شاهد كردار شماست بگو: «اى اهل كتاب، چرا به آيات خدا كفر مىورزيد؟۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- پاسخ) گفت: «از خدا بپرهیزید اگر با ایمان هستید!» [و] آن وقت كه حواريون گفتند: اى عيسى بن مريم! آيا پروردگارت مىتواند براى ما مائدهاى از آسمان نازل كند؟ گفت:۳۳ کیلوبایت (۲٬۳۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- نافرمان است. اى پدر، شيطان را مپرست، زيرا شيطان خداى رحمان را نافرمان بود. پدرجان شیطان را مپرست، که شیطان در برابر خداوند رحمان سرکش است اى پدر، شيطان۳۵ کیلوبایت (۳٬۰۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- پدرت مرد بدی بود، و نه مادرت زن بد کارهای!!» |اى خواهر هارون! نه پدرت مرد بدى بود و نه مادرت زنى بدكاره اى خواهر هارون، پدرت مرد بدى نبود و مادرت [نيز]۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- او نازل شده، مسلماً تو دیوانهای! و گفتند: اى كسى كه قرآن بر او نازل شده، تو به يقين ديوانهاى و گفتند: «اى كسى كه قرآن بر او نازل شده است، به يقين تو۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- گفتیم: «ای آتش! بر ابراهیم سرد و سالم باش!» |گفتيم: اى آتش! براى ابراهيم سرد و سلامت باش گفتيم: «اى آتش، براى ابراهيم سرد و بىآسيب باش.» (پس آن قوم آتشی۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- فرمود: «ای موسی! آنچه را خواستی به تو داده شد! |گفت: اى موسى! خواستهات به تو داده شد فرمود: «اى موسى، خواستهات به تو داده شد.» پروردگار فرمود: ای موسی۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- کردیم. |و به راستى داود را از جانب خويش مزيّتى عطا كرديم، [و گفتيم:] اى كوهها و اى پرندگان! [در تسبيح] با او هم آواز شويد، و آهن را براى او نرم كرديم۵۰ کیلوبایت (۴٬۹۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- آیات شامل این کلمه «فِجاج» (بر وزن مزاج) جمع «فج» (بر وزن حج) به معناى دره اى است که در میان دو کوه قرار دارد، و به جاده هاى وسیع نیز گفته مى شود. فجج۲ کیلوبایت (۱۷۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۸
- که در اختیار داشتند بگریزند، و از عذاب الهى رهایى یابند، بلکه در همان لحظه اى که خداوند اراده کرد، آنها را به دیار عدم با ذلت و زبونى فرستاد. سبق (۳۷ بار)۲ کیلوبایت (۹۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- آیات شامل این کلمه در این که «قَمْطَرِیْر» از چه ماده اى گرفته شده؟ در میان مفسران و ارباب لغت گفتگو است، بعضى آن را از «قَمْطر» مى دانند، و بعضى آن را۲ کیلوبایت (۱۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۳
- گذشته آنها را بسیار دوست مى دارد، که هر کدام از این دو (رحم و محبت) خود انگیزه اى است براى پذیرش استغفار و توبه بندگان. ودد (۲۹ بار) قَالُوا يَا رَحِيم رَبّي۲ کیلوبایت (۹۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۰
- و همچنین از تعبیر آیه بعد استفاده مى شود که سلیمان(علیه السلام)به سوى نقطه اى لشکرکشى کرده بود، اما این کدامیک از لشکرکشى هاى سلیمان است؟ به درستى معلوم۲ کیلوبایت (۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۸
- آن را به معناى خالى بودن از غم و اندوه گرفته اند، و یا خالى از الهام و مژده اى که قبلاً به او داده شده بود، ولى با توجّه به جمله هاى بعد، این تفسیرها صحیح۲ کیلوبایت (۹۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
- اینجا به معناى مقایسه دو چیز در شایستگى نیامده است; بلکه «شایسته» و «ناشایسته»اى را مقایسه مى کند، و این در آیات قرآن، احادیث و سخنان روزمره نمونه هاى زیادى۴ کیلوبایت (۱۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۱
- میآید؛ و برگشت ندارد! |اى ابراهيم! از اين [درخواست] صرف نظر كن كه فرمان پروردگارت آمده و عذابى برگشت ناپذير به سراغشان خواهد آمد اى ابراهيم! از اين [چون۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
- ایمان، به کفر بازمیگردانند. اى مؤمنان! اگر فرقهاى از اهل كتاب را فرمان بريد، شما را بعد از ايمانتان به كفر باز مىگردانند اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اگر۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- من دور شو!» |گفت: اى ابراهيم! آيا تو از خدايان من بيزارى؟ اگر دست بر ندارى تو را سنگسار خواهم كرد، و مدت زيادى از من دور شو گفت: «اى ابراهيم، آيا تو از۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- هدایت کنم! |اى پدر! به راستى مرا از دانش [وحى، حقايقى] به دست آمده كه تو را نيامده است، پس از من پيروى كن تا تو را به راهى راست هدايت نمايم اى پدر، به راستى۴۰ کیلوبایت (۳٬۳۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- برای حمایت تو کافی است (؛ فقط بر آنها تکیه کن)! اى پيامبر! خداوند و مؤمنانى كه پيرويت كردند تو را بس است اى پيامبر، خدا و كسانى از مؤمنان كه پيرو تواند تو۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۸۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- که اول بیفکنیم؟!» |[ساحران] گفتند: اى موسى! يا تو مىافكنى يا ما اولين كسى باشيم كه مىافكند [ساحران] گفتند: «اى موسى، يا تو مىافكنى يا [ما] نخستين۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۸۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- آنها از آن خارج شوند؛ اگر آنها از آن خارج شوند، ما وارد خواهیم شد!» گفتند: اى موسى! همانا در آن جا قومى زورمند و ستمگرند و تا آنها از آن جا بيرون نروند۲۲ کیلوبایت (۱٬۴۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- ستمگر و دشمنان سرسخت حق و حقیقت، آن چنان درهم کوبیده شدند که حتى صداى آهسته اى از آنان به گوش نمى رسد. (بكسر اول) صوت خفى (كمترين صدا) چنان كه در مجمع و۲ کیلوبایت (۱۱۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- پرندگان مى زد: «گاهى صدا کردن کلاغ را به فال بد مى گرفت و گاهى پریدن پرنده اى را از دست چپ نشانه تیره روزى مى پنداشت» کلمه «تطیّر» به معناى فال بد زدن به۲ کیلوبایت (۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۸
- «قُطُوفُ» جمع «قطف» (بر وزن حزب) به معناى میوه چیده شده است، و گاه به معناى میوه اى که آمادّه چیدن است، نیز آمده. یا جمع «قَطف» (بر وزن حذف) است که اولى معناى۲ کیلوبایت (۱۴۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۷
- شما دشمن آشکاری است؟! |مگر با شما پيمان نبستم اى فرزندان آدم! كه عبادت شيطان نكنيد كه وى دشمن آشكار شماست اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۸۶ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۴
- «پروردگار شما کیست، ای موسی؟!» |فرعون گفت: پروردگار شما دو نفر كيست اى موسى! [فرعون] گفت: «اى موسى، پروردگار شما دو تن كيست؟» فرعون گفت: ای موسی، خدای شما کیست؟۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- است؛ آیا نمیفهمید؟! |اى قوم من! براى اين كار از شما مزدى نمىخواهم. مزد من فقط با آن كسى است كه مرا آفريد. پس آيا تعقل نمىكنيد «اى قوم من، براى اين [رسالت]۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
- هنوز تا قیامت، زمان بسیار زیادى است، فکر خود را مشغول قیامت نکنید که وعده اى است نسیه! نزديك شدن وقت [نجم:57] يعنى نزديك شونده نزديك شد. مراد روز قيامت۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۳
- یا بیمار مى سازد. «زمخشرى» در «کشاف» مى گوید: «سموم» به بادهاى موذى و کشنده اى مى گویند که در روز مىوزد. سمم (۴ بار) وَ الشّمَال أَصْحَاب فِي حَمِيم ظِل۲ کیلوبایت (۱۰۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۶
- سوار بر آن نمى شد، به هر چراگاهى وارد مى شد آزاد بود و از هر آبگاه و چشمه اى آب مى نوشید کسى حق مزاحمت آن را نداشت، تنها گاهى از شیر آن مى دوشیدند و به۲ کیلوبایت (۱۲۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۳
- آیات شامل این کلمه «ضِغْث» (بر وزن حرص) به معناى دسته اى از چوبهاى نازک ساقه گندم و جو و یا رشته هاى خوشه خرما و یا دسته گل و مانند آن است. ضغث (۳ بار)۳ کیلوبایت (۲۴۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۱
- شامل این کلمه «بَیِّنَات» جمع «بیّنه» به معناى دلایل روشن است و مفهوم گسترده اى دارد که هم دلایل عقلى را شامل مى شود و هم آنچه از طریق وحى یا معجزات براى۴ کیلوبایت (۱۷۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- نخورید! از خدا بپرهیزید، تا رستگار شوید! اى مؤمنان! ربا را چند برابر مخوريد، و از خدا بترسيد تا رستگار شويد اى كسانى كه ايمان آوردهايد، ربا را [با سود]۳۲ کیلوبایت (۲٬۵۷۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- بود!» و اى آدم! تو با همسر خويش در آن باغ منزل كن، و از هر جا كه خواهيد بخوريد، ولى به اين يك درخت نزديك نشويد كه از ستمكاران خواهيد شد «و اى آدم! تو با۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- باش!» گفت: اى موسى! من تو را به رسالتهاى خويش و سخن گفتنم [با تو]، بر مردم برگزيدم، پس آنچه را به تو دادم بگير و از شاكران باش فرمود: «اى موسى، تو را۴۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- پوک و ستارگان خالى از باران گفته شده است (عرب جاهلى معتقد بود که هر ستاره اى در افق ظاهر مى شود بارانى همراه دارد). خوى (۵ بار) سقوط. خالى شدن در مجمع۴ کیلوبایت (۳۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۴
- متولد شد، و از هر کدام از آنها قبیله اى از قبائل عرب در آن سامان به وجود آمدند. بعضى «سبأ» را نام سرزمین «یمن»، یا منطقه اى از آن دانسته اند، ظاهر قرآن مجید۶ کیلوبایت (۶۴۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۸
- از آتش صادر مى شود بنابراین، ذکر این وصف براى این چراغ پر فروغ آسمانى اشاره اى به دو نعمت بزرگ است که خمیر مایه همه مواهب مادى این جهان است: «نور» و «حرارت»۲ کیلوبایت (۱۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۵
- به این ترتیب، کلمه «حور» بر مذکر و مؤنث هر دو اطلاق مى شود، و مفهوم گسترده اى دارد که همه همسران بهشتى را شامل مى شود; همسران زن براى مردان با ایمان و همسران۲ کیلوبایت (۱۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۲